Permalänk
Medlem

Söka i unix från konsolen.

Tja, har googlat en del men inte hittat hur man söker efter en viss fil från konsolen. Låt säga att jag befinner mig i "/" och vill söka efter en vil t ex test.txt i alla underliggande kataloger hur gör man då? Vad finns det för kommando att använda sig av? Mvh

Permalänk
Medlem

Det fins find och locate, se man.

Permalänk
Hedersmedlem

find / -name "test.txt"
Det kommer dock ta lång tid eftersom den söker igenom allting. Om du istället kör "updatedb" då och då (t ex varje natt via cron) så kan du köra "locate test.txt" vilket kommer gå på max ett par sekunder.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag brukar köra
find / 2>/dev/null | grep -i söksträng

Visa signatur

This sonet is devoted to that alleycat of the year after.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
find / -name "test.txt"
Det kommer dock ta lång tid eftersom den söker igenom allting. Om du istället kör "updatedb" då och då (t ex varje natt via cron) så kan du köra "locate test.txt" vilket kommer gå på max ett par sekunder.

Sen kan man även använda grep för att få förfinad sökning.

typ: locate porr | grep gay

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se