Vettig RAID kontroller

Permalänk

Vettig RAID kontroller

Vad finns det för alternativ om vi inte ser till ren server hårdvara?

Är i tankarna att uppgradera servern,
kör nu på en enklare setup bestående av

cpu : intel celeron 2.53 ghz socket 775
cpu cooling : scythe ninja 120 mm fan
ram memory : kingstone 1 gb pc3200 ddr
motherboard : asus p5s800-vm matx
grafic card : nvidia geforce2 mx400 agp
hard drive : seagate barracuda 7200.7 200 gb sata
dvdr drive : lg 8x4x8x ide
case : aopen h450b minitower

Denna har funkat utmärkt till det jag kör på den nu, dvs webradio, webserver, liten privar ftp server.

Är nu sugen på en lite större disklösning med någon form av raid,
antingen 1, 5 eller 0+1. Dvs en diskösning av redundanta diskar
på runt 1 TB.

De billigare raid korten använder ju en hel del cpu kraft för att räkna ut checksummor m.m så är ute efter ett raidkort som klarar det.

Hur är raid kontrollern som sitter inbyggda på vissa moderkort?

Hade varit nice med 5.25" disk kabinetter och hotswap fuktion!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsa på nåt kort från Promise, kanske ett Promise FastTrak TX4310.

Vad gäller hotswap-funktion kan jag rekommendera Chieftecs lösning som jag själv använder och är nöjd med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Jag skulle nog satsa på nåt kort från Promise, kanske ett Promise FastTrak TX4310.

Vad gäller hotswap-funktion kan jag rekommendera Chieftecs lösning som jag själv använder och är nöjd med.

oki, vad behöver man för hårdvara för att få hotswap förutom disk kabinetten eller vad man ska kalla den?

Permalänk
Medlem

Ja asså - skall du ha RAID till en server med hyfsad prestanda skall det vara XOR-krets och PCIe/x kort - kostar från 5kSEK och uppåt...

från Areca tex.

http://www.areca.com.tw/products/pcietosas1680series.htm

Permalänk

Jag har ett 3Ware Escalade 9500 i servern, åtta portar med processor och hela köret. Låg runt 7k när jag köpte det för tre år sedan och det har fungerat klockrent, är hur nöjd som helst. Det är faktiskt rätt mysigt med riktig hårdvaru-RAID

Kortet sitter i en PCI-X-plats i servern och leverarar över 150MB/s i sekvensiell läsning på min åttadiskars RAID5-array (Debian 4 med Linux 2.6.18). Har nått över 50MB/s i skrivhastighet, dock över nätverk så jag vet inte om det är RAIDen, nätverket eller rent av källdisken som kanske inte orkar läsa fortare som begränsar hastigheten

Självklart stödjer kortet hotswap, återuppbyggnad av en array under drift, automatisk aktivering av hot spare om en disk skulle fallera etc etc.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Jag har ett 3Ware Escalade 9500 i servern, åtta portar med processor och hela köret. Låg runt 7k när jag köpte det för tre år sedan och det har fungerat klockrent, är hur nöjd som helst. Det är faktiskt rätt mysigt med riktig hårdvaru-RAID

Kortet sitter i en PCI-X-plats i servern och leverarar över 150MB/s i sekvensiell läsning på min åttadiskars RAID5-array (Debian 4 med Linux 2.6.18). Har nått över 50MB/s i skrivhastighet, dock över nätverk så jag vet inte om det är RAIDen, nätverket eller rent av källdisken som kanske inte orkar läsa fortare som begränsar hastigheten

Självklart stödjer kortet hotswap, återuppbyggnad av en array under drift, automatisk aktivering av hot spare om en disk skulle fallera etc etc.

Nice! Det är nått sånt kort jag är ute efter, oki den va kanske lite overkill
men nått i den stilen

Permalänk
Medlem

har du möjlighet att köra bsd så gör det, ZFS är ett underbart filsystem , du behöver inget raitkontrollerkort då!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
har du möjlighet att köra bsd så gör det, ZFS är ett underbart filsystem , du behöver inget raitkontrollerkort då!

Är implementationen i FreeBSD stabil än? Annars så är det ju Solaris som gäller.

Sedan finns det andra fördelar med riktig RAID, som att processorn blir avlastad samt att det oftast går att sätta på en buss som inte begränsas till enbart 133MB/s.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ja. alla funktioner är itne implementerade ännu dock.

http://wiki.freebsd.org/ZFS . ZFS administration och funktionalitet överstiger vida raid5 10 el. 6.

Jag ser inget behov av raidkort numera. Inte undra på att NA och EMC t.ex. är rädda, emc hotar att stämma SUN bl.a.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi

Vad gäller hotswap-funktion kan jag rekommendera Chieftecs lösning som jag själv använder och är nöjd med.

Har nyligen byggt ihop en simplare backupserver med två av dessa och än så länge fungerar de bra. Testade hotswapfunktionen mot de interna kontrollerna som finns på gigabytes ds3r-kort och det fungerade både mot ich9r och mot gigabytes troligen ommärkta "egna" tvåkanalskontroller.

Permalänk
Medlem

Läs mer om ZFS här
http://www.sun.com/bigadmin/topics/zfs/

eller googlea lite ...

Visa signatur

Nätverksnörd