vilken cpu ska man välja, 2 eller 4 kärnor?

Permalänk
Medlem

vilken cpu ska man välja, 2 eller 4 kärnor?

skall köpa en ny cpu, frågan är om man ska ha 2 eller 4 kärnor

de som jag har tittat på är dessa

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 2240:-
Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 2220:-

priset är ju så lika men det är ju högre FSB på den dubbelkärniga

så vilken är bäst av dessa två???

skall sitta i en HTPC som även kommer att få tjänstgöra som spelburk, men mest vara filmvisare som skall vara tyst. Kommer att köra vista 32 bit

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk

Oj, i en HTPC räcker det nog med en billigare modell. Dock är jag absolut den siste att fråga om vilken hårdvara hd-filmer osv kräver. Men du kan ju snegla lite åt e4300-hållet nästan, skulle chansa på att den räcker. Men, som sagt, bara en gissning från min sida.

Om du nu har hjärtat inställt på att det måste vara en av de två hade jag tagit 4-kärniga. Dustin har G0-modellen också, hett tips.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Jag tog 4 kärnig och är garanterat nöjd!

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Medlem

Hur är man garanterat nöjd?
Att du kan konstatera att du är nöjd förstår jag, och att säljaren garanterar att du kommer bli nöjd hänger jag också rent semantiskt med på, men hur det går till att du "är garanterat nöjd" finner jag en smula förbryllande.

Back to topic: du kommer inte behöva en så kraftig cpu, såvida du inte ska spela på din htpc också (för då kan det vara bra). Ta en billigare tvåkärnig modell istället och ett passivt grafikkort som hjälper i avkodningen så får du en svalare och därmed tystare htpc.

Men ska du också spela på denna dator är det en god idé att ta kraftigare saker.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Avstängd

Tänk så här: vilka applikationer håller jag på med som drar nytta av en 4-kärnig processor? Motiverar det merkostnaden för en sådan?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

En E6750 skulle räcka bara finfint, mycket billigare också !

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Tänk så här: vilka applikationer håller jag på med som drar nytta av en 4-kärnig processor? Motiverar det merkostnaden för en sådan?

Det roliga är att ditt argument inte håller, quad cpun är billigare i detta fall
Senare kommer nyutvecklade spel att ha stöd för fyrkärnigt..
Fast å andra sidan var ju inte detta meningen med htpcn.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha HTPCn så tyst som möjligt kan det vara svårt att rekomendera en quadcore just nu. Dels för att många HTPCs har ganska små chassin, dels för att man behöver inte en quadcore propp för att driva HD material, speciellt inte om man anv'änder sig av ett 8600GTS, eller 2600XT kort då dom hjälper avsevärd med hårdvaru avkodningen.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Avstängd

Man är nöjd till nåt nytt släpps om man är prylgalen...

hade mitt DQ6 p35 i en vecka sen fick det bli ett DQ6 x38 kort samma med grafikkort man hänger inte med asså.. och dyrt blir det...

Datorn man har duger grymt men man vill alltid ha allt nytt som kommer..

Permalänk
Medlem

För mig känns det overkill med en fyrkärnig om man ska ha den mest till film och tv. Har du redan en stationär dator och ska köpa/bygga en HTPC?
Ett alternativ skulle ju vara att bygga en HTPC och använda den som speldator, d.v.s. sitta vid den hela tiden.

Fundera över användningsområdet, ska du ha den till HTPC eller som HTPC/speldator? CPU skiljer ju inte så mycket i pris men grafikkortet sen...

Permalänk

För ren filmvisning behövs inte mer än en E6550 även om man inte har ett grafikkort med HD-avkodning utan låter processorn göra avkodningen (1080p).

För spel räcker en E6550 långt också. En kompromiss mellan prestanda/värme/pris är E6750.

Eftersom tråden ligger under kylning och överklockning, så kunde en E2160 räcka, om man tänkt klocka.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Har nog tyvärr satt tråden i fel kategori, har inet tänkt klocka skall köra så tyst som möjligt. Lådan som jag har är en Zalman HD135 så den är inte jätteliten. grafikkortet som kommer att sitta i tills ekonomin tillåter är ett X800XL med zalmankylning. sedan kommer det antagligen att bli ett 8800GT. Det kommer att spelas på burken, men det kommer att var primärt en filmvisare inspelare. jag har en IMac 24 som huvuddator

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burn
Har nog tyvärr satt tråden i fel kategori, har inet tänkt klocka skall köra så tyst som möjligt. Lådan som jag har är en Zalman HD135 så den är inte jätteliten. grafikkortet som kommer att sitta i tills ekonomin tillåter är ett X800XL med zalmankylning. sedan kommer det antagligen att bli ett 8800GT. Det kommer att spelas på burken, men det kommer att var primärt en filmvisare inspelare. jag har en IMac 24 som huvuddator

För det syftet så duger en E6750 gott. Den klarar att avkoda 1080p med marginal (ditt nuvarande grafikkort stöder ju inte HD-avkodning, men det gör däremot 8800GT som du funderar på att köpa).
En E6750 räcker gott för att driva ett 8800GT också.

Q6600 går bort pga att den är för effektkrävande.

En Scythe Ninja Mini borde du kunna klämma in i din burk, för tystare kylning av processorn.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=79292&ref=Prisjakt

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

jag sitter med en E6400, jag önskar att jag hatt pengar till en Q6600 ;'(

fast jag har bestält nytt moderkort, ny kylning för CPU och 3gb pc8500 Ram.
så Q6600 står längst fram på listan. bara svårt att få fram 2200...

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Jag väntar hellre med en 4 kärnig tills spel stöder det, kommer ut nya processorer så ofta att den hinner bli gammal innan du har använding av dom 4 kärnorna! Köp en dual core om du tänkar uppgradera inom 1- 2 år, väntar du lägre kanske det bra ide med Quad!

Permalänk
Medlem

q6600 för htpc... när billigaste core2 man kan hitta räcker gott och väl ihop med ett 8600gt/2600xt.

A ja, inte mina pengar.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
q6600 för htpc... när billigaste core2 man kan hitta räcker gott och väl ihop med ett 8600gt/2600xt.

A ja, inte mina pengar.

Men jag skall kunna spela spel på den också, har just bytt ut min pc mot en Imac 24" så jag behöver kunna spela lite iaf på htpcn. "C&C" sen ska den ju klara av att spela in 2 kanaler sammtidigt och inte kännas seeg om sisådär 2-3 år

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |