20 - 22" plattskärm med vissa krav:)

Permalänk
Medlem

20 - 22" plattskärm med vissa krav:)

Hej,

jag har blivit väldigt sugen på att dumpa min enorma 21" CRT som gör att jag knappt kan ha fötterna på bordet.

Så jag tänkte köpa mig en plattskärm. Då jag inte vill råka ut för back bleeding och fartränder eller liknande så vill jag gärna ha lite kvalitet.
Prislappen får ligga runt 3000kr, storlek 20-22"

har tittat ganska mycket på egen hand med jag har blivit yr av allt snack om paneler osv, jag blir inget klokare. Så jag tänkte att jag kunde få hjälp här.
Kan ska nämna att jag ska ha den till att spela lite på, kolla lite film och surfa. Så ush för fartränder, lagg och dåliga färger sånt

Tack på förhand

/Freddy

Visa signatur

/ Freddy

Permalänk
Permalänk
Medlem

ser bra ut stark kandidat, någon som har ett bra förslag på 22" ?

Visa signatur

/ Freddy

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Amstaff jag har tittat lite på den innan men hur är det med panelen är a-si TFT/TN något att hänga i granen? Håller med dig riktigt snygg

Visa signatur

/ Freddy

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag kör med Samsung 206 BW widescreen ( http://www.webhallen.com/prod.php?id=69185 )
Uppgradera för 3 veckor sen från min 19 tum CRT, och skillnaden var enorm. Är mycket nöjd med min 206'a. Inte hittat nån död pixel och kan inte märka av nån blacklight bleeding.
Jag spelar en hel del och ser på filmer, och jag vart överraskad över hur tydligt man kan se detailjer nu

Har svårt att använda min andra dator som fortfarande kör med CRT, widescreen är beroendeframkallande

Permalänk
Medlem

Philips 200wp7ES som jag med flera har, grym skärm till ett bra pris:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=122187

När jag köpte den log den dock på 2900SEK, har gått upp lite i pris igen, men den kommer nog ner igen snart.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Fick hem min HP w2007v (20") i måndags och jag är helnöjd. Kostar 2200kr på datorbutiken
22"-versionen kostar runt 3000, om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edwaard
Fick hem min HP w2007v (20") i måndags och jag är helnöjd. Kostar 2200kr på datorbutiken
22"-versionen kostar runt 3000, om jag inte minns fel.

De har bleeding

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Philips 200wp7ES som jag med flera har, grym skärm till ett bra pris:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=122187

När jag köpte den log den dock på 2900SEK, har gått upp lite i pris igen, men den kommer nog ner igen snart.

Så jävla lömskt att höja priset på skärmar tycker jag, med all rimlig logik borde de sjunka. Angående philipsen, är den matt eller glossy?

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så är den matt, har inga problem alls med reflektioner eller liknande.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Tycker det är värdelöst när folk säger att de är nöjda med de har köpt. Klart de är nöjda, för det har nu en ny pryl att leka med. Man måste ju som utgångspunkt ha de andra skärmarna att jämföra med. Det går ju inte liksom säga att produkt X är skitbra utan att ha sett varken produkt Y eller Z.

Ungefär som om någon som aldrig kört bil tidigare skulle få köra en volvo 240 och säga "funkar jättebra, snabb och rolig att köra". Det kanske ju också stämmer om man aldrig kört en annan bil tidigare, eller kört en volvo pv tidigare. Men då är ju en sånn åsikt ganska värdelös att veta, eller hur ?

Dessutom så när man har köpt nånting så vill man ju gärna försvara sitt spenderade av pengar inför sig själv och därför automatiskt har ganska lätt att tycka att det man har, är bra.

Men, har ni köpt nånting på grund av en viss logisk anledning, som t.ex. att ni har själva suttit och använt många olika skärmar eller läst vettiga recensioner osv osv, då är ju den åsikten tillsammans med motiveringen guld värd.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Dessutom så när man har köpt nånting så vill man ju gärna försvara sitt spenderade av pengar inför sig själv och därför automatiskt har ganska lätt att tycka att det man har, är bra.

Så tänkte jag också, var nöjd med min nuvarande skärm i ett halvår, tipsade säkert om den i en tråd eller två när den diskuterades på sweclockers.

Den ligger just nu överst på listan av saker jag vill byta ut från min dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Tycker det är värdelöst när folk säger att de är nöjda med de har köpt. Klart de är nöjda, för det har nu en ny pryl att leka med. Man måste ju som utgångspunkt ha de andra skärmarna att jämföra med. Det går ju inte liksom säga att produkt X är skitbra utan att ha sett varken produkt Y eller Z.

Ungefär som om någon som aldrig kört bil tidigare skulle få köra en volvo 240 och säga "funkar jättebra, snabb och rolig att köra". Det kanske ju också stämmer om man aldrig kört en annan bil tidigare, eller kört en volvo pv tidigare. Men då är ju en sånn åsikt ganska värdelös att veta, eller hur ?

Dessutom så när man har köpt nånting så vill man ju gärna försvara sitt spenderade av pengar inför sig själv och därför automatiskt har ganska lätt att tycka att det man har, är bra.

