Hjälp mig smälla igång en RAID0-konfig på mitt Gigabyte P35-DS4, snälla.

Permalänk

Hjälp mig smälla igång en RAID0-konfig på mitt Gigabyte P35-DS4, snälla.

Hej!

Har precis köpt mig en till Samsungdisk som i sign. Denna tänkte jag använda med den andra för att köra raid0. När jag läser i manualen till mitt mammakort står det dock ett par saker som jag undrar lite över:

Det står att man måste installera ett operativsystem samtidigt för att det ska funka, sant? Gjorde detta bara för några dagar sedan så är väldigt osugen på att göra det igen. Hur gör man annars?

Man ska ha en disk att ha drivrutiner på, jag har ju inte ens en floppydrive! Räcker det att installera drivrutinerna inne i Vista och sen sätta upp raiden i bios?

Jag laddade hem Intels raid-drivisar på gigabytes hemsida men när jag försöker installera står det att min dator inte stöds. Tar då hem gigabytes egna istället men de hävdar bestämt att "GBB36X Raid Device Is Not Found":S

Någon som gjort detta med Vista och ett gigabytekort och kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

På vilken disk har du installerat vista på?
Det låter som att du har ställt raidkortet på vanlig sata i bios.
Till vad ska du använda raiden till?

För att få in operativsystem på raiden måste du installera om installera drivrutinerna under installationen annars hittar inte windows din raid.

Visa signatur

Air

Permalänk

Jag har operativet på min raptordisk så det behöver vi inte bry oss om. Det är jag är intresserad av här hur jag får min nyformaterade 500gb-diskar att bli en enhet. En enhet jag tänkt lagra semesterfilmer på.

Permalänk
Medlem

Hej (mme)*3,

För att du skall kunna nyttja RAID krävs det att du skapar ett sk. "RAID SET" dvs. en diskgrupp bestående av x-antal diskar. Då det låter som om du "bara" har 2 st diskar så har du ett litet problem.

Ush, tänkte skriva en lång och bra förklaring men varför göra det när wikipedia kan göra det så mycket bättre?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

sammanfattningsvis, då du skall lagra semesterfilmer och vill ha dessa "säkert" bör du ha raid-1 eller raid-5. Mao. köpa 1 eller 3 diskar till av samma storlek.

Visa signatur
Permalänk

Jag vet vad raid är. Jag tänkte ha Vista på min raptordisk och sen ha mina två stycken Samsung i raid0 att lagra på, detta måste väl gå?
Har aldrig hört talas om att man behöver 3 diskar till raid0??

Säkerhet i raiden struntar jag i totalt då jag gör jämna backuper på allt på min externa hdd.

Jag skapade en raid0 i bios med de två diskarna, men såfort datorn ska börja ladda Vista så får jag bsod och den startar om. Den vägrar tom att starta i felsäkert.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmemmemme
Jag vet vad raid är. Jag tänkte ha Vista på min raptordisk och sen ha mina två stycken Samsung i raid0 att lagra på, detta måste väl gå?
Har aldrig hört talas om att man behöver 3 diskar till raid0??

Säkerhet i raiden struntar jag i totalt då jag gör jämna backuper på allt på min externa hdd.

Jag skapade en raid0 i bios med de två diskarna, men såfort datorn ska börja ladda Vista så får jag bsod och den startar om. Den vägrar tom att starta i felsäkert.

Det var nog så att vi missuppfattade att du verkligen hade 2 st diskar förutom raptorn.

Nej du behöver inte 3 diskar för RAID 0 men för RAID 5.

Men vad ska du med raid till egentligen? Om du nu vet vad RAID är så vet du att ena disken kraschar så förlorar du allt om du kör RAID 0. Att lagra semesterfilmer så har du ingen nytta av RAID 0. Bara en stor riskfaktor.

Om den inte hittar RAID-enheten så har du nog på legacy (om det hette så eller om det stod IDE) eller AHCI instället i BIOS.
Jag tror inte windows kommer starta om du petar om det där, om raptorn sitter på samma kontroller.
Alltså är alternativet att du installerar RAID 0:an på jmicro kontrollern (de två extra SATA-portarna) eftersom jag antar du har raptorn på intels sydbrygga (de första 6 SATA-portarna).

