AMD Phenom X3 med tre kärnor?

Permalänk
Medlem

Om den är riktigt bra med 3 kärnor, då vill jag ha en likadan fast med 4.

Permalänk
Avstängd

Vad spelar det för roll om en prolle av visst märke har 3 eller kanske 4 "native" cores, när den iaf inte presterar speciellt bra?
Känns liksom mer vettigt med t.ex intels enligt AMD-Fanboys fuskdualcore som presterar än en äkta dualcore som inte levererar.
1,2,3,4,5,6 eller 8 kärnor med multihyperdualshit och långa/korta pipelines kvittar liksom när det kommer till användande ifall det inte ger någon slags boost i det du använder datorn till, eller? Okej, nu kommer random forummedlem naturligtvis att hävda den helt hopplösa och odiskuterbara "framtidssäkerhetsfaktorn".. Yeah.. Vem sitter kvar med samma sketna quadprolle om 2-3 år när den väl kan komma till användning? Inte jag iaf. Hur många sitter kvar med sin upphaussade första AMD Athlon64 med 754-socket idag, nu när det äntligen kommit ett OS från MS där du kan nyttja 64-bitars?
AMD håller på att åka av banan, och man får hoppas att dom kommer med en riktigt bra prolle snart, inte en massa innovationer i kretsarna som ingen har glädje av eller som märks i prestanda, annars är det nog helkört för det företaget.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Vad spelar det för roll om en prolle av visst märke har 3 eller kanske 4 "native" cores, när den iaf inte presterar speciellt bra?
Känns liksom mer vettigt med t.ex intels enligt AMD-Fanboys fuskdualcore som presterar än en äkta dualcore som inte levererar.
1,2,3,4,5,6 eller 8 kärnor med multihyperdualshit och långa/korta pipelines kvittar liksom när det kommer till användande ifall det inte ger någon slags boost i det du använder datorn till, eller? Okej, nu kommer random forummedlem naturligtvis att hävda den helt hopplösa och odiskuterbara "framtidssäkerhetsfaktorn".. Yeah.. Vem sitter kvar med samma sketna quadprolle om 2-3 år när den väl kan komma till användning? Inte jag iaf. Hur många sitter kvar med sin upphaussade första AMD Athlon64 med 754-socket idag, nu när det äntligen kommit ett OS från MS där du kan nyttja 64-bitars?
AMD håller på att åka av banan, och man får hoppas att dom kommer med en riktigt bra prolle snart, inte en massa innovationer i kretsarna som ingen har glädje av eller som märks i prestanda, annars är det nog helkört för det företaget.

Håller tyvärr med, Jag ser inte att ATI kommer slå nvidia på fingrarna med kommande generation, kanske den efter.. men om dem förlorar kommande lika mycket som dem gjorde nu, så ligger AMD/ATI väldigt illa till

AMD o andra sidan har mycket större potential att peta undan Intel då dem fortf inte riktigt svikit och kommit med bra processorer och egentligen den enda anledningen intel "vinner" är att deras processor är så grymt mycket bättre på överklocka, och jag gissar på att dem lärt sig sin läxa... men om inte Barcelona m.m gör succé.. då kan vi nog räkna bort DAAMIT tills någon/några köper upp dem

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Vad spelar det för roll om en prolle av visst märke har 3 eller kanske 4 "native" cores, när den iaf inte presterar speciellt bra?
Känns liksom mer vettigt med t.ex intels enligt AMD-Fanboys fuskdualcore som presterar än en äkta dualcore som inte levererar.
1,2,3,4,5,6 eller 8 kärnor med multihyperdualshit och långa/korta pipelines kvittar liksom när det kommer till användande ifall det inte ger någon slags boost i det du använder datorn till, eller? Okej, nu kommer random forummedlem naturligtvis att hävda den helt hopplösa och odiskuterbara "framtidssäkerhetsfaktorn".. Yeah.. Vem sitter kvar med samma sketna quadprolle om 2-3 år när den väl kan komma till användning? Inte jag iaf. Hur många sitter kvar med sin upphaussade första AMD Athlon64 med 754-socket idag, nu när det äntligen kommit ett OS från MS där du kan nyttja 64-bitars?
AMD håller på att åka av banan, och man får hoppas att dom kommer med en riktigt bra prolle snart, inte en massa innovationer i kretsarna som ingen har glädje av eller som märks i prestanda, annars är det nog helkört för det företaget.

