En (troligen) enkel fråga om aktier

Permalänk
Medlem

En (troligen) enkel fråga om aktier

Jag har aldrig vairt särskilt intresserad av ekonomi och hur hela köret med börser och aktier fungerar och påverkas av världsläget och hela köret.
Efter den senaste tidens oroligheter började jag dock fundera lite på det här med aktier.

Jag har väl alltid haft ett humm om att aktiers värde styrs av tillgång och efterfrågan, samt att det är ett delägande i ett aktiebolag. Ett sådant delägande skulle ju då vara fördelaktigt för att man skulle få rätt att ta del av vinst etc.

Men så läste jag att det är normalt att någon vinst inte delas ut till aktieägare. Det fick mig att bli konfunderad. Om ett företag normalt sett inte betalar ut en del av vinsten till aktieägare, vad är då nyttan med en aktie? Ligger nyttan endast då i att delägandet potentiellt skulle kunna leda till ett tillsättande av en styrelse som skulle kunna tvinga utdelning i proportion till aktieinnehav?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: En (troligen) enkel fråga om aktier

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Jag har aldrig vairt särskilt intresserad av ekonomi och hur hela köret med börser och aktier fungerar och påverkas av världsläget och hela köret.
Efter den senaste tidens oroligheter började jag dock fundera lite på det här med aktier.

Jag har väl alltid haft ett humm om att aktiers värde styrs av tillgång och efterfrågan, samt att det är ett delägande i ett aktiebolag. Ett sådant delägande skulle ju då vara fördelaktigt för att man skulle få rätt att ta del av vinst etc.

Men så läste jag att det är normalt att någon vinst inte delas ut till aktieägare. Det fick mig att bli konfunderad. Om ett företag normalt sett inte betalar ut en del av vinsten till aktieägare, vad är då nyttan med en aktie? Ligger nyttan endast då i att delägandet potentiellt skulle kunna leda till ett tillsättande av en styrelse som skulle kunna tvinga utdelning i proportion till aktieinnehav?

Aktien kan ju stiga i värde t.ex. givetvis även gå ner i värde. Denna handel vet du väl om?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Re: En (troligen) enkel fråga om aktier

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Aktien kan ju stiga i värde t.ex. givetvis även gå ner i värde. Denna handel vet du väl om?

Javisst. Om aktien stiger i värde kommer man troligen kunna sälja och tjäna pengar. Men det måste ju finnas något "slutmål" så att säga eftersom det finns någon annan därute som vill ha aktien så gärna.

Om det t.ex. var en årlig garanterad utdelning till aktieägarna i förhållande till aktieinnehav så skulle det ju bli drivkraften till "viljan att ha aktien", och detta skulle ju sedan driva aktiekurserna. Men det jag läste med att det normalt inte är någon sådan utdelning gjorde mig konfunderad.

Det är ju tydligt att det måste finnas något slags slutmål som driver aktiehandeln.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: En (troligen) enkel fråga om aktier

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Javisst. Om aktien stiger i värde kommer man troligen kunna sälja och tjäna pengar. Men det måste ju finnas något "slutmål" så att säga eftersom det finns någon annan därute som vill ha aktien så gärna.

Om det t.ex. var en årlig garanterad utdelning till aktieägarna i förhållande till aktieinnehav så skulle det ju bli drivkraften till "viljan att ha aktien", och detta skulle ju sedan driva aktiekurserna. Men det jag läste med att det normalt inte är någon sådan utdelning gjorde mig konfunderad.

Det är ju tydligt att det måste finnas något slags slutmål som driver aktiehandeln.

Om du är intresserad om mer än bara den nuvarande kursen så är det väl i sådant fall innehavet som är det intressanta. För du köper ju en del av företaget mha aktien. Bolagstämmor osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: En (troligen) enkel fråga om aktier

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Javisst. Om aktien stiger i värde kommer man troligen kunna sälja och tjäna pengar. Men det måste ju finnas något "slutmål" så att säga eftersom det finns någon annan därute som vill ha aktien så gärna.

Om det t.ex. var en årlig garanterad utdelning till aktieägarna i förhållande till aktieinnehav så skulle det ju bli drivkraften till "viljan att ha aktien", och detta skulle ju sedan driva aktiekurserna. Men det jag läste med att det normalt inte är någon sådan utdelning gjorde mig konfunderad.

Det är ju tydligt att det måste finnas något slags slutmål som driver aktiehandeln.

Så ovanligt är det väl inte med utdelning? Och det som driver handeln är väl att folk tror att värdet skall stiga. Denna värdeökning är vanligen betydligt större än en eventuell utdelning och behöver inte ha så mycket att göra med hur företaget faktiskt går (jfr it-bubblan).

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: En (troligen) enkel fråga om aktier

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så ovanligt är det väl inte med utdelning? Och det som driver handeln är väl att folk tror att värdet skall stiga. Denna värdeökning är vanligen betydligt större än en eventuell utdelning och behöver inte ha så mycket att göra med hur företaget faktiskt går (jfr it-bubblan).

Ok, det var det jag nästan trodde. När man har utdelning till aktieägarna så ger ju det aktien dess värde. Det var det jag var ute efter, det som ger aktien dess egentliga värde.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: En (troligen) enkel fråga om aktier

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Ok, det var det jag nästan trodde. När man har utdelning till aktieägarna så ger ju det aktien dess värde. Det var det jag var ute efter, det som ger aktien dess egentliga värde.

