Permalänk
Avstängd

100 Hz TFT, vart är dom?

Hejsan!

För ett ex. antal årsedan spelade jag Counter-Strike på hög nivå och självklart har allt med Hz på skärmen att göra med FPS:en i spelet. Men slutade och köpte mig självklart en TFT skärm för mer filmtittande och dylikt. Men har nu fått suget tillbaks till CS och undrar om någon vet om TFT skärmar med 100 Hz är på G? Kör ju i 75 Hz nu och det är en SOLKLAR skillnad mellan 75 Hz & 100 Hz.

Har läst runt lite och sett att en del TV apparater som LG & Samsung har släppts med 100 Hz på skärmarna. Borde de inte börja tillverka 100 Hz gaming skärmar snart?

Har inte lust att köpa mig en CRT skärm med 100 Hz då det är framtiden vi snackar om = plattskärmar.

Någon som har koll på om de är på G?

Mvh

Permalänk
Medlem

Använd sök funktionen, frågan har ställts förr.

Permalänk

Skillnaden ligger inte i antal Hz. Den ligger i att TFT-paneler måste ta längre tid på sig att behandla bildsignalen. Om man inte ändrar detta så kommer 100Hz på TFT fortfarande vara sämre än en gammal CRT.

Permalänk

Så varför säljs 100hz om det nu inte gör någon skillnad?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Så varför säljs 100hz om det nu inte gör någon skillnad?

100Hz är för att ge en stabilare bild vid filmtittande. Men ska jag vara helt ärlig så tror jag det bara är en marknadsföringshype som så mycket annat. Jag har läst lite vad professionella recencenter skrivit som sett dessa och de sa att de inte såg någon skillnad mellan 60Hz och 100Hz.

Folk är för okritiska idag. Företag lanserar nya produkter och använder buzzwords bara för att de vill att man ska köpa sen behöver de faktiskt inte vara någon förbättring. Det räcker om du som konsument tror att det är en förbättring. Och de flesta köper bara saker för att de tror är bra, de har gått på marknadsföringsbluffen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
100Hz är för att ge en stabilare bild vid filmtittande. Men ska jag vara helt ärlig så tror jag det bara är en marknadsföringshype som så mycket annat. Jag har läst lite vad professionella recencenter skrivit som sett dessa och de sa att de inte såg någon skillnad mellan 60Hz och 100Hz.

Folk är för okritiska idag. Företag lanserar nya produkter och använder buzzwords bara för att de vill att man ska köpa sen behöver de faktiskt inte vara någon förbättring. Det räcker om du som konsument tror att det är en förbättring. Och de flesta köper bara saker för att de tror är bra, de har gått på marknadsföringsbluffen.

Lite offtopic, men med PAL-material märker du ju självklart en skillnad på 60Hz o 100Hz, då 60Hz inte är jämnt med 25/50Hz och man kan få hackande i bla panoreringar.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Lite offtopic, men med PAL-material märker du ju självklart en skillnad på 60Hz o 100Hz, då 60Hz inte är jämnt med 25/50Hz och man kan få hackande i bla panoreringar.

Ja, det är säkert en möjlig anledning. Jag har själv sett hackande panorerningar i tex Sagan om Ringen men jag vet inte om 100Hz skulle lösa problemet.

Men det problemet finns ju inte på TFTs då bildsignalen är 60Hz.

Permalänk

Klart som fan det är skillnad...jag hajar vad du menar att 75 hz är surt... En gamer som vill ha klass på bilden vill gärna köra Vsynk på och då blir det just 75 fps eller om man har 100 hz = 100fps end of story... Sen kan dessa experter svamla på bara... och 2 ms är ju som bekant snabbaste idag... tyvärr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OldKluBBaN
Klart som fan det är skillnad...jag hajar vad du menar att 75 hz är surt... En gamer som vill ha klass på bilden vill gärna köra Vsynk på och då blir det just 75 fps eller om man har 100 hz = 100fps end of story... Sen kan dessa experter svamla på bara... och 2 ms är ju som bekant snabbaste idag... tyvärr

2ms är inte vad som är snabbast idag. Det är snarare 14-20ms. 2ms anger bara hur snabbt de flytande kristallerna reagerar. Förutom detta ska bildsignalen bearbetas men sånt talar inte tillverkarna om

Sen kräver 100Hz en 100Hz bildsignal annars är det ändå meningslöst. Att skicka 60Hz som sedan gör om signalen i skärmen till 100Hz ger ju ingen förbättring för en gamer.

Permalänk

Nä men det fins inga tft som är som en crt och det var det tråden handla om...och klart att om jag sätter på 75 hz på min bf931 och kör vsynk på så har jag konstant 75 fps med min fina gamerdator... Sen ifall jag vill ha mer fps ja då e det bara att stänga av och vå teares i bilden...och det kan uppfattas som djälvigt störande ifall man spelar extremt mycket...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OldKluBBaN
Nä men det fins inga tft som är som en crt och det var det tråden handla om...och klart att om jag sätter på 75 hz på min bf931 och kör vsynk på så har jag konstant 75 fps med min fina gamerdator... Sen ifall jag vill ha mer fps ja då e det bara att stänga av och vå teares i bilden...och det kan uppfattas som djälvigt störande ifall man spelar extremt mycket...