Det kan kanske hållas med att vid full belastning så kanske en "äkta" quadcore eller en 2xdual-core inte gör skillnad, men det är inte så många saker som kör på 100% CPU prestanda hela tiden.
Hela poängen med att ha fyra separata samarbetande kärnor från AMD's håll är ju att de kan styras seperat och om du missat det, också överklockas efter behov och inställningar dynamiskt uppåt tills det säger stopp eller till en säker gräns. Det man sparar på det är energi. Och om du följt nyheterna så är energi allt viktigare, både att spara och spendera med måtta och med resultat. Samt att elen blir allt dyrare.
Och innan någon börjar påstå att Penryn kommer bli svalare än allt annat så kom ihåg att om Penryn kan stänga av en kärna eller rentav tre om någon sitter och kör Word så är det bättre än att man kör 4 kärnor parallellt på låg klock.
Sen på vilke grunder hävdar du att nya tekniker inte skulle ge en boost på det man håller på med? Ny processor gör förhoppningsvis det. Både från Intel och AMD.
Och folk använder faktiskt gamla datorer länge. Om de funkar bra och man inte upplever deras prestanda som dålig så kör man på den. Om ett företag redan har investerat i en massa arbetstationer och ternimaler som kanske är säg 2 år gamla (A64/P4HT) så varför skall de byta ut alla om de flesta till exempel ändå programmerar eller gör något mer grundläggande. De som kör CAD, renderingar, tung grafik, Creative Content i allmänhet och dylikt, deras datorer kommer uppgraderas eller bytas ut. Om det går att ordna så kör man väl med ett par mycket starkare och nyare servrar som man skickar arbetsuppgifterna till när man skall kompilera eller rendera ut något eller beräkna en ny krets etc. Om man sparar energi och/eller pengar genom att sitta på en "sketen" 2 år gammal burk medan unixklustret jobbar i serverhallen är det väl knappast något dåligt.
För övrigt. av två programmerare jag känner sitter en på ett kluster på P3 or, den andra på en macbook plus en 754, A64.
Det räcker.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd

Dom lär inte leva så länge till om dom fortsätter i den här takten...

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Då ska du väl vara glad nu, då de går ner i antal till 3 i stället för fyra

Ja det är bara skönt

Permalänk
Medlem

En del av er verkar tro att AMD ar pavag att ga under, hur kan ni fa for er nagot sa urbota dumt? De som sitter pa ett sant har forum och diskuterar prestanda ar en forsvinnande liten del av marknaden.

Nar deras serverarkitekturer nu borjar ta fart bland foretagen kommer det sakert ocksa oppna dorrar in bland stora foretag som tidigare haft ett motstand for att de varit mindre och lite obskyra.

De miljontals datorer som snurrar pa kontor varlden, de behover ingen prestanda att tala om, de gor inga tunga berakningar, dar ar det kontorsapplikationer som galler. Far de ett erbjudande om att kopa datorer med AMD's prylar i som ar konkurrenskraftigt ifraga om pris skiter de fullstandigt i om Intels ar battre pa att rakna ettor och nollor. De kollar pa pris, support, tillganglighet och energiforbrukning. Sa lange de ar av den senaste generationen och kan kora de applikationer foretaget sysslar med och far den hjalp de behover nar de ska uppgradera sin maskinpark sa skiter de fullstandigt i om Intel eller AMD haller prestandatronen. (Jag har av bekvamlighetsskal tagit bort faktorn vana och att OEM tillverkarna sjalva valjer vad de stoppar i de alternativ de sen erbjuder foretagen, men ni forstar.)

Tro det eller ej, men det ar har pengarna finns. Jag tror knappt nagot av foretagen gar plus pa att tillverka sina prestandamonster. Det ar ett satt att vinna uppmarksamhet och att utveckla infor framtiden. Pengarna tjanar de nar stora organisationer, statliga saval som privata foretag, ska uppgradera maskinparken och koper tusentals billiga OEM datorer.

