"Run as"-script vid boot?

Permalänk
Medlem

"Run as"-script vid boot?

Jag vill inte logga in som admin vid datorn då jag inte behöver (av naturliga skäl) då jag startar den.
Men jag vill också att Peerguardian startar varje gång jag startar datorn, och för det behövs admin-rättigheter. Alltså måste jag högerklicka och köra run as varje gång. Det hjälper inte att lägga en genväg i startup, då jag som sagt inte normalt loggar in som admin. Jag har autologin som user via TweakUI.

Så till frågan: kan man scripta så att PG startar, med admin-lösen, vid boot? Även om jag inte loggar in som admin?

EDIT: jag kan ha funnit en lösning. I scheduled tasks kan man tydligen lägga in vad man vill ska starta vid boot med den och den användaren, samt dennes lösen.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

räcker det inte bara att ändra rättigheterna på mappen som Peerguardian ligger i?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Så att den user jag normalt använder får fulla rättigheter i den foldern menar du?

För tillfället ser min ursprungliga lösning (scheduled tasks) ut att fungera, men det verkar inte som att programmet blir tillgängligt isf. Jag kan förvisso se att pg2.exe körs, men kommer inte åt inställningar mm. Det vore inte så dumt med tanke på att man ibland vill kunna ändra på vissa saker, som att ge tillfälliga rättigheter eller ändra tcp-blockeringen.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 135711
Så att den user jag normalt använder får fulla rättigheter i den foldern menar du?

Nja inte Full men Read & Write iaf

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

1. Ladda ner Autoitv3 (http://www.autoitscript.com/cgi-bin/getfile.pl?autoit3/autoit...)
2. Installera Autoitv3
3. Öppna "SciTE Script Editor" genom Start->Alla program->AutoitV3
4. Skriv in följande (modifiera lösenord och sökväg):

RunAsSet("Administratör", @Computername, "Dittlösenord") Run("SökvägtillPeerguardian", @TempDir) RunAsSet()

5. Gå in i menyn "Tools" och välj "Compile" (kan hända du måste spara filen först, använd då filändelsen .au3). Du har nu en .exe fil i samma mapp som .au3 filen ligger i.
6. Lägg .exe filen eller en genväg till den i autostart.

Tror det borde fungera. Den startar i alla fall programmet du valt att skriva in sökvägen till som administratör.

Vill du köra flera program som administratör är det bara lägga till en rad mellan RunAsSet raderna. Typ:

RunAsSet("Administratör", @Computername, "Dittlösenord") Run("SökvägtillProgram1", @TempDir) Run("SökvägtillProgram2", @TempDir) Run("SökvägtillProgram3", @TempDir) Run("SökvägtillProgram4", @TempDir) RunAsSet()

Permalänk
Medlem

Annars så fungerar Sanur väldigt bra och är enkel att använda. http://www.commandline.co.uk/sanur_unsupported/index.html

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Startupscript och loginscript går med eleverade rättigheter... prova det före något annat. Du hittar detta under gpedit.msc
En schemaläggning via ett script gör samma sak, utrymmet som ett schemalagt jobb går i och startup/loginscript är högre än admin (faktiskt).

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

snor denna tråd lite, have velat ha igång ett script för två saker vid bot.

1. Antivirus samt brandvägg skall startas
2. Nätverksuppkopplingen skall enablas

Går det att fixa?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lhffan
snor denna tråd lite, have velat ha igång ett script för två saker vid bot.

1. Antivirus samt brandvägg skall startas
2. Nätverksuppkopplingen skall enablas

Går det att fixa?

Set WSHShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell") WSHShell.Run "brandvägg.exe", 1, false WSHShell.Run "antivirus.exe", 1, false strComputer = "." Set objWMIService = GetObject( "winmgmts:\\" & strComputer & "\root\cimv2") Set colNetCards = objWMIService.ExecQuery ("Select * From Win32_NetworkAdapterConfiguration " & "Where IPEnabled = True") For Each objNetCard in colNetCards objNetCard.ReleaseDHCPLease() Next

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

coolt

Skall bokmärkas och testas

Edit: Mao såhär i en vb fil

Set WSHShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")

WSHShell.Run "C:\Program Files\xxx\brandvägg.exe", 1, false
WSHShell.Run "C:\Program Files\yyy\antivirus.exe", 1, false

strComputer = "."
Set objWMIService = GetObject( "winmgmts:\\" & strComputer & "\root\cimv2")
Set colNetCards = objWMIService.ExecQuery ("Select * From Win32_NetworkAdapterConfiguration " & "Where IPEnabled = True")
For Each objNetCard in colNetCards
objNetCard.ReleaseDHCPLease()
Next

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas