N-routrar i stort test

Permalänk
Melding Plague

N-routrar i stort test

Under det senaste året har det släppts router efter router, den ena snabbare än den andra. Men hur presterar dessa nya produkter? Är de verkligen bättre än sina föregångare? Vi tar en titt på sex stycken routrar baserade på utkast av den kommande n-standarden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en D-Link DIR-655 och är väldigt nöjd med den i jämförelse med andra routrar som jag testat från samma tillverkare. Gör som den ska och startar inte om som de gamla. Enda nackdelen är att den ofta vill reboota routern när man gör ändringar och det tar tid

Det komiska med denna artikel är att PC För Alla testade en hög med n-routrar för ett tag sedan och då var D-Link DIR-655 en av de sämsta

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Ganska värdelöst at ha ett test på trådlösa nätverk "upp till 300mbit" när ni kör med ett trådlöst nätverkskort som bara klarar upp till 100mbit?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ganska värdelöst at ha ett test på trådlösa nätverk "upp till 300mbit" när ni kör med ett trådlöst nätverkskort som bara klarar upp till 100mbit?

Nu tror jag du läst fel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Går det att köra spel som WoW eller Cs med trådlöst? , hade tänkte att skaffa för att flytta datorn. Vilken av de isf om man skulle skaffa, har kollat på d-linken.

mvh

Visa signatur

Antec 300 E8400@4ghz
hd4850 + Ac s1 rev2 gigabyte p45 xms2 6gb pc6400 2x250 sata Corsair 550w win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joggaa
Går det att köra spel som WoW eller Cs med trådlöst? , hade tänkte att skaffa för att flytta datorn. Vilken av de isf om man skulle skaffa, har kollat på d-linken.

mvh

Ja det är inget problem att spela med. Filöverföringen är det enda som inte är någon dans på rosor

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Kul med routrar, men jag skulle vilja se en artikel där ni testar accesspunkter som bygger på samma n-teknik.

Visa signatur

Lobben

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Dlink 655. Så grymt nöjd med den. Konverterade från netgear som bara krånglade. Har nu ett trådlöst nätverk som ger bra signal i hela huset (300 kvm, 2 vån.) hur lätt som helst att koppla ihop allt och få igång allt, tog kanske 25 min tror jag. Kör med 5 datorer i nätverket och så fort en ny ska kopplas in köper man bara en usb adapter. Grym router, dessutom snabb även trådlöst.

Permalänk
Medlem

Jag har Asus WL500W

Eftersom programvaran i routern är open source finns det flera olika "OS" man kan köra, och USB-portarna öppnar upp en hel del möjligheter.

Man kan exempelvis kör rTorrent eller Transmission direkt på routern.

Precis som artikeln beskriver är det routern för de som gillar att pilla lite

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur tjock betongväggen var? Och att testa dem 1 meter från väggen på vardera sida säger ju en del, men haft ett större avstånd skulle vara ännu mer intressant (och realistiskt kanske?) för att se hur mycket sämre signalen faktiskt kan bli..

Hm, får bli att gräva lite djupare för min del!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Jag har en DIR-655 min fungerade skit dåligt och hängde sig 10-15ggr per dag.
Men efter RMA utbyte då D-Link skickade en ny (Alla grejor för att returnera den gamla fanns med)
Så fungerar den klockrent, har inte hängt sig en enda gång sedan jag fick den och WAN-LAN prestandan är "Divine"

Permalänk
Medlem

"D-Link är testets med fullmatade router och den enda med Gbit/s-hastighet på wan-porten."

LAN-portarna ska det stå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
"D-Link är testets med fullmatade router och den enda med Gbit/s-hastighet på wan-porten."

LAN-portarna ska det stå.

Vilken annan router av de som testades har den hastigheten på WAN porten då??

inte så att du råkat läsa fel ;-P

Visa signatur

Socket A ftw!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
"D-Link är testets med fullmatade router och den enda med Gbit/s-hastighet på wan-porten."

LAN-portarna ska det stå.

WAN-porten är även den ett Gbit/s-uttag, dock så finns den infon inte med i produktinformationen i testet.
Citerat från D-Links informationssida;

Citat:

• En 10/100/1000Mbps WAN-port
• Fyra 10/100/1000Mbps LAN-portar

Permalänk

Tycker att det är intressant hur alla tillverkarna säger att de kan komma upp till 300Mb/s men i testet så klara ingen ens över 100Mb/s. Rent säljarknep alltså.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Tycker det var mycket dåligt att ni inte kunde testa prestanda med gigabitgrejor, de är ju knappast exotiska eller dyra. Sedan var nog inte den stationära datorn mycket att hänga i julgranen, men det tror jag knappast skulle bergränsa testet.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Tycker att det är intressant hur alla tillverkarna säger att de kan komma upp till 300Mb/s men i testet så klara ingen ens över 100Mb/s. Rent säljarknep alltså.