Men, har ni köpt nånting på grund av en viss logisk anledning, som t.ex. att ni har själva suttit och använt många olika skärmar eller läst vettiga recensioner osv osv, då är ju den åsikten tillsammans med motiveringen guld värd.

Nu är det ju så att personen frågar efter tips, jag gav honom ett, vill han inte ta mitt ord för att skärmen är bra kan läsa några av dem recensionerna som den har fått. Sen är det inte alltid så att man blir nöjd med sitt köp, då rekommenderar man ju fan inte saken till nästa person.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Nu är det ju så att personen frågar efter tips, jag gav honom ett, vill han inte ta mitt ord för att skärmen är bra kan läsa några av dem recensionerna som den har fått. Sen är det inte alltid så att man blir nöjd med sitt köp, då rekommenderar man ju fan inte saken till nästa person.

Men ditt ord är ju bara värd nånting ifall du också har använt andra skärmar och kan jämföra, eller att du har valt den på grund av att någon annan har jämfört. Så, länka till recensionerna så man kan läsa själv

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Men ditt ord är ju bara värd nånting ifall du också har använt andra skärmar och kan jämföra, eller att du har valt den på grund av att någon annan har jämfört. Så, länka till recensionerna så man kan läsa själv

Om alla skulle resonera som du gör, så har alla tidningar alla recensioner som någonsin gjorts varit helt värdelösa då dem inte jämnför en produkt mot alla dess konkurenter. Personen bad om tips på skärmar, jag gav honom ett, tycker han att det verkar intressant så kan ha ta och leta fram mer info om den, eller fråga efter det.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

De som recensserar har oftast andra skärmar som de antigen har på kontoret, använt eller recensserat tidigare som utgångspunkt.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

samsung 226BW.. klart den bästa 22" wide i mina ögon. ( har testat bra många). jag hade en S panel.

dess utom är det rabbat på komplett.se den kostar bara 2995kr Slå till.

mvh david

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
De som recensserar har oftast andra skärmar som de antigen har på kontoret, använt eller recensserat tidigare som utgångspunkt.

Ja, de har ofta andra skärmar att jämföra med, MEN de har inte ALLA skärmar, och om vi resonerar som du, så är deras åsikter inte värda ett skit för att dom inte testat alla skärmar som finns, och då kan dom inte säga om skärmen är jättebra eller inte.
Nu släpper vi iaf diskussionen och återvänder till ämnet.
Jag är också intresserad att av att byta upp mig till en 22" skärm, och själv är jag väldigt intresserad av HP W2207 då den har fått väldigt fina betyg från olika recensioner, bla här på sweclockers så finns det en väldigt stor tråd om just den skärmen

Permalänk

Nej, inte alla skärmar. Men att ha jämfört de vanligaste skärmarna ger iaf en ganska mycket bättre bild än att ha testat en enda, eller hur ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Självklart är det bättre än bara en skärm, men det gör ju ändå inte betyget komplett.
Som någon skrev, man ger bara tips på skärmar, så får personen försöka hitta recensioner själv, och/eller gå till butik och testa skärmen där, för att bilda en egen uppfattning. Man går ju inte och köper en sak bara för att någon rekomenderar den på ett forum, det gör iaf inte jag, utan man(jag) kollar alltid upp vad det är jag köper, nu när det oftast finns recensioner på nästan allt som går att köpa inom tekniken.

Permalänk

Grejen är den att ska man be folk om "tips på en bra skärm" så kommer man till slut få alla de vanligaste skärmarna tipsade bara det är något sånär många som besöker tråden.

Och visst är det bra med tips, men jag menar bara att man kan ju gärna motivera med recensioner eller annat som sätter den i relation mot andra skärmar. Om man inte hade provat någon annan skärm så kan jag slå vad om att man skulle bli nöjd med vilken skärm som helst!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jo, men så är det när man frågar samma fråga om och om igen, istället för att söka Finns en väldigt massa trådar där folk fårgar samma sak, 20-22" skärm, för ca 2500-3000kr.

Jag förstår ditt resonemang, men som sagt, man får ha lite förnuft och inte tro på alla som skriver på ett forum, då det används av personer i alla åldrar, som inte alltid är mogna nog att tänka bara några sekunder extra innan dom skriver ett inlägg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MixeR_staveN
samsung 226BW.. klart den bästa 22" wide i mina ögon. ( har testat bra många). jag hade en S panel.

dess utom är det rabbat på komplett.se den kostar bara 2995kr Slå till.

mvh david

Okej jag har funderat på den med faktiskt, men det står i det. spec. att det är en TN panel, men har jag förstått dett rätt om jag tror att TN paneler inte är så värdelösa som den ibland framställs som, utan att den duger helt okej att spela på och det är bara om man sysslar men grafik och foto som TN inte är att föredra?

