Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Ja, GUD förbjude att man vill sprida sin tro på {religion, politik, saltgurka}! Låt oss omedelbart förbjuda den agitering av {religion, politik, saltgurka} som är vår lagstadgade rätt.

Så om jag känner mig kränkt när ett jehovas vittne kommer fram till mig och börjar plädera, går på som ett jävla ånglok och stör min integritet så ska jag bara tacka och ta emot?

Nej, man ska inte lagstadga emot någon religion, men man ska inte heller tumma på sina lagar bara för att någon blir grinig. Vi kan inte göra undantag i lagen, typ "du har rätt att säga och trycka vad du vill så länge det inte kränker muslimer"... Nåväl, om man hårddrar det så är det samma sak som att slentrianheila på sergels torg att avbilda muhammed, men det är av fel anledning tecknaren fick be om ursäkt. Tvivlar på att någon muslim i Turkiet hade ens vetat om teckningen om inte hans släktingar hade skickat ett brev i stil med "kolla vad de nötterna har gjort, nu jävlar kan vi få lite uppmärksamhet, använd den väl"

Ja, jag tycker det är att överreagera. Jag har svårt att tänka mig att någon muslim tog illa vid sig på riktigt. I så fall är det här deras minsta problem... kanske borde se över sin verklighetsuppfattning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Så om jag känner mig kränkt när ett jehovas vittne kommer fram till mig och börjar plädera, går på som ett jävla ånglok och stör min integritet så ska jag bara tacka och ta emot?

Nej, man ska inte lagstadga emot någon religion, men man ska inte heller tumma på sina lagar bara för att någon blir grinig. Vi kan inte göra undantag i lagen, typ "du har rätt att säga och trycka vad du vill så länge det inte kränker muslimer"... Nåväl, om man hårddrar det så är det samma sak som att slentrianheila på sergels torg att avbilda muhammed, men det är av fel anledning tecknaren fick be om ursäkt. Tvivlar på att någon muslim i Turkiet hade ens vetat om teckningen om inte hans släktingar hade skickat ett brev i stil med "kolla vad de nötterna har gjort, nu jävlar kan vi få lite uppmärksamhet, använd den väl"

Ja, jag tycker det är att överreagera. Jag har svårt att tänka mig att någon muslim tog illa vid sig på riktigt. I så fall är det här deras minsta problem... kanske borde se över sin verklighetsuppfattning

Din beskrivning av hur Jehovas Vittnen upplyser om möjligheten till frälsning överensstämmer föga med min. Om du nu känner dig kränkt när du får höra om den enda sanna läran kan jag ju rekommendera att du låter polisen sköta det (jag antar att det eventuellt skulle kunna kallas hemfridsbrott) istället för att välkomna evigt liv i paradiset.

Det jag reagerade på var den form av retorik som går ut på att det på nåt sätt skulle vara okej att begå dataintrång, dvs som en jäkla vigilant ta lagen i egna händer, och förmodligen låta fler oskyldiga drabbas än de som redan gjort det på grund av missriktade dataintrång från "andra sidan läktaren". Även här handlar det alltså om brott som polisen kan utreda utan att några finniga fånar ska behöva lägga sina fingrar mot tangentborden. Att "argumentera" (cyb gör ju stundtals några tappra försök till argumentation) som cyb, att man på alla sätt ska motarbeta spridandet av andras religion, är att vissa stor intolerans. Minst lika stor som de som mordhotar Vilks.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn

1 Ja, jesus var också verklig.. det betyder inte att han var guds son.
2 jag tycker inte att ett land som gör sådanna grejer är civiliserat
2b Självklart har vi rätt att ge igen? Om någon går fram och slår dig, får du slå tillbaks, men han får inte slå dig i förstahand lågstadie logik
3 om du är seriös... Om jag blir jätte arg på att dom målar en teckning av en sedan länge död person, ger det mig rätten att mordhota personen ifråga?
Jag tycker inte att dom respekterar mina åsikter. Dom bygger sina åsikter på religon, alltså är det samma sak

1. Det gör ingen av dem påhittade, hur som helst.
2a. Jag tycker inte vigilans är särskilt civiliserat. Det är att gå ifrån rättssamhället.
2b. Öga för öga, tand för tand? Jag säger som Jesus: Värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.
3. Att steget mellan upprördhet och mordhot är stort är i mina ögon uppenbart. Tydligen önskar du missförstå mig, så jag ska försöka förtydliga mig lite: Nej, det är inte rätt att mordhota någon över några teckningar. Det är inte heller rätt att ta lagen i egna händer och begå samma kardinalfel som de man hämnas på. Båda sidor i den här "konflikten" tycks behöva lära sig ett och annat om tolerans.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
2b Självklart har vi rätt att ge igen? Om någon går fram och slår dig, får du slå tillbaks, men han får inte slå dig i förstahand lågstadie logik

