Permalänk
Medlem

Ansluta till glocalnet

Hejsan, har bytt till glocalnet nu, och för att man skulle få det att funka i windows så var man tvungen att skapa en ny anslutning där man sedan skrev in ett användarnamn och lösenord som jag fick med på en lapp. Men har inte den blekaste aning om hur jag ska göra det i ubuntu , någon som vet.

Visa signatur

Acer 1350 Släptop. Xubuntu 8.04

Permalänk
Medlem

Det är alltså gammalt modem vi snackar om?
Gå in i nätverks inställningarna i ubntu och mata in uppgifterna.

Permalänk
Medlem

Om det är ett gammalt 56k modem du menar så är svaret nej, det är ett Speedtouch ADSL modem.

Visa signatur

Acer 1350 Släptop. Xubuntu 8.04

Permalänk
Medlem

En PPPoE klient väll?

Permalänk
Medlem

eller om det är ett någorlunda nytt speedtouch "modem" från glocalnet så är det i själva verket en router och då kan du göra inställningarna direkt i "modemet".

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag har ett speedtoch home från någon gång 2001 lr så från telia. Använde det även till glocalnet, vad jag kan se så går det att komma in i modemet med det är rena grekiskan jämnfört med en vanlig router idag. Iaf så fick jag med en skiva från glocalnet där man ska installera en PPoEE klient för kunna få internet.

Det är antagligen vad han söker till ubuntu men jag gissar på att ubuntu tilllomed har med det som standard.

Permalänk
Permalänk

Eller så ringer du Glocalnet och ber dem koppla om dig till dhcp så behöver du inte logga in