Sedan det där med att rekommendera saker, det är givetvis jättebra att man har lite kunskap om ämnet och ett plus om man testat flera skärmar men kanske inte ett måste, men ju mer man har i bagaget desto bättre.
Sedan så kan man ha lite självdistans, är man dålig på tekniska saker så kanske man inte ska rekommendera saker till vänster och höger.

tillbaka till själva ämnet, kanske man ska gå lite efter märke? Flera här nämner samsung vilket jag själv vart inne på.

Tack för alla svar!
Freddy

Visa signatur

/ Freddy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Tycker det är värdelöst när folk säger att de är nöjda med de har köpt. Klart de är nöjda, för det har nu en ny pryl att leka med. Man måste ju som utgångspunkt ha de andra skärmarna att jämföra med. Det går ju inte liksom säga att produkt X är skitbra utan att ha sett varken produkt Y eller Z.

Ungefär som om någon som aldrig kört bil tidigare skulle få köra en volvo 240 och säga "funkar jättebra, snabb och rolig att köra". Det kanske ju också stämmer om man aldrig kört en annan bil tidigare, eller kört en volvo pv tidigare. Men då är ju en sånn åsikt ganska värdelös att veta, eller hur ?

Dessutom så när man har köpt nånting så vill man ju gärna försvara sitt spenderade av pengar inför sig själv och därför automatiskt har ganska lätt att tycka att det man har, är bra.

Men, har ni köpt nånting på grund av en viss logisk anledning, som t.ex. att ni har själva suttit och använt många olika skärmar eller läst vettiga recensioner osv osv, då är ju den åsikten tillsammans med motiveringen guld värd.

Tänkvärt inlägg!
Även om jag inte helt kan hålla med om att "har man inte testat nåt annat blir man nöjd". Man kan vara jättekräsen trots att man testat väldigt få prylar av den sorten.

"Okej jag har funderat på den med faktiskt, men det står i det. spec. att det är en TN panel, men har jag förstått dett rätt om jag tror att TN paneler inte är så värdelösa som den ibland framställs som, utan att den duger helt okej att spela på och det är bara om man sysslar men grafik och foto som TN inte är att föredra?"

"Grafik och foto" skulle jag inte begränsa mig till, allt handlar om hur kräsen du är.
Nyare TN-skärmar som 226BW kan t ex ha imponerande färger, även om de är överdrivna. Men själv skulle jag inte palla med en sån skärm, håller kvar vid min CRT.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

jag var och hämtade en LG L226WTQ(22" Wide. 2ms 3000:1 kont) idag. på test. ytterst lite blacklight bleedning. ( knappt ingenting). fina färger och inga döda pixlar.

dock, när du spelar cs.. och kollar in i en låda. och drar på musen. då blir lådan grön-flimmrig massa gröna prickar överallt på möra lådor i cs när man rör musen.. antagligen ngt med drivrutiner.

jag tror dock att jag kommer lämna tillbaka denna och köpa mig en samsung 226BW mest pga designen.

men annars är LG´n skitbra. fina färger, funkar bra i spel.. antar att det är en vanlig TN panel i den?.

mvh david

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
http://www.webhallen.com/prod.php?id=78742&ref=Prisjakt

Snygg som få

Har själv 20"...

snygg håller jag med om, dock kan jag inte rekommendera den.. jag köpte en sådan samsung 2232BW men har lämnat tebax den pga kraftig "backlight bleeding".. även provat en till likadan i butik med samma resultat..

så nu e jag tebax på ruta ett igen.. har läst hela tråden om samsung 226bw och lg 226wtq plus andra trådar och recensioner..

Permalänk
Medlem

Alla 22" skall vara TN paneler

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av splejk
snygg håller jag med om, dock kan jag inte rekommendera den.. jag köpte en sådan samsung 2232BW men har lämnat tebax den pga kraftig "backlight bleeding".. även provat en till likadan i butik med samma resultat..

så nu e jag tebax på ruta ett igen.. har läst hela tråden om samsung 226bw och lg 226wtq plus andra trådar och recensioner..

Hårdvaran i sig är ju samma som 206bw och 226bw..

Rättare sagt, samma skärm, nytt skal!

Läste det på en stor recension om skärmarna..

Visa signatur
Permalänk

Det finns inga lcd-skärmar utan "backlight bleeding".

Alla skärmar från de kända tillverkarna, men kanske inte de allra billigaste, är av bra kvalitét och kan rekommenderas.

Ska du använda lcd:n till spel så ska du ha en skärm som tillverkaren säger är till för spel - dessa är nästan alltid TN skärmar med 2ms omslagstid.

LG, HP, Samsung gör bara bra skärmar undantaget lågbudgetskärmarna med endast vga-anslutning (men dessa är dock relativt bra med tanke på det låga priset)

I ditt fall tror jag NEC 20WGX2pro kommer göra dig helt nöjd.

Din nojja mot genomlysning är nåt du får arbeta bort för det kommer aldrig att finnas någon lcd med bakgrundsbelysning som inte syns igenom.
Skärmar med dynamisk kontrast har lägre "backlight bleeding".
Vilken, nyare, lcd som helst ger en bild med högre kvalitet än din gamla crt.

Naturligtvis så kalibrerade du skärmarna innan du beslöt att bilden var så dålig att du var tvungen att returnera dom?