Då kan vi tillämpa din logik på alla hemskheter i världen, eller gäller det bara slagsmål på skolgården och hacker krig? Eftersom USA har dödat oskyldiga i Irak är det okey för terrorister att döda oskyldiga i USA...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jag tycker det är väldigt bra. Är man religiös på ett sätt där man vill att andra skall bry sig om ens religion måste man motarbetas!

Såhär såg förresten den hackade sidan ut:
http://pici.se/thumbs/t_hgBWuExcR.gif

På vilket sätt motarbetar man muslimer med kränkande karikatyrer? Tror du de kommer konvertara bort från islam pga dessa karikatyrer? Eller menar du att reaktionerna från extremisterna får folk att ta avstånd från muslimer och islam?
Behöver jag föklara varför det är fel om det är det sistnämnda du menar?

Inget fel om du vill använda din tryckfrihet till att motarbeta en viss ideologi eller en religion, bara du inte sprider osanningar och använder fula metoder som ovanstående.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hela poängen är belysa deras intollerans mot tryckfrihet, de är inte för tryckfrihet alls. Och med några få onöidga bilder som ingen borde bry sig om så blir det en jävla kalabalik. Dessa "onödiga" bilder belyste ju en väldig problematik, och var därmed inte onöidga alls. Om någon ritar en bild där jesus sodomerar en kulting så inte fan bryr sig kristna, inte vill de döda i religonens namn.

EDIT:
"Att begära att människor som inte godtar Muhammeds läror skulle låta bli att teckna honom är inte att begära respekt - utan att kräva underkastelse." - Ayaan Hirsi Ali

Att det finns en intolerans mot tryckfrihet beror inte på islam i sig utan att människor nere i mellanöstern ännu inte förstår betydelsen av tryckfrihet.
Tror knappast att kränkande karikatyrer skulle få de att inse viktigheten av tryckfrihet.
Du belyser ett problem men gör inga ansträngningar för att lösa problemet utan kanske tom förvärrar problemet.

Angående citatet:
Ja, muslimer som blir upprörda enbart över att avbildning inte är tillåtet inom islam förstår jag mig inte heller på. Islams lagar ska bara gälla för muslimer själva. Men jag tror inte att det var det som gjorde de flesta upprörda.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Swiifty
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
2b Självklart har vi rätt att ge igen? Om någon går fram och slår dig, får du slå tillbaks, men han får inte slå dig i förstahand lågstadie logik

Då kan vi tillämpa din logik på alla hemskheter i världen, eller gäller det bara slagsmål på skolgården och hacker krig? Eftersom USA har dödat oskyldiga i Irak är det okey för terrorister att döda oskyldiga i USA...

[/QUOTE]

om du läser mitt inlägg igen, så kan du se att jag inte skriver att du ska gå fram till olle som står en bit bort och slå honnom. Det har du givetvis ingen rätt till. Men att du slår tillbaks på erik som slog dig från första början ser jag inte det som en attack mot oskyldiga utan en påvisning att man inte tänker ta någons skit.

@kode

När det går så långt att man bränner flaggor och dockor, och sätter ett pris på någons huvud, så tycker jag man har passerat gränsen från "upprördhet".

ja ursäkta att jag sa påhittad, jag menade med en påhittad.. hmm status? Aja du fattar ju vad jag menar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av muji
På vilket sätt motarbetar man muslimer med kränkande karikatyrer? Tror du de kommer konvertara bort från islam pga dessa karikatyrer? Eller menar du att reaktionerna från extremisterna får folk att ta avstånd från muslimer och islam?
Behöver jag föklara varför det är fel om det är det sistnämnda du menar?

Inget fel om du vill använda din tryckfrihet till att motarbeta en viss ideologi eller en religion, bara du inte sprider osanningar och använder fula metoder som ovanstående.

Tanken är inte att få dom att konvertera från islam.
Tanken är att visa att vi inte vill bli påbrackade med deras skit, (för enligt mig är religon skit) och också visa att här i ett civiliserat land som sverige har man rätten att tycka tänka och säga (i viss mån) vad man vill.

Mvh Jack

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn

2b Självklart har vi rätt att ge igen? Om någon går fram och slår dig, får du slå tillbaks, men han får inte slå dig i förstahand lågstadie logik

inte bara lågstadie logik, du har rätt att bruka våld för att värja dej från en överhängade lr brottslig handling, sedan har du även rätt att gripa personen för misshandel, för att sedan invänta polisen:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är hur roligt som helst detta. En del av mig vill nästan att det hela ska eskalera. Och för övrigt, riktiga muslimer blir inte kränkta av karikatyrer av profeten.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag tycker det är hur roligt som helst detta. En del av mig vill nästan att det hela ska eskalera.

jo, lite halv roligt är det ju:)

bara o uppdatera sin brandvägg o grejjer så kan man hämta popcornen sen:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
om du läser mitt inlägg igen, så kan du se att jag inte skriver att du ska gå fram till olle som står en bit bort och slå honnom. Det har du givetvis ingen rätt till. Men att du slår tillbaks på erik som slog dig från första början ser jag inte det som en attack mot oskyldiga utan en påvisning att man inte tänker ta någons skit.
Mvh Jack

Bara så jag har klart för mig, jämför du de svenska hackarnas attack mot det turkiska forumet med de exempel du dragit upp? Jag ser det iallafall inte som självförsvar utan snarare som hämnd.

"Pär slog ner Erik häromdan. Efter några dagar tar Erik sin hämnd genom att slå ner Pär." Tycker detta exempel passar bättre överrens med hacker "kriget".

Permalänk
Medlem

Det här är mer som att aga barn... aka script-kiddies.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Även här handlar det alltså om brott som polisen kan utreda utan att några finniga fånar ska behöva lägga sina fingrar mot tangentborden. Att "argumentera" (cyb gör ju stundtals några tappra försök till argumentation) som cyb, att man på alla sätt ska motarbeta spridandet av andras religion, är att vissa stor intolerans. Minst lika stor som de som mordhotar Vilks.

Som sagt, de får tro på vad de vill. Jag vill inte förbjuda någon till det. Det är när det börjar visa sig i vardagen och samhället som det måste börja motarbetas. De får tro på gud hur mycket de vill precis som du får tro på att rosa flodhästar hoppar på molnen i himlen. Men jag blir upprörd om ni börjar tjata i medierna eller på mig om det, då vill jag motverka att idiotin sprids.

Är något oklart?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji

På vilket sätt motarbetar man muslimer med kränkande karikatyrer? Tror du de kommer konvertara bort från islam pga dessa karikatyrer? Eller menar du att reaktionerna från extremisterna får folk att ta avstånd från muslimer och islam?
Behöver jag föklara varför det är fel om det är det sistnämnda du menar?

Inget fel om du vill använda din tryckfrihet till att motarbeta en viss ideologi eller en religion, bara du inte sprider osanningar och använder fula metoder som ovanstående.
[/B]

De får komma fram och förklara sin tro på saker och ting. Det gör att den lättare kan motbevisas.

jag tycker det tillhör fula metoder att heta namn på M, du tycker det tillhör fula metoder att måla bilder på sedan länge utdöda människor. Vem av oss har rätt?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Bara så jag har klart för mig, jämför du de svenska hackarnas attack mot det turkiska forumet med de exempel du dragit upp? Jag ser det iallafall inte som självförsvar utan snarare som hämnd.

"Pär slog ner Erik häromdan. Efter några dagar tar Erik sin hämnd genom att slå ner Pär." Tycker detta exempel passar bättre överrens med hacker "kriget".

hah jo du har rätt det kanske passar bättre.
Men du förstår min mening, självklart får man slå tillbaks/hämnas mot dom som gjort det, men att dra in andra är bara barnsligt (hahah lite paradoxalt med exemplet dock xD)

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

Varför ska hämnd vara okej?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
De får komma fram och förklara sin tro på saker och ting. Det gör att den lättare kan motbevisas.

jag tycker det tillhör fula metoder att heta namn på M, du tycker det tillhör fula metoder att måla bilder på sedan länge utdöda människor. Vem av oss har rätt?

Nonsens. Det spelar ingen roll vad du tycker är fula metoder. Fula metoder är fula metoder.
"jag tycker det tillhör fula metoder att heta namn på M" Kan du inte komma på något bättre?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
Nonsens. Det spelar ingen roll vad du tycker är fula metoder. Fula metoder är fula metoder.
"jag tycker det tillhör fula metoder att heta namn på M" Kan du inte komma på något bättre?

but he got a point

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
Nonsens. Det spelar ingen roll vad du tycker är fula metoder. Fula metoder är fula metoder.
"jag tycker det tillhör fula metoder att heta namn på M" Kan du inte komma på något bättre?

