Förberedande kurser inför Civilingenjör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarkov
Har du hört talas om Matlab?
På CTH/Etek läste vi inte mycket FEM (lite numerisk analys och elfält) men efter att ha klarat mattekurserna var det inte många kurser som krävde mer än den lilla typgodkända räknaren. Var det något som var mer komplicerat gick det lika lätt att gå bort till en datorsal och köra det i Matlab eller Mathematica.

Själv pendlade jag de första två åren (ca 1h varje väg) och det var först när jag flyttade in till Göteborg som jag insåg hur mycket jag hade gått miste om. Visst tog det lite tid att laga mat, tvätta och liknande men åas kunde man göra det när man ville.

Numera sitter jag och programmerar styr- och kontrollsystem till oljeriggar i Nordsjön, den mest avancerade matematiken är på högstadienivå men det är jäkligt nyttigt att veta hur det fungerar på ett mer avancerat plan. Om inte annat så ser man fallgroparna mycket lättare!

Vet inte hur grym du är men jag kan iaf inte köra Matlab kod i huvudet och absolut inte så snabbt som en dator kan. Det är ungefär det alternativet man har på tentan, kör Matlab i huvudet eller ta med dig en räknare. För du kan ju glömma att du får ha med dig en dator på tentan.

När du sitter där med en riktigt fet matris så spelar det ingen roll om Matlab kan klara det. Får ändå inte ha med Matlab. Sen är det ju inte så himla praktiskt att springa till datorsal för Matlab och Maple så fort man inte orkar lösa en uppgift. Då är en Ti-89 Titanium ett mkt bättre alternativ. Finns ju en anledning till varför övningsassarna rekommenderade Ti-89 på FEM-kursen. Jag har läst numeriska metoder och programmering som jag antar är typ samma som numerisk analys men har inget minne från att vi behandlade FEM där. Elfält har jag ingen aning om, icke läst. Men om du skulle läsa FEM-kursen(FEM för ingenjörstillämpningar) så inser man ju rätt snabbt att när man får ut riktigt feta matriser vill man inte göra dom för hand.

Permalänk
Medlem

Vad är det för FEM-tentor?
Sitter du med en fet miniräknare spelar det ingen roll, för på en vettig FEM-kurs så får du inte ha annat än typgodkänd miniräknare. Och jag skulle helst se FEM-tentor som helt avsaknade numeriskt härjande.
Faktum är att jag inte skulle vilja se en enda kurs med mycket matematik där man skulle behöva någon sorts miniräknare alls.
FEM handlar ju om att variationsformulera, ställa upp ekvationer, och annat inte radreducera bråkiga matriser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Vad är det för FEM-tentor?
Sitter du med en fet miniräknare spelar det ingen roll, för på en vettig FEM-kurs så får du inte ha annat än typgodkänd miniräknare. Och jag skulle helst se FEM-tentor som helt avsaknade numeriskt härjande.
Faktum är att jag inte skulle vilja se en enda kurs med mycket matematik där man skulle behöva någon sorts miniräknare alls.
FEM handlar ju om att variationsformulera, ställa upp ekvationer, och annat inte radreducera bråkiga matriser.

FEM för ingenjörstillämpningar. Det är ju rätt irrelevant vad du tycker FEM handlar om. Vi behandlar stora matriser, därför är det nödvändigt med en räknare som kan på ett vettigt sätt hantera dom. Även integraler och derivator ingår och då är det smidigt att kunna dra allt på miniräknaren. Det är rätt svårt att göra FEM för ingenjörstillämpningar utan något "numeriskt härjande".

Länk till kurssidan, där kan du se vad det är för FEM-tentor i den kursen.
http://www.hallf.kth.se/~jonasf/4C1025/kurssidor2007.html

Intressant att du sitter och snackar om att man bara får ha typgodkända miniräknare etc, vi har aldrig haft någon kurs som sagt att man får ha en så kallad typgodkänd räknare, vad det nu är. Du kanske inte tycker kurserna jag läser är vettiga men användningen för miniräknaren har jag ändå haft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Vad är det för FEM-tentor?
Sitter du med en fet miniräknare spelar det ingen roll, för på en vettig FEM-kurs så får du inte ha annat än typgodkänd miniräknare. Och jag skulle helst se FEM-tentor som helt avsaknade numeriskt härjande.
Faktum är att jag inte skulle vilja se en enda kurs med mycket matematik där man skulle behöva någon sorts miniräknare alls.
FEM handlar ju om att variationsformulera, ställa upp ekvationer, och annat inte radreducera bråkiga matriser.

Vettig FEM kurs?

