Hjälp mig hitta vettig skönlitteratur!

Permalänk

Hjälp mig hitta vettig skönlitteratur!

Känner att mitt ordföråd behöver utökas samt att jag vill läsa lite så tipsa mig om böcker nu!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Hitchhikers guide to the galaxy-serien av Douglas Adams är mycket underhållande. Jag har själv hela serien i en smidig pocketversion som inte kostade många slantar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har bara läst en bok i hela mitt liv; Da Vinci Koden.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Harry Potter-böckerna är faktiskt underskattade och missförstådda, de är inte barnböcker!
Hitchhikers guide to the galaxy-serien är så jävla bra!
Jan Guillou är duktig på att skriva böcker, Hamilton, Arn samt Ondskan är bra.
Mankell gör bra böcker.
Dan Brown - Da Vinci Koden och Änglar och Demoner är riktigt bra och spännande böcker!
Och nu senast håller jag på att läsa Stig Larsson - Män som hatar kvinnor, är inte färdig med den men det är faktiskt spännande!

Sen sist men inte minst, tycker man att det är tråkigt/jobbigt att sitta/ligga och läsa så kan man skaffa böckerna på talbok, är skitgött att gå på promenad och lyssna på en bok, eller bara laga mat , städa, diska mm samtidigt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sagan om Drakens Återkomst... vad är det, 22 böcker på svenska i den serien än så länge? Har läst om serien 3 gånger, lika bra varje gång!

Och språket är elegant.

Permalänk

Liftarens guide till galaxen som redan nämts, otroligt bra bok tycker jag. Annars är Ray Bradbury en väldigt bra författare, han skriver sci-fi och fantasy, rekommenderas starkt

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Tom Clancys Jack Ryan serie rekommenderas.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Isaac Asimovs böcker, speciellt Stiftelsetriologin. Många håller nog med mig när jag säger att Asimov är den bästa Science-Fiction-författaren någonsin och en av de bästa över huvud taget. En liten varning dock: Asimov är inte den som skriver om djupa karaktärer och han har fått kritik för att skriva på ett färglöst sätt. Asimov fokuserar mer på själva historien och mindre på hur den levereras.

Gillar man fantasy så har vi ju också R.A. Salvatores böcker om Drizzt Do'Urden, som nog kan sägas är en av de mest populära karaktärerna inom fantasy. Dock tror jag inte böckerna har blivit översättna till svenska, så jag hoppas inte det är ett krav.

Är man ute efter mer klassisk litteratur så kanske Gullivers resor kan vara en bra bok att börja med, politisk satir är ju aldrig fel

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

1800-tals gotisk litteratur. Edgar Allan Poe for the win!

Permalänk

Själv så har jag fastnat i böcker skriva av Neal Stephenson, och då framförallt Cryptonomicon och The Baroque Cycle. Han skriver väldigt mycket, väldigt intressant och roligt. Mycket intressant fakta kring varje liten del som händer. Han kan även gå väldigt långt in i små detaljer, som kan handla om datorer, värderigar på släktens saker, eller frukostflingor.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
1800-tals gotisk litteratur. Edgar Allan Poe for the win!

Ah, på tal om Poe:

H.P. Lovecraft. Riktigt vidriga en del av hans och hans kollegors berättelser om Cthulhu (Lovecraft skrev egentligen inte särskilt många noveller själv, men hans polare skrev berättelser som byggde på sånt han skrivit förut, lite halvknepigt sådär, men många av dem är bra. Riktigt bra.)

Permalänk
Medlem

Stieg Larsson kan jag rekomendera. De är sjukt spännande!

Är du dock bara ute efter ordförråd så finns det bara en författare. Strindberg. Där får du sitta med en ordbok!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja rekommendera Douglas Coupland.

Men det är egentligen rätt meningslöst om du inte ger en referensram, vad har du läst tidigare som du gillat?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Säger som andra. Liftarens guide till galaxen.
Otroligt bra bok som vidgar ens vyer på livet, universum och allting.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9100102350

Passa på allihop. 29 spänn just nu! Ordinarie ~200:-

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

Tackar för alla svar! Schysst att få så många! Får nog läsa om böckerna ni nämnt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Men det är egentligen rätt meningslöst om du inte ger en referensram, vad har du läst tidigare som du gillat?

Ehh, jag har nog inte läst så mycket tidigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Säger som andra. Liftarens guide till galaxen.
Otroligt bra bok som vidgar ens vyer på livet, universum och allting.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9100102350

Passa på allihop. 29 spänn just nu! Ordinarie ~200:-

Tackar tackar! Blir nog att beställa bl a denna bok/böcker

Tipsa gärna på!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Moment 22 - kommer inte ihåg författaren/orkar inte googla

Den vidunderliga kärlekens historia - Carl-Johan Vallgren

Gentlemen - Klas Östergren

Mästaren och Margarita - Michail Bulgakov

Och många fler... Återkommer på begäran...

Permalänk
Glömsk

Eftersom du inte läst mycket tidigare är det svårt att rekommendera som sagt.

Vad gillar du för typ av filmer / datorspel? Det kan ge en ledtråd.

Vill du läsa på svenska eller engelska?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Filmer jag gillar är typ Se7en.
Finns faktiskt en bok som heter Se7en på Adlibris dock vet jag inte om den har samma handling som filmen då det inte står något om den.

Spel jag gillar är lite svårt men det är ju typ S.T.A.L.K.E.R.

Spelar ingen roll så länge det är svenska eller engelska. Skulle dock uppskatta en bok på engelska och en på svenska

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Filmer jag gillar är typ Se7en.
Finns faktiskt en bok som heter Se7en på Adlibris dock vet jag inte om den har samma handling som filmen då det inte står något om den.

Spel jag gillar är lite svårt men det är ju typ S.T.A.L.K.E.R.

Spelar ingen roll så länge det är svenska eller engelska. Skulle dock uppskatta en bok på engelska och en på svenska

Då vet jag precis vad du ska läsa. Du ska läsa Every Dead Thing av John Connolly (om den finns på svenska vet jag inte). När jag tipsade om den boken här i min bokstipsartråd jämförde jag faktiskt med filmen Se7en, så den borde vara klockren.

Every Dead Thing är första boken i en serie. Jag vet inte hur många böcker det är i serien, men jag läser bok tre nu, och den är nästan ännu bättre än de första två böckerna.

Every Dead Thing innehåller nästan exakt samma teman som Se7en-liknande actionthrillers: mycket perversa mord, intelligenta mördare, tokmånga twists, intressanta karaktärer. En fördel om man inte läser ofta är att det händer något hela tiden. Det här är en "snabb" bok med andra ord och är alltså riktigt bra om man vill komma in i läsningen.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Vill inte starta en egen tråd utan snor denna lite. Nån som kan tipsa och böcker som handlar om seriemördare såsom Ted Bundy, John Wayne Gacy, Dahmer mm mm och som är översatta till svenska? Jag har letat lite men då jag inte är nån bokmal så har jag noll koll på bra sidor. Tar därför även tacksamt emot tips på sidor med brett utbud.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Glömsk

Det var klurigt! Jag sökte på "serial killers" på Amazon och det fanns massvis av biografiska samlingsverk, typ "The Encyclopedia of Serial Killers". Ingen av dessa verkar vara översatt till svenska dock.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Vila i frid

Mycket populärskit här.

Läs en gammal hederlig bra bok, P.C Jersild Barnens Ö

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Filmer jag gillar är typ Se7en.
Finns faktiskt en bok som heter Se7en på Adlibris dock vet jag inte om den har samma handling som filmen då det inte står något om den.

Spel jag gillar är lite svårt men det är ju typ S.T.A.L.K.E.R.

Spelar ingen roll så länge det är svenska eller engelska. Skulle dock uppskatta en bok på engelska och en på svenska

Gillar du S.TA.L.K.E.R tycker jag du ska läsa "en picknick vid vägkanten" av bröderna Strugatsky. En mycket bra och klassisk SF-novell som samtidigt är lättläst. Har själv inte spelat spelet men det ska visst vara löst baserat på novellen.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Isaac Asimovs böcker, speciellt Stiftelsetriologin. Många håller nog med mig när jag säger att Asimov är den bästa Science-Fiction-författaren någonsin och en av de bästa över huvud taget. En liten varning dock: Asimov är inte den som skriver om djupa karaktärer och han har fått kritik för att skriva på ett färglöst sätt. Asimov fokuserar mer på själva historien och mindre på hur den levereras.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyckotomten
Gentlemen - Klas Östergren

Instämmer med dessa herrar, men åtminstone Gentlemen är nog lite väl svårtuggad om man inte har läst någon skönlitteratur innan.

Skulle också vilja slå ett slag för John Ajvide Lindkvist som skriver ruskigt bra skräckromaner som utspelar sig i den svenska förorten. Socialrealism och vampyrer funkar bättre än man tror

Visa signatur
Permalänk

Instämmer till fullo om Ajvide!

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

Neil Gaiman har skrivit otroligt mkt bra, allt han gjort kan rekommenderas! Det är modern (ofta mörk) fantasy, gärna med inspiration från gamla sagor och myter men aldrig snott "rakt av" utan med en twist eller flera...
Läs novellen Snow, Glass, Apples här: http://www.holycow.com/dreaming/stories/snow.html
(den är kanske inte det allra bästa han skrivit, men det är ett smakprov iaf)

Permalänk
Medlem

Alla böcker som Tom Clancy skrivit!!!

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk

Måste tacka alla för hjälpen man får av er! Mycket schysst av er

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Då vet jag precis vad du ska läsa. Du ska läsa Every Dead Thing av John Connolly (om den finns på svenska vet jag inte). När jag tipsade om den boken här i min bokstipsartråd jämförde jag faktiskt med filmen Se7en, så den borde vara klockren.

Every Dead Thing är första boken i en serie. Jag vet inte hur många böcker det är i serien, men jag läser bok tre nu, och den är nästan ännu bättre än de första två böckerna.

Every Dead Thing innehåller nästan exakt samma teman som Se7en-liknande actionthrillers: mycket perversa mord, intelligenta mördare, tokmånga twists, intressanta karaktärer. En fördel om man inte läser ofta är att det händer något hela tiden. Det här är en "snabb" bok med andra ord och är alltså riktigt bra om man vill komma in i läsningen.

Nice, låter som om den skulle funka för mig. Skulle gärna vilja veta vad de andra böckerna i serien heter?

Tackar er alla för tipsen!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zianha
Neil Gaiman har skrivit otroligt mkt bra, allt han gjort kan rekommenderas! Det är modern (ofta mörk) fantasy, gärna med inspiration från gamla sagor och myter men aldrig snott "rakt av" utan med en twist eller flera...
Läs novellen Snow, Glass, Apples här: http://www.holycow.com/dreaming/stories/snow.html
(den är kanske inte det allra bästa han skrivit, men det är ett smakprov iaf)

zianha är en klok ung man, lyssna på honom. Gaiman tar nog platsen som min favoritförfattare.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Måste tacka alla för hjälpen man får av er! Mycket schysst av er

Nice, låter som om den skulle funka för mig. Skulle gärna vilja veta vad de andra böckerna i serien heter?

Tackar er alla för tipsen!

Alla böcker i serien är fristående på samma sätt som exempelvis Beck-filmerna är fristående. Det står inte "fortsättning följer" i slutet med andra ord. Med det menar jag att du kan läsa första boken utan att läsa resten av böckerna, så du ger dig inte in på något 1000-sidorsprojekt. Dock är ju första boken så bra att det kanske blir så i praktiken när man vill läsa resten.

I ordning:

1. Every Dead Thing
2. Dark Hollow
3. The Killing Kind <-- den läser jag nu.

Kan ta reda på vad resterande böcker i serien heter.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.