vet att d finns tusen sånna här trådar: men hur är det egentligen??

Permalänk
Medlem

vet att d finns tusen sånna här trådar: men hur är det egentligen??

ska köpa ny hårddisk då den gamla är full.... hade tänkt mig en intern 500gigare.... jag sökte lite här på forumet för att se vilken som är tystaste och alla svarar olika i olika trådar...
just nu har jag en samsung och den tycker ja knastrar väldigt mycket, ändå är det samsungen som mest personer verkar rekommendera....

någon som typ har en av varje som har lust att berätta vilken som han/hon tycker gör minst ljud från sig ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk

Knastret du hör är till största delen vibrationer gissar jag.

Tror Samsungdiskarna är lite sämre på den punkten faktiskt, självklart varierar det mycket mellan olika modeller men ändå.
Har ingen egen erfarenhet av nåt annat märke från de senaste tre, fyra åren, men jag upplever hur som helst att de låter rätt mycket när de får jobba ordentligt. Idle hör jag inget. Har då inte haft speciellt bra chassin ur den synpunkten, ett Chieftec Dragon i aluminum och så nu ett Coolermaster Mystique i alu det med. Det senare med plastfästen, trodde det skulle vara katastrof men det lät i alla fall inte mer än i det föregående där de fästes med skruvar.

Vad för slags chassi är det du har, är det i solid plåt eller är det ett aluminiumchassi? Hur fäster du hårddiskarna?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

jag har ett NZXT lexa chassi...det är ett aliminium chassi. Hårddisken skruvar man först fast i en plastskena som man sedan trycker in i ett fack. Stor del är säkerligen vibrationer som du säger... lägger jag hårddisken på botten av chassit på något mjukt så låter den inte lika mkt, fast den e ju fortfarande inte speciellt tyst....
Jag får väl lägga ner lite tid och enrgi på det och fixa vibrationer... Men om man nu bortser från vibrationer vilken är det som isf som är tystast ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

I den tråden verkar de ju gilla WD, kör på den disken eller Samsung.

Har plastskenor jag med, det är ingen direkt höjdare förutom att det är ganska lätt att sätta in diskarna. En gång fastnade dock en disk och jag hade fasliga besvär med att få ut den, fick lirka ganska länge.

Det du kan göra är att skaffa nån form av vibrationsdämpare som man sätter 5,25-platserna om du tycker det låter alldeles för mycket.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Entusiast

Har 3 st. Samsung i min dator. Tror tom det sitter ett gäng i dom övriga 3 datorerna i vårt hushåll. Inte stött på några bekymmer med nån av dom...

Däremot fick jag en rejäl krasch i en äldre dator, 16mb clusterfel i en Maxtor-disk...

Permalänk
Medlem

beställde nu.... fick bli en samsung.... även om jag redan har en och inte är särkillt nöjd... jag har ju en liten äldre samsung disk så....

hittade en ganska bra recension förresten:
http://www.custompc.co.uk/labs/114085/samsung-spinpoint-t166-...

tack för hjälpen

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300