Går det att köra en dator utan grafikkort?

Permalänk
Medlem

Går det att köra en dator utan grafikkort?

Är det någon som vet om det går att köra en dator utan grafikkort ett par dar eller om det inte händer något när man startar datorn? Jag skall byta upp mig och hinner sälja det gamla innan jag får mitt nya. Datorn skall bara surfas med explorer 7.0 och skrivas med i word 2007.

moderkort: Gigabyte p35-ds4

Windows vista 64 bit.

Permalänk
Medlem

Hrm... utan grafikkort får du ingen bild.

Visa signatur

GA-X58A-UD3R, i7 950 3,7Ghz, 12Gb OCZ Fatality 1600mhz, Intel SSD x25 80gb x2 RAID0, Gigabyte GTX460 1GB OC x2 SLI.

Permalänk

Jag förstår inte riktigt vad du vill göra. Vill du kunna surfa utan grafikkort? Förlåt min dumdristighet här.

Och ja, det GÅR att köra utan grafikkort. Datorn startar upp som vanligt i bakgrunden, och alla program går igång.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har du inbyggt grafikkort på moderkortet så funkar det utmärkt men har du inte det kommer du inte få bild men det borde du ju förstå själv.

Permalänk
Medlem

Ok, bara om jag har inbyggd grafik alltså. Det borde väl stå här isåfall antar jag http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334478&view=detailed. Verkar som om det blir svartskärm alltså.

Permalänk
Avstängd

ja hehe ibland undrar man ju!
Riktigt underhållande läsning ibland

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Kan väl köra den datorn remote från annan dator med grafikkort, om den lösningen är bra eller inte beror ju på vad den skall användas till

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har samma moderkort och det har inget inbyggt grafikkort.
Var hade du liksom tänkt ansluta bildskärmen om du plockar bort grafikkortet? Såklart du inte kan använda datorn då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Jag förstår inte riktigt vad du vill göra. Vill du kunna surfa utan grafikkort? Förlåt min dumdristighet här.

Och ja, det GÅR att köra utan grafikkort. Datorn startar upp som vanligt i bakgrunden, och alla program går igång.

Har du testat det. Borde inte BIOS gnälla först (troligen), sen en mindre lär väl windows fungera utan grafikkort. Det är ju inte som när man bara drar ur bildskärmssladden.
Visst finns servermoderkort som kan köra headless utan att gnälla och man kör någon *nix i konsolläge (och använder serieporten för att se vad terminalen ger tillbaka). Headless servrar fjärrstyrs nog oftast via nätverk men någon gång måste man ju installera dem.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Vila i frid

Re: Går det att köra en dator utan grafikkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Är det någon som vet om det går att köra en dator utan grafikkort ett par dar eller om det inte händer något när man startar datorn? Jag skall byta upp mig och hinner sälja det gamla innan jag får mitt nya. Datorn skall bara surfas med explorer 7.0 och skrivas med i word 2007.

moderkort: Gigabyte p35-ds4

Windows vista 64 bit.

Gå ned till din lokala återvinningsstation och låna ett gammalt PCI gaffe tills du fått ditt nya.

Permalänk

Re: Re: Går det att köra en dator utan grafikkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Gå ned till din lokala återvinningsstation och låna ett gammalt PCI gaffe tills du fått ditt nya.

Tsss... det verkar (för mig) helt omöjligt att få tag på gamla PCI-grafikkort. Jag har letat som faen, det enda som finns i gamla datorer är inbygda eller agp. Försökte uppgradera föräldrarnas Dell som saknar AGP-port och kunde inte hitta något någonstans!

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Går det att köra en dator utan grafikkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Tsss... det verkar (för mig) helt omöjligt att få tag på gamla PCI-grafikkort. Jag har letat som faen, det enda som finns i gamla datorer är inbygda eller agp. Försökte uppgradera föräldrarnas Dell som saknar AGP-port och kunde inte hitta något någonstans!

Det står att du bor i Lund. Då är det skitlätt att fixa ett gammalt PCIkort.
Kolla på områden som har hus ägda av LKF. Dom har alltid speciella insamlingslådor för elektronik

Kul tråd btw :=)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Hehe jag undrar samma sak, var hade du tänkt och plugga in skärmen ?
Eller du kanske inte tänkte på dem två ställena man brukar plugga in den ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

ska du bara ha datorn som server funkar det kanon att köra utan grafikkort, datorn kommer inte gnälla om det, och du kan styra den remote.

Aqualize, till din fråga om det funkar: japp jag kör det nu på min stationära som har inte har något grafikkort.

men ska du göra nåt vid datorn, skriva/surfa osv. dvs ha en skärm fysiskt inkopplad till datorn då behöver du ett grafikkort.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB