Stora filer blir korrupta.

Permalänk
Medlem

Stora filer blir korrupta.

Här får ni något att bita i:
Alla stora filer på min dator blev korrupta när jag skulle öppna och använda dom. Antingen om jag laddade ner något stort eller lade in något från cd/dvd, så blev det alltid samma sak. Jag tänkte att det säkert var fel på windows xp så jag installerade om det. Köpte även en ny hårddisk som jag installerade xp på. Dessutom bytte jag från trådlöst nätverkskort till trådbundet. Har provat med olika Torrentklienter, och massa filer av olika slag. Trots allt detta kvarstår problemet. Windows och alla program fungerar helt OK, samma med alla mindre filer som mp3 filer, bilder, dokument mm.
Har ni några som helst aningar om vad detta kan vara?

Visa signatur

All generalisering är dålig!

Permalänk
Medlem

kör du fat32 på din hårddisk så klarar den ej av filer som är större än 4GB då måste du konvertera till ntfs filformatet.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Låter som nforce chipset. Korrupta nätverksöverföringar på stora filer är frekvent förekommande.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag kör NTFS och har kört det sedan flera år tillbaka. Grejen är att detta är ett problem som uppstått på senare tid, alltdå det har inte uppstått efter nån stor krash eller virussmitta eller liknande. Utan detta har liksom smugit sig på, kan dock inte säga bestämt när eller hur det uppkom.
Vad innebär det där som du nämnde Hardware guy, nforce chipset? Jag har nästan aldrig innan detta problem varit med om att stora filer blivit korrupta eller på annat sätt blivit förstörda av överföringar, varken från cd/dvd eller över nätverk.

Visa signatur

All generalisering är dålig!

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem, ena ramminnet var defekt visade det sig. Efter byte löste det sig. Vill minnas att det visade sig vid torrentnedladdningar samt winraruppackningar

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

pera: Där sa du nåt.... jag har ganska nyligen uppgraderat ramminnet, och ditt problem låter mycket likt mitt. Värt att kolla upp. Tack för den.

Visa signatur

All generalisering är dålig!

Permalänk
Medlem

Åh, jag har varit med om exakt samma scenario jag med, även det orsakat av en elakartad minnesbricka. Tog en rejäl portion avslitna hårstrån och ominstallationer innan det klurades ut.

Permalänk

Som föregående talare säger så det troligaste är defekt minne eller överklockning.

I sällsynta fall defekt IDE/S-ATA kabel eller defekt IDE/S-ATA kontroller.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020