Varför köper folk LCD-TVn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Kopierar in en del av det jag skrev ett par inlägg upp:

"När det gäller de berömda inbränningarna så kan jag ju säga som så att när jag till och med försökt provocera fram en "ghostning" så har jag misslyckats. Jag körde en kontrastrik bild ett tag och bytte sedan till en annan ingång utan bild, inte ens då kunde man se "ghosting" och en temporär inbränning lär det behövas LÅNG tid med en statisk bild för att få."

Inbränningar är INTE ett problem idag om man använder TV:n till TV/film/spelande. Det är kontraststarka, statiska bilder under LÅNG tid som kan ge en TEMPORÄR inbränning.

Sedan så kan ju som sagt en "halv-hd plasma" ha betydligt bättre bild än en full-hd lcd. Oavsett om det är 720p eller 1080p du visar på dom. Antalet pixlar är långt ifrån allt.

För det första är ghostning och inbränning två vilt skilda saker, och för det andra alla jag känner som har plasma så har de flesta bekräftat att viss inbränning förekommer tex om man har en still bild under en längre stund sedan byta till en annan kanal, då finns det en liten "minneseffekt" som iofs försvinner efter ett litet tag.

Har en arbetskollega som har bytt in sin sprillans nya plasma redan 2 gånger pga av inbränningar, första gången råkade han somna när han hade dvd bilden på, så tven var igång hela natten när han vaknar morgonen där på och testade att byta till flera olika kanaler även haft tvn avstängd så försvann det inte, självklart bytte de ut tvn rätt av i butik.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Det är alltid någon som känner någon som har lyckats få inbränningar på en plasma, men störst förtroende sätter jag helt klart till personer som själva varit med om sakerna.
Har haft 2 plasmor och aldrig haft problem med inbränningar. Det enda var när min förra var helt ny (ska nämnas att det är en i dagsläget några år gammal plasma, alltså inte lika "säker" som nyare) som hade loggan från 3:an kvar ett tag precis i början. Den försvann kort därefter.

Vill man ha mindre än 37" så finns inga plasmor, så då går det inte heller att jämföra plasma/lcd. Det ska mycket till för att man på några meters håll ska märka av den högre upplösningen mellan full-hd och vanlig hd på en skärm som är runt 40" när man använder den till tv, film och liknande (som det handlade om i den här tråden).

Svärta/kontrast > upplösning

Permalänk
Medlem

Kör på LCD då jag endast lirar PS3/360/Wii på den samt annat HD Material, den kostade 5 lax och den är i lagom storlek för rummet. Att köpa en svinstor plasma med samma upplösning som min nuvarance LCD kostar bra mer än 5 k.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
För det första är ghostning och inbränning två vilt skilda saker, och för det andra alla jag känner som har plasma så har de flesta bekräftat att viss inbränning förekommer tex om man har en still bild under en längre stund sedan byta till en annan kanal, då finns det en liten "minneseffekt" som iofs försvinner efter ett litet tag.

Har en arbetskollega som har bytt in sin sprillans nya plasma redan 2 gånger pga av inbränningar, första gången råkade han somna när han hade dvd bilden på, så tven var igång hela natten när han vaknar morgonen där på och testade att byta till flera olika kanaler även haft tvn avstängd så försvann det inte, självklart bytte de ut tvn rätt av i butik.

För det första så vet jag att det är två "vilt" skilda saker och jag skrev även att om jag nu inte ens kan se ghostning, då är en temporär inbränning LÅNGT bort.

Min panel har bara gått 100 timmar, så den borde ju vara extra känslig för ghostning och inbränningar men jag har inte sett skymten av något sådant. Så det har hänt MYCKET när det gäller utveckling av plasmor. Pioneers plasmor har en teknik som kallas orbiter som flyttar runt pixlarna för att undvika just inbränningar. Inget som syns när man kollar på bilden, men något som ska fungera och tydligen gör det.

När det gäller att somna med DVD osv så har då jag ställt in på min TV att den ska stänga av sig själv efter 3 timmar om man inte "använt" den, dvs bytt kanal, rört volymen eller liknande. Detta i sig är ju skydd nog för att inte somna med en statisk bild över en natt t.ex.

Sen så är ju olika tillverkare bättre eller sämre med skydd och "tåliga" paneler. Pioneer är kanske en av de bättre numer med tanke på mina erfarenheter.