Jo, jag håller med dig

Permalänk

120 Hz lcd tv apparater beräknar en extra frame på algoritmisk väg genom att ta fram en interpolerad bild mellan två stycken befintliga frames. Det är inget du vill ha när man spelar ett spel eftersom det introducerar bara mer fördröjning. Det kan däremot ge mindre ghosting och skarpare bild vid film och tv-tittande.

Som JackBlack sa "Sen kräver 100Hz en 100Hz bildsignal annars är det ändå meningslöst" är precis vad det handlar om. För närvarande används det digitala gränsnittet DVI som inte har tillräcklig kapacitet för höga uppdateringsfrekvenser.

Ett nyare gränsnitt som kallas DisplayPort skall enligt deras spec åtminstone klara 120 Hz i 1920 * 1080. Det återstår dock att se när detta introduceras på marknaden. Om det gör det är det upp till skärmtillverkarna att få fram en skärm som klarar en insignal på 100/120Hz och som har låga responstider.

Visa signatur

I'm taking you out Funfrock, and NOT for pizza!

Permalänk
Avstängd

I quake (ezquake?) så kan man ju ha en intern fps så det är skitsamma vad man har på skärmen, skapligt sämst det där.

Permalänk
Inaktiv

snart kommer det SED/OLED-skärmar och SED är typ samma som CRT fast mycket plattare, så den måste palla 100 hz.

Permalänk

Den viktigaste faktorn när det gäller TFT och spel är fördröjning mellan insignal och visad bild - "input lag".

En skärm för spelare som uppdaterar bilden med 100Hz och samtidigt inte har någon "input lag" kommer nog inte vara billig...

Permalänk

Nån som vet hur OLED håller måttet jämfört med CRT och TFT? Hoppas på att JackBlack svarar på detta, då han verkar vara den som kan detta.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Nån som vet hur OLED håller måttet jämfört med CRT och TFT? Hoppas på att JackBlack svarar på detta, då han verkar vara den som kan detta.

OLED är bra eftersom de har väldigt snabb responstid (under 0,01ms) samt en grymt bra kontrast och färgåtergivning. Jag vet dock inte hur vida de kan lida av input lag men min uppskattnig är att de är mycket snabbare än TFT då OLED inte behöver använda overdrive.

Nackdelen med OLED är att livslängden är kort. Därför kan de bli dyra att tillverka. Blåa OLEDs (en skärm består av OLEDs i olika färger) har bara en livslängd på 5000 timmar. Men man har experimenterat lite och fått upp även blå OLEDs till 20 000 timmar.

Sedan äger Kodak patent som gör att det kan bli ännu dyrare.

Men rent teknikmässigt så är det bättre än TFT (om man löser problemet med livslängden). Dessutom går det att göra supertunna skärmar med OLEDs eftersom de inte kräver backlight och annat som LCDs kräver.

Att OLED tar tid kan delvis bero på att tillverkarna försöker kräma ut så mycket som möjligt ur LCD/Plasma men det kan även bero på att det är svårt att tillverka OLED-skärmar. Och stämmer det att det är svårt så kommer det dröja länge innan vi ser några prisvänliga OLEDs på marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Ja, det är säkert en möjlig anledning. Jag har själv sett hackande panorerningar i tex Sagan om Ringen men jag vet inte om 100Hz skulle lösa problemet.

Men det problemet finns ju inte på TFTs då bildsignalen är 60Hz.

Jo det gör det, iom att 100Hz är en jämn multipel av 25/50, vilket är den frekvens PAL-material är inspelat i. Och kör du en 25 eller 50Hz film/tv-avsnitt på en 60Hz TFT så hackar panoreringar.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Jo det gör det, iom att 100Hz är en jämn multipel av 25/50, vilket är den frekvens PAL-material är inspelat i. Och kör du en 25 eller 50Hz film/tv-avsnitt på en 60Hz TFT så hackar panoreringar.

Ja men nu tänkte jag på spel Kollar inte på film på min dator, det gör jag på projektorn

Permalänk
Medlem

Fan låter som om vi vore i stenåldern med allt hackande i panoreringar osv

Har suttit på TFT skärm bra länge och inte påverkar det gamingen direkt mycket måste jag säga, det är individuellt hur bra man är

Ne men kanske har suttit för länge på TFT för att kunna märka nån direkt skillnad, men sitt i en månad på en TFT så undrar ni sen hur man såg skillnaden på CRT och TFT.

Enligt mig så kan är de ingen märkbar skillnad man ser hela tiden, kanske nån gång ibland.

Förresten låter bra jobbigt om man ska sitta vid datorn så håller andra snubbens ögon koll på 100 FRAMES PER SECOND hela tiden medans en själv håller koll på 60 bilder i sekunden.
Antingen är ni jäkligt bra som behöver så mycket eller så är ni kräsna när ert öga misstänker att de fattas ett par frames

Att på en sekund få 60 bilder skickade till ögat så lär ni inte ha missat så mycket på dem övriga 40 om man säger så.

Fan skulle bara skriva min syn på de hela men skrev ner en massa skit

Visa signatur

Antec P183 | Intel Core i7 860 (2.8GHz) | Asus P7P55D Pro | OCZ Gold XTC DDR3 3x2GB | Corsair CMPSU-750HX 750W | Radeon HD5850 1GB

OS: Windows 7 x64bit