Permalänk
Medlem

Inget händer när jag...

Hej, praktiserar på ett ställe nu och har fått i uppgift att starta upp en dator som bara stått i delar tidigare.

Det är rätt gamla prylar. moderkortet är socket A osv.

Jag har slängt in den i chassiet, satt dit allt som det i princip skall vara och trycker på Power knappen på chassit.

Alla fläktar börjar snurra, processorn blir varm, hårddiskarna vibrerar vilket tyder på aktivivtet.

MEN! sen händer ingent mer, tangetnbordet är helt dött, Skärmen får ingen signal, jag har provat byta graffekort men det hjälper inte. Är helt rådlös och min handledare är i en annan stad nu.

Kan tilläggas att när den startart så börjar moderkortet pipa, först en låg ton sen en hög varannan gång.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Hedersmedlem

dåliga minnen?

Permalänk
Medlem

Den där tonen brukar innebära ett felmeddelande, vilket du nog begrep. Dock är dessa moderkortsspecifika, så ta reda på vilken modell av moderkort och leta på nätet vad just den signalen betyder. Dåliga minnen är ingen dålig gissning. Men det kan också vara nätagg, processor, BIOS,osv, osv...

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!