Fast aktiernas värde behöver som sagt inte ha så mycket med företagets "egentliga" värde att göra. Om folk tror att de kommer att stiga i värde köper de fler, vilket leder till att värdet stiger. Och så vidare. Särskilt tydligt märktes detta för ett antal år sedan då (främst) it-bolag som aldrig gick med vinst ändå värderades högt.

Permalänk
Glömsk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: En (troligen) enkel fråga om aktier

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Fast aktiernas värde behöver som sagt inte ha så mycket med företagets "egentliga" värde att göra. Om folk tror att de kommer att stiga i värde köper de fler, vilket leder till att värdet stiger. Och så vidare. Särskilt tydligt märktes detta för ett antal år sedan då (främst) it-bolag som aldrig gick med vinst ändå värderades högt.

Man kan shorta också. Om jag tror att ett företag kommer gå åt helvete så lånar jag aktier, säljer dessa direkt, väntar till företagets aktier blir värda mindre, köper tillbaka aktierna för det lägre priset och ger tillbaka dessa till den jag lånade av. Så man kan göra stora vinster även på dåliga företag. (Om det däremot visar sig att aktien går upp så kan man förlora ohyggligt mycket pengar, så man bör veta vad man håller på med innan ).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En (troligen) enkel fråga om aktier

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Man kan shorta också. Om jag tror att ett företag kommer gå åt helvete så lånar jag aktier, säljer dessa direkt, väntar till företagets aktier blir värda mindre, köper tillbaka aktierna för det lägre priset och ger tillbaka dessa till den jag lånade av. Så man kan göra stora vinster även på dåliga företag. (Om det däremot visar sig att aktien går upp så kan man förlora ohyggligt mycket pengar, så man bör veta vad man håller på med innan ).

Blanking kallas det ju också, men, hur går det till i praktiken? Kan en vanlig privatperson ägna sig åt sådant och hur bär han sig åt då?

Sedan att man kan förlora _ohyggligt_ mycket pengar, man förlorar väl egentligen inte mer än vid vanlig handel, bara att det är åt andra hållet?

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En (troligen) enkel fråga om aktier

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Blanking kallas det ju också, men, hur går det till i praktiken? Kan en vanlig privatperson ägna sig åt sådant och hur bär han sig åt då?

Sedan att man kan förlora _ohyggligt_ mycket pengar, man förlorar väl egentligen inte mer än vid vanlig handel, bara att det är åt andra hållet?

Vid vanlig handel är noll det lägsta en aktie kan sjunka till. när du blankar kan en aktie däremot stiga hur mycket som helst.

EDIT:

om du blankade 1000 H&M 1980, strax därefter hamnade i koma och vaknade upp igår, så hade du legat jävligt brunt till.

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En (troligen) enkel fråga om aktier

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Blanking kallas det ju också, men, hur går det till i praktiken? Kan en vanlig privatperson ägna sig åt sådant och hur bär han sig åt då?

Sedan att man kan förlora _ohyggligt_ mycket pengar, man förlorar väl egentligen inte mer än vid vanlig handel, bara att det är åt andra hållet?

Vid vanlig handel kan du högst förlora det du köpte aktierna för. Vid blankningshandel är det högsta maximala belopp du kan förlora det pris du blir tvungen att köpa tillbaka aktierna för, d.v.s. en eventuell värdeökning. Och den är obegränsad.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vid vanlig handel kan du högst förlora det du köpte aktierna för. Vid blankningshandel är det högsta maximala belopp du kan förlora det pris du blir tvungen att köpa tillbaka aktierna för, d.v.s. en eventuell värdeökning. Och den är obegränsad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christoffer
Vid vanlig handel är noll det lägsta en aktie kan sjunka till. när du blankar kan en aktie däremot stiga hur mycket som helst.

EDIT:

om du blankade 1000 H&M 1980, strax därefter hamnade i koma och vaknade upp igår, så hade du legat jävligt brunt till.

Sant, jag tänkte ett steg för kort där.

Det jag tänkte var att ifall man shortade en aktie som går upp 10 % har man förlorat samma summa som ifall samma aktie gick ner 10 % och man handlade den vanliga vägen. Vilket ju iofs också stämmer.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En (troligen) enkel fråga om aktier

Det finns dock mindre riskfyllda alternativ till "shorting" med ungf samma effekt, se:
http://en.wikipedia.org/wiki/Put_option

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Aktier kan vara riktigt lönande! Började med aktier i Maj förra året och hittade av nån anledning Impact Coatings som fick bli mitt första köp. Ökade med tiden mitt innehav och har nu en inköpskostnad på 103 kr.

Har gått att tjäna rikligt med pengar senaste två veckorna om man varit likvid vill säga!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Nu när vi ändå pratar om aktier - finns det inga hemsidor där man kan använda "låtsasaktier"? OK, det kanske låter lite löjligt, men... Det borde väl inte vara så svårt? Finns ju inga problem i att hitta livefeeds på aktiers gång, så varför inte skapa en virtuell aktieförsäljningssida där man spelar om låtsaspengar men på den riktiga börsen? Alltså, man köper ingenting på riktigt såklart, men man kan enkelt se hur det går.
Ens inköp påverkar såklart inte marknaden, men en privatperson som inte lägger ut så mycket pengar påverkar inte så mycket, så egentligen hade det ju varit fullgott...

Givetvis skulle man kunna göra det manuellt, men det är bra mycket svårare när man är tvungen att hålla koll på alla eviga avgifter man måste betala.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Finns en tråd!

Aktieskola, handla med "låtsas" aktier, men riktig börs
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|