Permalänk
Medlem

hjälp med nytt projekt (java)

godkväll, min fru bad mig om ett program precis och det står still och jag vet inte hur jag ska lösa det på bästa sätt.

Det hon vill ha är ett program för att göra virkmönster (spännande va?)
Det är egentligen en väldigt simpel grej. Hon vill kunna ha ett mönster med X*Y rutor. sen rita på rutorna med fri hand och att sedan rutorna hon ritar i fylls i. (fylld ruta betyder en sorts virkmaska, tom ruta en annan sort).
Jag kommer inte riktigt på vad jag ska använda för grafiska komponenter. Jag är rätt dålig på swing så det kanske finns någon bra komponent där jag inte tänker på.
Det bästa jag kommit på är en canvas jag ritar upp rutmönstret på och sedan på något vänster fyller rutor hon paserar. Men det känns som om det finns en enklare lösning.

Sen är det lite andra funktioner hon vill ha men dom är nog inga problem

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

Nu har jag inget svar till dig, är för dålig på grafik i java, men ett litet tips (om din fru är otålig och medans du funderar ut en lösning): Rita med penseln i photoshop och välj filter patchwork. sätt ned relief och du har fina rutor att virka efter.

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk

Re: hjälp med nytt projekt (java)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
godkväll, min fru bad mig om ett program precis och det står still och jag vet inte hur jag ska lösa det på bästa sätt.

Det hon vill ha är ett program för att göra virkmönster (spännande va?)
Det är egentligen en väldigt simpel grej. Hon vill kunna ha ett mönster med X*Y rutor. sen rita på rutorna med fri hand och att sedan rutorna hon ritar i fylls i. (fylld ruta betyder en sorts virkmaska, tom ruta en annan sort).
Jag kommer inte riktigt på vad jag ska använda för grafiska komponenter. Jag är rätt dålig på swing så det kanske finns någon bra komponent där jag inte tänker på.
Det bästa jag kommit på är en canvas jag ritar upp rutmönstret på och sedan på något vänster fyller rutor hon paserar. Men det känns som om det finns en enklare lösning.

Sen är det lite andra funktioner hon vill ha men dom är nog inga problem

Kan du java så kan du kanske tanka Visual Studio Express och designa en layout i det samt koda i J#?

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Börja med ett gui extends Jframe
sen använder du setLayout(new GridLayout(50,50)); (tex)

sen slänger du in en jeffla massa jlabels (eller möjligtivs något annat lämpligt, med rätt storlek) där och addar en mouselistener till dem.
och när de triggas med mouseover eller mousedown ändrar du färgen på grejset?

förstod inte riktigt om du ville ha custom mönster på de små rutorna? isf kan du behöva ha ett lämpligare ritobjekt än labels.