Nu har AMD redan borjat ta fart pa den marknaden och med deras nya initiativ pa grafikkortsmarknaden drojer det nog inte lange forren de kan skeppa kompletta losningar, med styrkretsar, processor och grafikkort pa ett chip. Moderkortstillverkarna lar inte vara sena att haka pa; billiga, enkla moderkort de kan tillverka hogvis av med obetydlig utvecklingskostnad som HP, Dell och alla andra kan kopa billigt och sen kranga av som aldrig forr. Intel kommer naturligtvis gora samma sak, det utvecklas nog paralellt i detta nu.

For att inte tala om barbara datorer, dar den typen av teknik som nu mojliggors kommer vara mycket popular. Har finns annu mer fordelar med kompakta, svala, energisnala och billiga losningar.

Intel ar ekonomiskt sett forkrossande overlagsna och kan darmed utova ett tryck pa foretagen som AMD inte kommer i narheten av. Att trots detta enorma motstand fortsatta att leverera halvledarteknologi likvardig Intels ar en bedrift i sig. Far de bara lite battre fotfaste bland de riktigt stora (bara en fraga om tid om jag far gissa) sa kommer det handa saker.

Jag sager inte att AMD kommer komma ikapp Intel ifraga om omsattning vinst etc. pa mycket, mycket lange, men att saga att de ar pavag att do ar en grov overdrift.

Nu later ju hela det har inlagget som ett varsta sortens pro-AMD inlagg, sa ar inte fallet. Jag forsoker bara belysa det faktum att saker vi inte ser ar viktigare an det som far uppmarksamhet.

Satan vad langt det blev, overlagset langsta jag skrivit pa ett forum nagonsin.

EDIT:

Kom pa en sak. Tank om de bara skeppar ut den har som ett test, for att kunna fa plats med andra saker an rena processorkarnor pa sina kiselplattor? Ingen aning om huruvida det ar platsbrist pa en processor och jag antar att de kan gora dem storre. Men, det skulle kunna vara ett forberedande test for en kombinerad CPU/GPU, med ett enkelt grafikchip dar den fjarde karnan normalt skulle sitta.. Vad tror ni?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Vad spelar det för roll om en prolle av visst märke har 3 eller kanske 4 "native" cores, när den iaf inte presterar speciellt bra?
Känns liksom mer vettigt med t.ex intels enligt AMD-Fanboys fuskdualcore som presterar än en äkta dualcore som inte levererar.
1,2,3,4,5,6 eller 8 kärnor med multihyperdualshit och långa/korta pipelines kvittar liksom när det kommer till användande ifall det inte ger någon slags boost i det du använder datorn till, eller? Okej, nu kommer random forummedlem naturligtvis att hävda den helt hopplösa och odiskuterbara "framtidssäkerhetsfaktorn".. Yeah.. Vem sitter kvar med samma sketna quadprolle om 2-3 år när den väl kan komma till användning? Inte jag iaf. Hur många sitter kvar med sin upphaussade första AMD Athlon64 med 754-socket idag, nu när det äntligen kommit ett OS från MS där du kan nyttja 64-bitars?
AMD håller på att åka av banan, och man får hoppas att dom kommer med en riktigt bra prolle snart, inte en massa innovationer i kretsarna som ingen har glädje av eller som märks i prestanda, annars är det nog helkört för det företaget.

Jag skulle hålla med dig om det inte var så att ingen viste hur k10 kommer att prestera högre klokfrekvenser. Det AMD har gjort med k10 är att släppa en ofärdig produkt, de har inte lyckats med att få upp den i tillräckligt höga frekvenser.

Men som det ser ut nu så är den energieffektivare samt är snabbare per klockcykel. Det problem som jag ser är att den inte är mogen för höga frekvenser än.

Dessa problem är inte nya och AMD arbetar antagligen hårt på att lösa dem tills dess att konsumentmodellera ska lanseras. Den processor som denna ska jämföras med är clowertown och den högst klockade clowertown som finns är
3.0 GHz.

