bäst? integrerat eller sep. ljudkort?

Permalänk
Medlem

bäst? integrerat eller sep. ljudkort?

har nyss uppgraderat datorn och på mitt ASUS P5K finns integrerat ljudkort, Realtek HD.
På min gamla dator hade jag ett Creative Audigy 2 EX ljudkort som jag ännu inte installerat än.

det jag undrar är vilket av ovanstående är bäst? det separata ljudkortet är ju ganska gammalt men är det bättre ändå?

Permalänk
Medlem

Separata är mkt bättre.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Separata är mkt bättre.

även om de är från 2003?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dammskog
även om de är från 2003?

Ja.

Visa signatur

003

Permalänk
Medlem

Beror på om man kör Analogt eller digitalt.
Kör du analogt så är inte det integrerade mycket att ha(beror givetvis på hur kräsen man är). De flesta nöjer sig nog med det ljudet.

Kör du däremot digitalt så märker du sannolikt ingen skilland alls.

Men även om du kör analogt så har högtalarna MYCKET större betydelse än vad ljudkortet har. Har du bra högtalare och måste köra analogt eller spela är det en bra investering med ett lite dyrare ljudkort, annars inte

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

är mest för spel som jag undrar

ska iaf installera och testa vad som verkar bäst

Permalänk
Avstängd

Som sagt, ljudkvaliten analogt lär vara bättre på ditt audigy 2.

För spel lär audigy 2 vara bättre med då det ju har EAX och dylikt, det har väl bara Creatives kort? Så om du kör spel som utnyttjar de effekterna så ...

Och slutligen tar väl ett integrerat ljudkort mer processorkraft.