Permalänk
Medlem

Projektarbete :Z

Nu är jag tillbaka återigen, och med egentligen samma fråga som förut. Vad skall jag göra som projektarbete?

Just nu har jag väldigt dåligt på idéer, mina intressen ligger runt matte/fysik/data. Det jag egentligen skulle tycka vore mest roligt skulle vara att programmera något, men jag tror att ett spel skulle bli tungt att koda för mig eftersom jag mest har varit intresserad av andra områden tidigare och så.

Istället har jag en annan idé: Att koda en webserver av något slag, eller möjligtvis en ftpserver. Nu kanske ni blir arga på mig och tänker; men apache finns ju redan. ^^ Målet är såklart inte att skapa en bättre webserver utan snarare än som helt enkelt fungerar. Något av en lättviktare.

Sååå. Har ni några idéer på vad man skulle kunna ta med i en eventuell server? Eller om ni har några funderingar på andra projekt man kan göra så är jag väldigt glad för sånt också.

Jag är jättevelig och jag måste skriva en plan så fort som möjligt, så jag är tacksam för all respons... :- )

tacktack.

Permalänk

Gör ett program som delar ut mappar/filer och strömmar musik mha av flash eller liknanade.
Ganska trevligt att kunna starta upp ett program och sedan kunna surfa in på sitt ip i skolan och nå skolarbeten och lyssna på sin egna musik.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Vilken server som helst egentligen. Men om du vill ha en större utmaning tror jag att en IRC-, eller som du säger FTP-server är bättre. HTTP är egentligen ett ganska litet protokoll.

Eller som bongo-apan säger en applikation som delar ut mappar/filer, strömmar musik, kanske bouncear IRC eller liknande. Men isåfall rekommenderar jag AJAX etc. istället för Flash.

Permalänk
Medlem

Om du vill programmera för webben (du verkar ju lite inne på det iom webbservern) så skulle du ju kunna skapa någon form av server med tillhörande gränssnitt såsom bongo-apan säger

Eller varför inte ett eget skräddarsytt cms?

En annan grej som jag lärt mig fruktansvärt mycket på är (är nämligen inte riktigt färdig ännu) då jag utvecklar mitt egensnickrade MVC framework i php. Det kan tyckas onödigt att skapa ett eget framework då det finns massor av färdiga (ännu konstigare kan valet av php te sig), men man får 100% kontroll, lär sig massor och kan själv förena det bästa från de frameworks man testat.

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You

Eller som bongo-apan säger en applikation som delar ut mappar/filer, strömmar musik, kanske bouncear IRC eller liknande. Men isåfall rekommenderar jag AJAX etc. istället för Flash.

Det blir väl svårt att komma undan actionscript-skitet om man skall göra en strömningsmaskin?

Till trådskaparen;
Vilket språk har du tänkt att använda?
Har du kikat in vad som krävs för att skriva en server och liknande? Det krävs ju lite för att få den säker skulle jag tro - eller?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Det blir väl svårt att komma undan actionscript-skitet om man skall göra en strömningsmaskin?

Rätt.
Missuppfattning där, trodde du menade allt i Flash och inte bara streaming-klienten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Till trådskaparen;
Vilket språk har du tänkt att använda?
Har du kikat in vad som krävs för att skriva en server och liknande? Det krävs ju lite för att få den säker skulle jag tro - eller?

Jag hade tänkt använda mig utav antingen C++ eller C#. Har bättre kunskaper i C++ men ett nytt språk är alltid kul att lära sig. Skulle antagligen funka med python eller något annat scriptspråk också.

Angående att få den säker -- ja. Helt klart blir det ju en del jobb om man ska undvika sådana saker, men jag hade väl inte tänkt satsa på att få en motståndare till de som finns heller.

Att HTTP-protokollet är litet håller jag med om, istället tänkte jag bygga in saker såsom stöd för PHP och grejer för att utöka projektet, men det kanske inte räcker ändå? Att göra en FTP-server har jag ju också varit lite inne på. Kan ju få in betydligt mer rolig funktionalitet då med användare och sådant.

IRC-server är egentligen en bra idé, jag har tidigare pysslat mycket med IRC-bots och jag är ganska god vän med det protokollet, men blir inte det otroligt stort? Hursomhelst känns det som att mina eventuella handledare aldrig någonsin hört talas om IRC, jag blir glad om de vet vad FTP är. Med en bra rapport kanske man kan förklara vad det används till -- men de är ju just handledare och skall kunna hjälpa mig.

Har också funderat på att göra typ ett community i vanlig PHP, eller något liknande mini-SF för egna projekt. Tycker det är så svårt att bestämma sig, det finns så jäkla mycket kul att välja på så man blir ju less. Samtidigt är det detta med frågeställningar, man måste ju ha någon bra sådan också.. Bah.

Eagleorn: Skulle du kunna utveckla det där? Lät intressant, men vad är det du bygger in för funktioner och sådant? Allt möjligt, eller är det inriktat på något?

Antar att det är något sånt här du arbetar på?

Tack för alla idéer.

Permalänk
Medlem

Gör något smart program som gör det snabbt, lätt och smidigt att skicka filer till sina kompisar. Msn är ju pest och pina med sina 5kb/s även om man kopplat bort både router och brandvägg.

En liten, zero-config http/ftp-server hade räckt...problemet är att man där måste öppna portar i routern för att få det att fungera och då är det inte så smidigt längre

Permalänk
Medlem

Skitenkelt att skicka filer ju. Jag gjorde ett program med en server-del och en klient-del (personen med server-delen väljer en fil, klienten ansluter sig och filen skickas automatiskt) på.. tja, max 30 rader (båda sammanlagt) tror jag det var.

Men man kan ju så klart göra det mycket mer avancerat, och det måste ju trådskaparen göra. Känns onödigt för en så simpel uppgift dock.