Det jag vill komma fram till är att folk pratar om inbränningar som att det fortfarande är ett problem. Men köper man en bra plasma idag så är det absolut inget man ska behöva tänka på.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
För det första är ghostning och inbränning två vilt skilda saker, och för det andra alla jag känner som har plasma så har de flesta bekräftat att viss inbränning förekommer tex om man har en still bild under en längre stund sedan byta till en annan kanal, då finns det en liten "minneseffekt" som iofs försvinner efter ett litet tag.

Har en arbetskollega som har bytt in sin sprillans nya plasma redan 2 gånger pga av inbränningar, första gången råkade han somna när han hade dvd bilden på, så tven var igång hela natten när han vaknar morgonen där på och testade att byta till flera olika kanaler även haft tvn avstängd så försvann det inte, självklart bytte de ut tvn rätt av i butik.

Var har han köpt tv:n???
Eftersom inbränningar inte går på garantin så måste det ju vara ett extremt schysst företag som byter ut tv:n.

Btw så kan man få inbränningar på en LCD med även om det är svårt. Och somnar man ifrån sin plasma utan att ha automatisk avstängning aktiverad så får man skylla sig själv enligt mig.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Du får nog ha samma bild i ett år lr två så har nog kristallerna segnat till men jag har för mig det är extreemt svårt att få nån slags inbrännning på lcd?

Permalänk
Medlem

Varför i fridens dagar går folk och köper en LCD eller Plasma när man får en 80~100 tums bild via full-hd projektor och en schysst tv-möbel för samma pris? Ska det till att jag måste välja mellan kvalitet mellan Plasma och LCD i 42~50 tum så köper jag nog hellre en riktigt bra projektor istället. Smaken är som baken helt enkelt. Plasma ratar jag själv eftersom det ofta (inte på alla märken och när vissa människor använder dem) blir matt bild och inbränning med tiden om man nu inte slår igång den 2 timmar i veckan för att se en film, och detta oavsett om den flyttar pixlarna lite nu och då.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sCaz
Varför i fridens dagar går folk och köper en LCD eller Plasma när man får en 80~100 tums bild via full-hd projektor och en schysst tv-möbel för samma pris? Ska det till att jag måste välja mellan kvalitet mellan Plasma och LCD i 42~50 tum så köper jag nog hellre en riktigt bra projektor istället. Smaken är som baken helt enkelt. Plasma ratar jag själv eftersom det ofta (inte på alla märken och när vissa människor använder dem) blir matt bild och inbränning med tiden om man nu inte slår igång den 2 timmar i veckan för att se en film, och detta oavsett om den flyttar pixlarna lite nu och då.

Ja, tänkt, för lampor till projektorer är ju verkligen billiga och hållbara.

Dessutom får man oftast mörklägga rummet för att få någon vettig bild.

Visst, projektor är kul till film, men kass för vanligt TV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwr

men visst, skulle vara fint med en fullhd plasma. men vem fan kollar på tv

Inte jag. Däremot kommer jag se en massa filmer och serier (kopplat till datorn), men inte änvända den som "datorskärm" d.v.s surfa på osv.

All rörlig bild är väl bättre på en "HD-Ready" plasma, ex. Samsung Q96? (oavsett källa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sCaz
Varför i fridens dagar går folk och köper en LCD eller Plasma när man får en 80~100 tums bild via full-hd projektor och en schysst tv-möbel för samma pris?

Aldrig du hittar en FullHD projektor med duk och fäste ( 30-40k ? ) för priset av en LCD elr Plasma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qtronic
Aldrig du hittar en FullHD projektor med duk och fäste ( 30-40k ? ) för priset av en LCD elr Plasma.

Tänkte precis samma sak innan jag kollade upp det, en fullhd projje hittar man för 25k sen får man väl köpatill duk och fäste. Billigaste fullhd plasman hamnar på runt 22-23k så ett par tusen skiljer.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Tänkte precis samma sak innan jag kollade upp det, en fullhd projje hittar man för 25k sen får man väl köpatill duk och fäste. Billigaste fullhd plasman hamnar på runt 22-23k så ett par tusen skiljer.

15609:- är den billigaste plasman i FullHD på prisjakt
8250:- är den billigaste FullHD LCDn på prisjakt.

Så 22-23k för den billigaste fullhd stämmer inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qtronic
15609:- är den billigaste plasman i FullHD på prisjakt
8250:- är den billigaste FullHD LCDn på prisjakt.

Så 22-23k för den billigaste fullhd stämmer inte

Jag kollar i vettig storlek altsså 50" tummare, ingen sketen 20 tums plasma här inte

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Finns det någon som har själv haft problem med inbränning? En polares hunds före detta ägare vars syster hade en gymnasielärare som kände en snubbe från danmark osv,,,hade problem men inbränning,,,känns inte helt säker som källa.

Jag har personligen aldrig haft några problem med detta. Jag har haft 4:3 maraton med gamla serier där vi tittat med svarta "pillar box" i 10-tals timmar för att sedan byta till 16x9 och då syns faktist en lite linje,,,,i nån halv minut eller nåt.

Jag har också somnat med statiska dvd-menyer 4-5 timmar minst utan några problem.

För övrigt börjar 42" kännas litet och minst 50" blir det nästa gång. Då hoppas jag att full-hd panelerna har mognat till och börjat se bra ut (som tidigare nämnts så är ju antalet pixlar långt ifrån allt när det gäller bra bild). Jag har hållit mig ifrån LCD då jag upplever dom vara lite mer "dator-skärm" än TV men då är vi nog mer inne på subjektiva nyanser än verklig fakta.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

BigCheese Ifrågasätter du inbränningar på plasma? vadå skulle det vara nåt slags urban myth?

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigCheese
Finns det någon som har själv haft problem med inbränning? En polares hunds före detta ägare vars syster hade en gymnasielärare som kände en snubbe från danmark osv,,,hade problem men inbränning,,,känns inte helt säker som källa.

Jag kan komma med egna erfarenheter, så du inte tror att det är en konspiration.
Jag fick tillfälliga inbränningar på min Plasma, en LG 42" 1024x768-panel.
Tydligaste märktes spår efter texten på DVDer med bildformatet 2.35:1 där texten hamnade utanför själva bilden, i den svarta ytan.
När filmen var slut så kunde man se ett ljusare fält där texten visats.
Detta var ju inga permanenta inbränningar, utan de försvann efter ett par minuters vanligt TV-tittande där hela bilden fylldes upp.

Jag har nu byt till en 42" FullHD LCD i vardagsrummet, detta då jag ville få maximal detaljnivå från min HD-DVD. Det enda jag skulle kunna säga emot LCDn är att svärtan inte är fullt så bra som man blev van vid med Plasman. Men den gör ett fantastiskt bra jobb i övrigt.

Nu har jag fastnat för Pioneers 60"+ FullHD Plasma, så om det skall uppgraderas i framtiden så får det nog bli en sådan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Jag kan komma med egna erfarenheter, så du inte tror att det är en konspiration.
Jag fick tillfälliga inbränningar på min Plasma, en LG 42" 1024x768-panel.
Tydligaste märktes spår efter texten på DVDer med bildformatet 2.35:1 där texten hamnade utanför själva bilden, i den svarta ytan.
När filmen var slut så kunde man se ett ljusare fält där texten visats.
Detta var ju inga permanenta inbränningar, utan de försvann efter ett par minuters vanligt TV-tittande där hela bilden fylldes upp.

Jag har nu byt till en 42" FullHD LCD i vardagsrummet, detta då jag ville få maximal detaljnivå från min HD-DVD. Det enda jag skulle kunna säga emot LCDn är att svärtan inte är fullt så bra som man blev van vid med Plasman. Men den gör ett fantastiskt bra jobb i övrigt.

Nu har jag fastnat för Pioneers 60"+ FullHD Plasma, så om det skall uppgraderas i framtiden så får det nog bli en sådan

Det du beskriver som "inbränningar" är ju faktiskt det som kallas för "ghosting" om det nu var som du skrev, att bilden var ljusare där texten har varit.

Vid "inbränning" har har fosforen i de pixlarna som "bränt" fast slitits ut så pass mycket att den inte kan producera lika starkt ljus längre, dvs de inbrända pixlarna blir mörkare.

Med det sagt, är det ngn som har erfarenhet av inbränning?

Permalänk
Medlem

Samsung har hunnit ikapp Plasmans svärta med deras nya LCD med LED backlight F96.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Samsung har hunnit ikapp Plasmans svärta med deras nya LCD med LED backlight F96.

Läste just ett test om denna och svärtan är tydligen riktigt bra. Däremot så har den tydligen ett "glow" runt kontrastrika detaljer i en mörk bild, lite mindre detaljer i mörka partier och lite andra småsaker.

Men i det stora hela så verkar det vara en riktigt bra LCD.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
När det gäller gråa fälten så går det iallafall på Pioneer att via servicemenyn ändra till svart eller annan valfri färg. Så det GÅR om man nu känner att man vill se på 4:3 material :).

Samma på Panasonics plasma, grått är fabriksinställning, enkel att ändra till svart i Bild/settings menyn....

/A

Permalänk
Medlem

min polare fick inbränning på sin 32" lcd

Permalänk
Inaktiv

Jag har en 32" lcd fast jag kollar bara på PS3 och Dator så. Väldigt nöjd iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
avbetalning, sprid ut 17k på 2-3 år, blir väl en 500 hundring per månad, bara sluta kröka varje helg och istället ta varannan helg så har man råd =).

Så mycket kommer jag aldrig att behöva en tv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre
Så mycket kommer jag aldrig att behöva en tv.

Somsagt beror på vad man prioriterar! Att säga att studenter inte har råd är mao BS.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Somsagt beror på vad man prioriterar! Att säga att studenter inte har råd är mao BS.

Om man köper en plasma på avbetalning som student så säger iaf jag att man inte har råd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre
Om man köper en plasma på avbetalning som student så säger iaf jag att man inte har råd.

Hahaha! Så rätt

Man kan låna om man köper bostad eller bil men inte när det gäller prylar. Lånar man till saker som kostar under 50 000 kr så ska man inte köpa dom sakerna. "RoleX", har du inte sett lyxfällan ännu? Där såg man många idioter som köpte allt på avbetalning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
BigCheese Ifrågasätter du inbränningar på plasma? vadå skulle det vara nåt slags urban myth?

/Daniel

Det han förmodligen ifrågasätter är att inbränningar är så vanliga och kommer till så lätt som vissa får det att låta som.

Är som sagt inne på min andra egna plasma, känner en del andra som också har plasma och permanenta inbränningar har inte varit något problem för någon av dom.

Men som BigCheese säger, sen har vi killen som känner en granne med en kollega som läste om en äldre dam som fick inbränningar efter att ha sett på rapport i en halvtimme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Det han förmodligen ifrågasätter är att inbränningar är så vanliga och kommer till så lätt som vissa får det att låta som.

Är som sagt inne på min andra egna plasma, känner en del andra som också har plasma och permanenta inbränningar har inte varit något problem för någon av dom.

Men som BigCheese säger, sen har vi killen som känner en granne med en kollega som läste om en äldre dam som fick inbränningar efter att ha sett på rapport i en halvtimme

Så bara för att majoriteten av alla som har plasma med inbränningar inte sitter på sweclockers betyder det att plasma inte har inbränningar?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Så bara för att majoriteten av alla som har plasma med inbränningar inte sitter på sweclockers betyder det att plasma inte har inbränningar?

Det jag försökte få fram och hoppas att mer än bara Aijoj lyckades ta till sig var, mer en betraktelse och fråga över vad folk verkar tro om inbränning (vad det är och hur förekommande det är) och dess relevans när du väljer en bild-teknik över en annan.

Inbränning existerar på i stort sett alla bildtekniker dock inte i den utsträckning där den normale konsumenten behöver bry sig. Det skall tilläggas att jag kan endast med säkerhet prata om mina egna erfarenheter och dom verkar skilja sig markant mot vad jag läser och hör ibland. Så för mig så är "inbränning" i den bemärkelse inte alls något som man behöver oroa sig för. Med lite efterforskning har det visat sig att dom bildvisarna jag har personlig erfarenhet av verkar i stort sett alla vara Panasonic-skärmar. (det var nån pioneer också)

Skall jag dra slutsatsen att Panasonic är det enda märket som inte lider av inbränning eller ifrågasätta andras rykten om hur vanligt det är?

Jag frågade därför lite retoriskt om folk själva har problem eller varit hemma och sett någon annans problem med inbränning. Jag har aldrig sett en inbrännings-"förstörd" plasma.

Nu finns det säkert konsumenter som skriker högt och viftar med röda flaggor då deras nya plasma direkt fick en "inbränning" då de tittade på en meny och sedan bytte till svart bild för att i sin förskräckelse se svaga konturer av menyn ligga kvar i några sekunder. Detta fenomen kan vi diskutera vidare i nån annan tråd (fosforsnack osv). Men de som likställer detta med "inbränning" (dvs något uppenbart som permanent ligger kvar i skärmbilden) bör "bitchslappas" några gånger för att få dom att tänka om. Det är en del av plasmatekniken som dock snart verkar bli bortarbetad.

Än så länge föredrar jag fortfarande plasma över lcd. Men ny tv ligger några år in i framtiden för mig och då kanske det har vänt eller andra tekniker börjat krypa fram.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk

Har inte ens sett en tillstymmelse till inbränning på min Panasonic PV70, krävs nog rätt rejäl misshandel för att få permanenta, iaf på en plasma av ny generation.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305