Fula metoder är något subjektivt om du inte visste det.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Fula metoder är något subjektivt om du inte visste det.

Visst, det är subjektivt till en viss del men cybs exempel var så absurt att det inte ens kunde liknas vid något som kan kallas en ful metod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
Visst, det är subjektivt till en viss del men cybs exempel var så absurt att det inte ens kunde liknas vid något som kan kallas en ful metod.

Hans exempel är absurt ja och jag antar att du inte kan förstå att någon skulle kunna tycka att det är en ful metod att heta något på M.

Då kanske du också inser hur absurt det är att kräva att man inte ska rita bilder på en person som varit död i knappt 1400år för att dessa individer har fått för sig att denne person är helig på något vänster.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Alla känner sig så rackarns kränkta hela tiden...

"Grow a fucking dick" - Penn Jillette

Permalänk
Inaktiv

Vilket samtalsämne. Jag trodde fan att folk fattat vid detta laget att man inte bör kränka människor?

Bara för att vi har yttrandefrihet ska vi inte bete oss som rövhål. Vanligt hyfs och sunt jävla förnuft!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Vilket samtalsämne. Jag trodde fan att folk fattat vid detta laget att man inte bör kränka människor?

Bara för att vi har yttrandefrihet ska vi inte bete oss som rövhål. Vanligt hyfs och sunt jävla förnuft!

Jo man ska kränka människor som försöker utöva någon form av förtryck mot en själv.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

Mycket omoget men ändå helt rätt.

Islamister och muslimer i allmänhet har så mycket skit för sej så ett par karekatyrer kan de gott ha.

Och hackandet från den svenska sidan var ju bara en hämndaktion och inget annat.

Nu spikar vi upp mohammed på väggen ..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
Nonsens. Det spelar ingen roll vad du tycker är fula metoder. Fula metoder är fula metoder.
"jag tycker det tillhör fula metoder att heta namn på M" Kan du inte komma på något bättre?

Det spelar inte heller någon roll vad du tycker är fula metoder. Kan du inte komma på något bättre än att fula metoder är att rita bilder av en död person?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Hans exempel är absurt ja och jag antar att du inte kan förstå att någon skulle kunna tycka att det är en ful metod att heta något på M.

Då kanske du också inser hur absurt det är att kräva att man inte ska rita bilder på en person som varit död i knappt 1400år för att dessa individer har fått för sig att denne person är helig på något vänster.

Nej, tycker inte alls att det är absurt. Men tycker inte heller att det är en rättighet.
Det handlar inte om "en person som varit död i knappt 1400år" utan en symbol och förebild för alla muslimer. Kränker du Muhammed kränker du också alla muslimer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Jo man ska kränka människor som försöker utöva någon form av förtryck mot en själv.

Varför?
Vad för förtryck menar du att dessa människor utför mot sig själv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
Mycket omoget men ändå helt rätt.

Islamister och muslimer i allmänhet har så mycket skit för sej så ett par karekatyrer kan de gott ha.

Och hackandet från den svenska sidan var ju bara en hämndaktion och inget annat.

Nu spikar vi upp mohammed på väggen ..

Vad är det för skit som muslimer har för sig? Och vad för koppling har det till religionen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Det spelar inte heller någon roll vad du tycker är fula metoder. Kan du inte komma på något bättre än att fula metoder är att rita bilder av en död person?

Missförstår du mig avsiktligt eller?
Har inte menat att själva ritningen av Muhammed är en ful metod utan att du vill utnyttja reaktionerna från extremisterna för att visa t.ex. hur våldsam och intolerant religionen är. Och det tycker jag är en ful metod för att du visar en vinklad bild av det hela.
Snälla, förklara för mig på vilket sätt det är en ful metod "att heta namn på M".

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte hur muslimer utövar förtryck mot oss? Det framstår som grymt banala påståenden i mina ögon. Visst det finns idiotiska extremister, men vi har ju högerextremister i sverige som tycker både det ena och det andra. Representerar de hela sverige eller kristendomen? NEJ! Samma sak på andra hållet. Försök att se detta snälla.

Svenskar är inte nazister för att vi har nynazister i samhället.

Permalänk
Medlem

hehe.. gôtt jobbat

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------