Denna modell presterar bättre än AMD:s processor i i stort sätt alla applikationer men någonting som bör sägas är att den högst klockade xeon dual-core som lanserades direkt, var klockad till 2.66 GHz. Då baserade sig den även på redan beprövad teknik. För det är som så många vet, två dual-core C2D processorer.

Min poäng är att man inte bör vara så snabb med att dömma ut k10 för vi har bara sett de förts modellerna av en produkt som AMD har tvingats att lansera lite tidigare än vad de borde.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
För det första hur ska du få plats en bil och 4000 hästar på en väg?

För det andra så är det inte riktigt så enkelt som du skriver. Dessutom är du väldigt partisk i din åsikt. Som t ex att AMD bara säljer skit processorer.
Det var inte länge sen AMD låg ohotad som gamerns val för prestanda för billig peng. Sen kom Intel med C2D och tog över titeln med råge. Med tanke på AMD's ekonomiska läge jämfört med Intel's, så tycker jag att det är och var en bragd att ens inneha tronen under en kort tid. Det är också tack vare AMD C2D blev väldigt billiga. Utan AMD hade vi nog sett en helt annan prisbild. Om det inte skiljer sig så mkt prestanda-mässigt och priset är detsamma så skulle jag välja AMD för att hjälpa dem att sälja bra om jag skulle ha köpt dator idag. Det är inte för att jag håller på någon sida. Jag skulle ha gjort likadant för Intel om de var i samma situation.

Det behövs minst två bra aktörer. Helst skulle jag vilja se en ny utmanare som kan röra om lite och få utvecklingen framåt.

Sen när det gäller prestanda på deras nästkommande cpuer så kommer jag inte göra en bedömning förrän det finns tillräckligt med "verkligt" underlag (riktiga tester).

Ja jag vet allt det där redan.

Permalänk
Medlem

Kan inte alla fanboys träffas ute i skogen med pistoler och köra ett gängkrig så slipper man läsa sida efter sida med rent skit?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Tjata inte om att Phenom är mycket sämre än Penryn osv. Ingen vet förrns AMD släpper Phenom, man kan bara spekulera och gissa.
Men det ser lovade ut för AMD, Intel ligger tekniskt sett efter, väldigt mycket efter. Hur skulle en Penryn prestera med lika lite cache som AMD's processorer. Och hur skulle en X2, eller Phonom prestera med Intels Cache.

Det känns som om att det enda som gör Intels C2D bäst för tillfället är CacheMinnet, för att plattformen är så dålig att det måste kompenseras på något sätt.

Permalänk
Medlem

Hur skulle en Penryn prestera med en integrerad minneskontroller? Svaret får vi när Nehalem kommer ut om ett år ungefär...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
Hur skulle en Penryn prestera med en integrerad minneskontroller? Svaret får vi när Nehalem kommer ut om ett år ungefär...

Jag tror inte det gör så jättemycket.
Jag tror större delen av AMDs boost var den de fick av den fördubblade bandbreden. AMD var ju fast på 400MHz buss innan. På serversidan kan det dock göra stor skillnad med NUMA.

Permalänk

Varför skriva över 100 kommentarer över ett ämne som ingen av er här har en närmaste anning om...?

...sluta spekulera och inse fakta när fakta är ett faktum...

Det finns väll ingen som går runt och säger att tre-kärnor är lite "udda"?

- Bara för att ingen tidigare gjort detta i större utsträckning behöver det inte vara udda, folk går inte runt och säger att 8 kärnor är udda, det framstår visst som ett steg i utvecklingen även om den presterar relativt dåligt i jämnförelse med vad varje kärna skulle prestera för sig själv.

MVH'
Pontus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Vad spelar det för roll om en prolle av visst märke har 3 eller kanske 4 "native" cores, när den iaf inte presterar speciellt bra?
Känns liksom mer vettigt med t.ex intels enligt AMD-Fanboys fuskdualcore som presterar än en äkta dualcore som inte levererar.
1,2,3,4,5,6 eller 8 kärnor med multihyperdualshit och långa/korta pipelines kvittar liksom när det kommer till användande ifall det inte ger någon slags boost i det du använder datorn till, eller? Okej, nu kommer random forummedlem naturligtvis att hävda den helt hopplösa och odiskuterbara "framtidssäkerhetsfaktorn".. Yeah.. Vem sitter kvar med samma sketna quadprolle om 2-3 år när den väl kan komma till användning? Inte jag iaf. Hur många sitter kvar med sin upphaussade första AMD Athlon64 med 754-socket idag, nu när det äntligen kommit ett OS från MS där du kan nyttja 64-bitars?
AMD håller på att åka av banan, och man får hoppas att dom kommer med en riktigt bra prolle snart, inte en massa innovationer i kretsarna som ingen har glädje av eller som märks i prestanda, annars är det nog helkört för det företaget.

64bits XP har funnits ganska länge ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Tjata inte om att Phenom är mycket sämre än Penryn osv. Ingen vet förrns AMD släpper Phenom, man kan bara spekulera och gissa.
Men det ser lovade ut för AMD, Intel ligger tekniskt sett efter, väldigt mycket efter. Hur skulle en Penryn prestera med lika lite cache som AMD's processorer. Och hur skulle en X2, eller Phonom prestera med Intels Cache.

Det känns som om att det enda som gör Intels C2D bäst för tillfället är CacheMinnet, för att plattformen är så dålig att det måste kompenseras på något sätt.

Du är helt ute o cyklar människa. Ifall du på allvar tror att det bara är cacheminnet så kanske du skulle läsa på en extra gång.

Vad sägs om:

- Bättre SIMD hantering

- Högre IPC

- Bättre Prefetch

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Varför skriva över 100 kommentarer över ett ämne som ingen av er här har en närmaste anning om...?

...sluta spekulera och inse fakta när fakta är ett faktum...

Det finns väll ingen som går runt och säger att tre-kärnor är lite "udda"?

- Bara för att ingen tidigare gjort detta i större utsträckning behöver det inte vara udda, folk går inte runt och säger att 8 kärnor är udda, det framstår visst som ett steg i utvecklingen även om den presterar relativt dåligt i jämnförelse med vad varje kärna skulle prestera för sig själv.

MVH'
Pontus

Trekärnor är udda för det blir svårt att göra en kvadrat av tre kärnor, blir massa kisel som går till spillo om det gör en native trippelkärna...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Du är helt ute o cyklar människa. Ifall du på allvar tror att det bara är cacheminnet så kanske du skulle läsa på en extra gång.

Vad sägs om:

- Bättre SIMD hantering

- Högre IPC

- Bättre Prefetch

Vi vet ju inte hur effektiv deras prefetcher är i praktiken så det kan vi inte yttra oss om, AMD har bättre FPU att kontra SIMD med och IPCn är väl ändå en produkt för hur bra allt annat är. IPC är inte en faktor utan ett resultat på hur effektiv processor är per Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Du är helt ute o cyklar människa. Ifall du på allvar tror att det bara är cacheminnet så kanske du skulle läsa på en extra gång.

Vad sägs om:

- Bättre SIMD hantering

- Högre IPC

- Bättre Prefetch

Och exakt vad säger att Cachen inte är det som gör allt snabbt? IPC'n kan du räkna bort för det är ett resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennahoj

Intressant skrivet. Det är ju budget och företagsdelen som de tjänar pengar på. Men även om företagen köper enligt mallen energi, support och konstnad så är det endå en faktor som har en liten inverkan: Vi påverkas av reklam. Man ser vanligt folk som går och köper sämre produkter ur lägre serier i tron att det är bra bara för att det märket har ett flaggskepp som slår de andra lite fingrarna. Dessa vanliga människor jobbar även sen på dessa företag som behöver förnya sin maskinpark. Nu är AMD relativt starkt. Men jag vet fortfarande personer som inte vet vilka AMD är. För att ändra detta så kanske AMD ska jobba på att synas mer. Intel har en långt försprång när det gäller sitt varunamn.
Det är många som tänker bra och kvalite när de tänker på Intel. De har lyckas väldigt bra med sitt varunamn.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
64bits XP har funnits ganska länge ...

Visst, men hur pass vanlig blev den bland användarna? Inte speciellt vanlig, och det med tanke på att det inte fanns drivrutiner och program som drog någon nytta av 64-bitars XP. Testade själv för något år sedan, och blev bara förbannad på att saker och ting inte fungerade på ett bra sätt.
Andemeningen med vad jag skrev bottnar i att halvfärdiga produkter som marknaden inte är redo att ta emot släpps allför tätt. Grejjerna kommer liksom i otakt ut i butikerna.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Visst, men hur pass vanlig blev den bland användarna? Inte speciellt vanlig, och det med tanke på att det inte fanns drivrutiner och program som drog någon nytta av 64-bitars XP. Testade själv för något år sedan, och blev bara förbannad på att saker och ting inte fungerade på ett bra sätt.
Andemeningen med vad jag skrev bottnar i att halvfärdiga produkter som marknaden inte är redo att ta emot släpps allför tätt. Grejjerna kommer liksom i otakt ut i butikerna.

Jag har då inte haft några problem med drivare, det kanske var så precis i början.

Nu finns det ju drivare till obskyra inbyggda grafikkort i ultrabudget MSI-moderkort tom

Problemet är väl snarare att svenssons inte vet att det finns ... och känner inte heller till fördelarna med XP x64 framför vanliga XP.

Okunnighet helt enkelt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennahoj

Ämnet har redan avverkats tidigare många gånger och jag vill inte upprepa mina inlägg som finns i tråden om AMDs $600miljoners förlust Q2-07...
Sammanfattningen är: dom har förluster som kan tömma deras kassa till nästa sommar, förluster som skulle kräva fördubblad omsättning för att få stopp på (eller fördubblade vinstmarginaler... möjligt typ om Intel går tillbaka till P3or)
Vad skall de göra istället? Låna mer när de redan lånat ca motsvarande deras årsomsättning det senaste året?

Tyvär så har Intels prissättning troligtvis ytterligare minskat vinstmarginalerna för AMD sedan dess, och vad ger dig intrycket att AMD skulle kunna ändra på det med de produkter vi nu kan se (inkl. Phenom, vars prestanda direkt vid släppet vi nu kan gissa oss till) ?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Trekärnor är udda för det blir svårt att göra en kvadrat av tre kärnor, blir massa kisel som går till spillo om det gör en native trippelkärna...

Jag tror man sparar utrymmet för framtida modeller med integrerade GPUs i samma komponent. I framtiden när den CPUn blir väldigt billig, budgetalternativ ....

Permalänk

Stora frågan är väl om de här kommer kunna vara klockade högre.

Permalänk
Medlem

De som uttalar sig frågande om 64bit OS ska nog fråga sig om de överhuvudtaget behöver en stark propp med mer än 2 kärnor då hela grejen med ett sådant os är att kunna använda mer än de ca 3gig som ett 32bit kan. De flesta som jobbar med riktigt tunga appar har redan bytt till X64.

Själv sitter jag med 4gig för att kunna ha stora scener med stora samplingar i music programet sonar och även min bror som använder Maya mm har en jäkla massa ram och sitter i Win X64.

AMD kommer vara kvar ett tag till då de fortfarande kommer vara starka på serversidan. Barcelona har hög bandbredd och ännu finns inte heller brädor som stödjer dess energisparande funktioner fullt ut utan är bara kompatibla [läs: ej optimerade] men AMD är ändå överlägsen Intel i strömförbrukning. Harpertown kommer inte göra det så mkt bättre då Fb minnena kan dra mer ström än cpun. Det som kanske kommer rädda AMD på desktop är om RD790 är så sval och fin som lovas. Om AMD släpper motsvarande chipset till serverkort så kommer de dra ifrån ännu mer i prestanda/watt.
I ren cpu kraft imponerar kanske inte AMD men de har en bra plattform.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Jag tror man sparar utrymmet för framtida modeller med integrerade GPUs i samma komponent. I framtiden när den CPUn blir väldigt billig, budgetalternativ ....

I så fall skulle de vänta med att lansera X3. Det är onödigt att sälja en processor i ett helt år som bara har tre kärnor, kostar som en med 4 att tillverka. Den tvingas säljas till underpris jämfört med produktionskostnaden samtidigt som den driver upp priset på quads som annars hade kunnat ta det marknadssegmenet.