Det är den maximala teoretiska hastigheten och även om du sitter precis bredvid i praktiken så kommer du inte upp i denna hastighet. Dessutom tror jag de menar den totala överföringskapaciteten vilket inkluderar headers och annat på paketen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Det hade varit kul att se hur dessa routrar presterar gentemot en 108mbp/s 802.11g router!

Permalänk

Jag har hört att D-Link inte fungerar så bra med Comhem som internetleverantör.
Någon som vet nåt om detta, eller var det rent skitsnack från support-gubben på Comhem?

Tacksam för svar, eftersom jag har comhem 24/1 och vill ha: D-Link DIR-655

Permalänk

Glömde skriva det i mitt förra inlägg.

Bara jag som saknade en belkin router?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nj^
WAN-porten är även den ett Gbit/s-uttag, dock så finns den infon inte med i produktinformationen i testet.
Citerat från D-Links informationssida;

Ah OK, men då står det fel på "Wan-port: 1 st., 10/100 Mbit/s"

Permalänk
Medlem

Hur kan man ha ett seriöst test av ett helt gäng routers, men inte ha vettiga prylar för GigaBit?

Nästa gång: Test av överklockade penryn testas på benchmark från 1994?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Tycker att det är intressant hur alla tillverkarna säger att de kan komma upp till 300Mb/s men i testet så klara ingen ens över 100Mb/s. Rent säljarknep alltså.

Det är för att dem inte hade någon snabbare lina i testet XD Går för övrigt inte att skaffa högre än 100 Mbit/s i dagens läge heller om du inte drar fiber direkt från huvudstationen eller har tillgång till ett stadsnät.

Hoppas ISPna inom en förhoppningsvis snar framtid kan leverera Gigabit-hastigheter. Känns som waste of money, eftersom man aldrig kommer upp i hastigheten som nätverkskortet klarar

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga här.
Runt jul så får jag en 100/10mbit lina, och vill köra det trådlöst.
Skulle D-link routern i testet då flaskhalsa min lina, eller skulle det fungera problemfritt?

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Dataströmmar

Blev lite sugen på Asusen..

En fråga dock, det här med throughput och dataströmmar, vad innebär det egentligen i praktiken att den bara klarar 5 Mbps med 1000 dataströmmar?
Antar att det mest krävande jag kommer köra är torrents i ca 20 Mbit/s, kommer jag ha några bekymmer med det?

Permalänk
Medlem

Jag har en Netgear WGR614 som alla datorer i huset tappar uppkopplingen emot hela tiden, även om jag sitter med datorn som har tp rakt in i den. Blir ganska less om man säger så... Jag funderar starkt på Asusen jag med:)

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk

Jag tycker det är orättvist när ni tar med DIR-655 av D-Link och sedan WRT-150N av Linksys när ni borde tagit med WRVS4400N eftersom den precis som DIR-655 har Gbit portar.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Dåligt att ni inte testade hur dom presterar när dom måste NAT:a.
Allstå pressa LAN-WAN med flera datorer på LAN som tankar genom WAN-porten. Ju fler datorer man har på "insidan" så brukar den totala throughputen sjunka mot om man kör 1 till 1.
Detta är ju mycket intressantare än vad dom presterar med bara en dator på insidan då det är helt onödigt att han en NAT-box eller "Router" som dom brukar kallas då.

Permalänk
Medlem

Sitter med Asusen as we speak, fungerar underbart för de som orkar pilla lite med inställningarna, dock så är inte bittorrent funktionen något att hänga i julgrana precis...funger medel måttigt för mig..

Visa signatur

__________________
Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz @ 3.36GHz 24/7 med en Scythe infinity | Asus P5K-E wifi | Gigabyte 8800gtx 768MB 576/ 1800mhz | Corsair 2048MB XMS2-6400 800MHz@840mhz | Corsair HX 520W | Antec P180 | 2 st 160GB HDD | Audigy 2 ZS Gamer

Permalänk
Hedersmedlem

Ahh härligt, har varit intresserad av en trådlös router med printserver i omgångar. Aldrig kommit fram till någon solklar vinnare i denna djungel av routers.

Nu blir det nog enklare att välja välja om jag skaffar bärbar dator eller annan enhet som kräver wlan i hemmet :). Mera av sådana hära tester.