ElDiablo läser väll på KTH, där om nånstans hittar man väll vettiga kurser? Vettigaste tekniska högskolan i Sverige iaf...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

KTH har faktiskt också krav på endast typgodkända miniräknare på vissa tentor.
Jag försöker inte säga att inte kursen är vettig. Kollade precis igenom tentan, den här kursen ser riktigt bra ut. Men vad jag inte förstår är var den riktiga nyttan av en rejäl miniräknare skulle komma in? Mestadels är teoretisk kunskap även på denna tenta, och de enda egentliga matriserna har så mycket randvillkor att du reducerar systemet till 2x2 på varje ställe. Och även i riktiga tillämpningar brukas sällan exakt integration. Jag har iaf i princip alltid behandlat det via numerisk integration, så där får man ingen nytta heller av en rejäl miniräknare heller.
Men visst, det skadar ju inte heller om de är tillåtna. Jag tror de flesta kurserna jag läst ej tillåtit dem för att man skall vara säker på sina teoretiska kunskaper (utan att behöva testa) och mer troligt att de ej orkar kontrollera minnet på samtliga miniräknare.

Derox; Ja, jag läste precis igen den gamla tentan, den var vettig.

Permalänk
Medlem

Vår NumAnal behandlade lite FEM-analys inför elfältkursen året därpå, hela den kursen handlade egentligen om fyra kopplade diff-ekvationer (Maxwells ekvationer). Vi hade munta på numanalen och tenta helt utan miniräknare på elfälten (vi labbade bara på FEM).

Om vi bortser från FEM-kurser, hur många andra kurser finns det där du kan utnyttja en TI-89 men inte har tillgång till en dator?

En typgodkänd räknare (på Chalmers) är enklast möjliga räknare med de fyra räknesätten, logaritmer, trigonometriska grundfunktioner och lite annat krafs. Den får inte ha något minne att lagra program eller data i när den stängts av.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
KTH har faktiskt också krav på endast typgodkända miniräknare på vissa tentor.
Jag försöker inte säga att inte kursen är vettig. Kollade precis igenom tentan, den här kursen ser riktigt bra ut. Men vad jag inte förstår är var den riktiga nyttan av en rejäl miniräknare skulle komma in? Mestadels är teoretisk kunskap även på denna tenta, och de enda egentliga matriserna har så mycket randvillkor att du reducerar systemet till 2x2 på varje ställe. Och även i riktiga tillämpningar brukas sällan exakt integration. Jag har iaf i princip alltid behandlat det via numerisk integration, så där får man ingen nytta heller av en rejäl miniräknare heller.
Men visst, det skadar ju inte heller om de är tillåtna. Jag tror de flesta kurserna jag läst ej tillåtit dem för att man skall vara säker på sina teoretiska kunskaper (utan att behöva testa) och mer troligt att de ej orkar kontrollera minnet på samtliga miniräknare.

Derox; Ja, jag läste precis igen den gamla tentan, den var vettig.

Prova att lösa de där tentorna utan en vettig miniräknare, jag har gjort det och man sparar verkligen jättemkt tid på att ha en schysst räknare, det är även vad övningsassarna i kursen tycker inkl. andra i min klass som också skaffade likadana räknare för kursen. Att ta alla formfunktioner hålla på och derivera dom för hand, stoppa in i matriser osv känns väldigt dumt. Tar bara mkt längre tid.

Sedan har jag haft användning för den i andra kurser också, är väldigt smidigt att kunna lösa ekvationer på den, derivera och integrera uttryck går också fort. Jag kan derivera och integrera så klart, men jag är inte alls lika snabb som miniräknaren, och jag har ingen lust att sitta och göra saker som bara är tidsödande, typ derivera och integrera grejer. Den har också massa smarta funktioner som gör att den är mkt mer lättöverskådlig. Så även på andra tentor där man inte behandlar stora matriser utan bara långa uträkningar är den väldigt effektiv eftersom man inte villas bort av många parenteser eftersom den skriver ut det på ett vettigt sätt. Absolut värd pengarna i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Läs så mycket och så svårt som möjligt på gymnasiet så länge du klarar betygskrav.
Det viktigaste från gymnasiet är att göra "glappet" mellan gymnasie och högskola så litet som möjligt vad gäller studieprestation.
Jag slappade mig igenom gymnasiet och fick därför lägga ner mkt tid på att anpassa mig till högskolans tempo.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thurén
Läs så mycket och så svårt som möjligt på gymnasiet så länge du klarar betygskrav.
Det viktigaste från gymnasiet är att göra "glappet" mellan gymnasie och högskola så litet som möjligt vad gäller studieprestation.
Jag slappade mig igenom gymnasiet och fick därför lägga ner mkt tid på att anpassa mig till högskolans tempo.

Håller med till fullo, det är inte själva matten som är det viktiga utan själva tempot. Ser du till att öka tempot på matten i gymnasiet så har du igen otroligt mycket när du väl börjar på universitetet. Då blir inte de första veckorna så mycket av en chock som vi andra drabbades av

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

Matte E kan jag rekommendera, innehållet i resten av mattekurserna du räknade upp är rätt lätt ändå så det kommer du snabbt lära dig på högskolan. Språk är förstås bra, både engelska och tredjespråk. I övrigt är det bara att välja de kurser du tycker verkar roliga och intressanta. Gymnasiet är ett bra tillfälle att softa lite, ha kul och inte behöva ta så allvarligt på allting. Är det något jag ångrar från min gymnasietid är det att jag inte gick på fler studentskivor.