Eller installerar om efter du ställt om till RAID i bios. Om Vista inte har drivrutinerna så kan du ge dem via USB-minne.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmemmemme
Säkerhet i raiden struntar jag i totalt då jag gör jämna backuper på allt på min externa hdd.

Externa diskar är inte tillförlitliga och jag skulle vilken dag som helst välja en intern framför en extern, bara en liten notering från min sida.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mickael
Externa diskar är inte tillförlitliga och jag skulle vilken dag som helst välja en intern framför en extern, bara en liten notering från min sida.

Vad grundar du det på?
Det är ju samma modeller i externa chassin som i interna (eller?).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Dels består externa diskar av två komponenter i serie (disk och gränssnittskort - vi ignorerar PSU) och inte en (MTBF:en på den externa disken blir naturligtvis längre) och sedan tillkommer att externa diskar behandlas på ett annat sätt (tappas i golvet, write cache på och rycker datakabel/ström o s v).

Diskarna är samma men om vi skulle genomföra ett praktisk MTBF/AFR test i verkligheten på ett antal extern och intern diskar så skulle vi förmodligen (jag har inte gjort några undersökningar och har inte heller läst om några) se att MTBF/AFR är ganska låg/hög för externa jämfört med interna. Teoretiskt sätt borde det inte vara någon större skillnad men de får helt enkelt utstå lite olika behandling.

Naturligtvis kan interna få samma problem som extern men i en sådan situation är det oftast lättare att kunna göra något själv med en intern disk. Man skulle kunna tänka sig att man använder externa diskar mera sällan och därmed skulle de hålla längre men problemet är att starterna sliter rätt mycket på diskar och man kommer ändå inte undan t ex risken att man skulle tappa den från hög höjd, eller låg höjd när den är igång. Enda sättet att få samma tillförlitlighet för en extern disk är att behandla den som en intern och då har nästan dess syfte förverkats.

Observera, just att externa hårddiskar skulle vara osäkrare är min åsikter som jag baserar på min erfarenhet och jag har inget vetenskapligt material som jag stödjer mig på (man ska aldrig ta ens upplevelser som en universell sanning).

Generellt ska en säkerhetskopia ha betydligt högre/lägre MTBF/AFR än det den försöker skydda och ett enkelt sätt att uppnå det är att ha flera parallella system (ett bra tips är också att variera medierna så de täcker upp för varandra när det gäller tillförlitlighet, RTO, RPO o s v).

Permalänk

Men säg att jag ska köra raid1 då så slipper vi den diskussionen.

Annars, Aqualize, har jag gjort precis allt du tipsade om utom att just flytta över diskarna från sydbryggan. Men jag kan såvitt jag vet inte komma på att jag har mer än 6st sataportar på mitt mammakort. Enligt dig har jag alltså 8st eller är det jag som är helt efterbliven.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmemmemme
Men säg att jag ska köra raid1 då så slipper vi den diskussionen.

Annars, Aqualize, har jag gjort precis allt du tipsade om utom att just flytta över diskarna från sydbryggan. Men jag kan såvitt jag vet inte komma på att jag har mer än 6st sataportar på mitt mammakort. Enligt dig har jag alltså 8st eller är det jag som är helt efterbliven.

Har du ett GA-P35-DS4 så har du det. Jag kan kolla in genom plexiglast på min låda och se portarna...

Det finns t.o.m. en hel tråd om moderkortet om du har andra frågor (problem liknande ditt har jag inte sett så du behöver nog inte läsa igenom hela).
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Har du ett GA-P35-DS4 så har du det. Jag kan kolla in genom plexiglast på min låda och se portarna...

Det finns t.o.m. en hel tråd om moderkortet om du har andra frågor (problem liknande ditt har jag inte sett så du behöver nog inte läsa igenom hela).
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Ha! Det löste sig direkt när jag bytte portar, supertack för hjälpen!