Sen är jag helt övertygad om att andra intressen, vare sig det gäller sport, musik eller kultur av olika slag, är bra för studierna (så länge man inte överdriver). Fortsätt därför gärna med vattenpolon - tre träningar i veckan har du absolut tid med.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Kan det vara bra att ta någon samhällskunskaplig kurs? som aktiekunskap eller småföretagande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Kan det vara bra att ta någon samhällskunskaplig kurs? som aktiekunskap eller småföretagande?

Jag läser andra året på natur och har valt att läsa Småföretagande A under det individuella valet.
Denna kurs är något av det enklaste jag varit med om. Den består till 90 procent av högstadiematte, de resterande 10 procenten är nyttiga termer och budgeterings/skatteregler.

Jag känner att denna kursen knappast ger mig något, varesig kunskapsmässigt eller "mattemässigt". Detta kan kanske bero på att jag har enkelt för matte och redan har läst en hel del tyngre litteratur inom företagande/marknadsföring (Hej Kotler!) men jag skulle inte rekommendera kursen som helhet. Rekommenderar dig att läsa ett språk istället.

En bra sak med kursen är väl att man får chansen att umgås med personer som inte läser Naturvetenskaplig/samhällsvetenskapliga programmet. Personer som helt seriöst frågar läraren saker som: "Ehh uppgift 3:11, det går väl typ 200 veckor på ett år?" "Är lönerna en inkomst för företaget eller?" "Varför kan U-länderna inte bara trycka upp mer pengar?" osv.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Kan det vara bra att ta någon samhällskunskaplig kurs? som aktiekunskap eller småföretagande?

Läs språk istället... Jag gjorde tabben att jag inte läste språk alls på gymnasiet, visst det var skit skönt men man ångrar det i efterhand. Aktiekunskap och shit tror jag inte du har någon anvädning av, då är det bättre att läsa riktiga kurser i samma ämne på högskole/universitetsnivå(alltså efter du gått ut gymnasiet).

Permalänk
Medlem

Instämmer helt med bluray och ElDiablo.
Sådana kurser på gymnasienivå är alltsomoftast inte särskilt seriösa.
Innehållet i en hel sådan kurs når knappast ens upp till vad man lär sig på en enda lektion på motsvarande kurs på högskolan.

Det absolut viktigaste med gymnasiet som man bör satsa hårt på är stabila baskunskaper i vissa kärnämnen och då främst språk och matematik.

Absolut viktigast är, enligt mig, att man lär sig engelska bra, eftersom det är det språket man garanterat använder mest i sitt yrke,
både om man ska jobba utomlands och om man ska prata med utländska kollegor, eller om man ska läsa litteratur på något högre nivå osv.
På högskolan brukar för övrigt i princip all litteratur över grundnivå vara på engelska.
Jag ångrar lite i efterhand att jag inte ansträngde mig mer på engelskan (tyckte det var så tråkigt då).

Att kunna skriva väl på svenska är också viktigt för att kunna uttrycka sig rätt och bra i olika sammanhang. Det påverkar mycket hur seriöst folk tar en.

Andra språk skulle jag dock ta något lättare på. Det är jättebra att lära sig, visst, men man bör inte försöka läsa för många språk, utan koncentrera sig på engelskan och bli riktigt bra där tycker jag. I väldigt många länder går det att finna folk som kan iallfall hygglig engelska.

Utöver engelska och matte (ock kanske andra språk) kan jag inte direkt komma på något ämne i gymnasiet jag faktiskt haft någon större nytta av.
De andra ämnena har varit bra som allmänbildning, men nytta...nja

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Vad gäller språk så kan ju tilläggas att det för många är bra att läsa mer än ett språk samtidigt, det ger något att jämföra med. Det kan t.o.m underlätta inlärningen jämfört med att läsa bara ett språk.

För allmän språkkunskap kan det vara vettigt att läsa ett språk som har en mycket annorlunda grammatisk struktur än svenskan. T.ex. italienska eller kinesiska.

Vad gäller Matten så kan man göra lite som man vill, men som redan har nämnts så bör fokus läggas på förståelse. Försök snappa upp tankesätten istället för resultaten.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Matematik är ju alltid bra att ha! Jag gick själv tekniskt basår förra året eftersom jag gått samhällsprogrammet innan. Har i år hoppat på ett civilingenjörsprogram och även om vi inte börjar med matten "på riktigt" förrens efter jul märker man redan nu en stor skillnad mellan de som "bara" läst MaD och oss som läst mera. Jag har själv läst MaE + MaF (Diskret) och tror personligen att jag kommer ha ett visst övertag ivf under halva första mattekursen. Så man hinner komma in i tempot utan allt för mycket problem.

Språket verkar även det vara viktigt, även om jag nu hatade c-språk på gymnasiet så var ivf engelskan till stor nytta. Läste mitt program på mestadels engelska och såhär i efterhand ser jag verkligen vilken nytta det gjort. Att känna igen största delen termer i kurslitteraturen och inte behöva köpa en gigantisk engelsk-svensk ordbok det första man gör är faktiskt helt underbart. Så satsa på engelskan för en större del av din framtida kurslitteratur kommer vara på just det språket.

Gillar du matte så läs den, det viktigaste är att ha roligt medan man lär sig

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |