Kommer väst att bli dom nya U-länderna?

Permalänk
Medlem

Kommer väst att bli dom nya U-länderna?

Fick den här länken av en vän:

http://www.youtube.com/watch?v=yH6-ihF2E48

Han målar en bild av att länderna i väst kommer att tappa sin makt i framtiden, om vi inte redan har gjort det. Argumentera för vad ni tror. Är det överdrivet? Kommer vi att hamna flera år efter inom tekniken, eller har vi redan gjort det?

Permalänk
Medlem

Mjo visst fan kommer vi bli ett ul-land. Vi kommer ju efter mer och mer och företagen flyr.vad är ett land utan framgångsrika företag? jo ett uland. nästan iaf. Utan arbeten som vi kommer bli utan så går det inget vidare.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Tveksamt, är en rätt stor skillnad mellan hur man konkurrerar i många u-länder med hur man konkurrerar i i-länder. I sverige kan vi konkurrera inom många områden samtidigt som vi håller mycket hög lön och skatt (relativt u-länderna då) exempelvis.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Alltid folk som vill måla fan på väggen av nån anledning. Samma sak med "det stora klimathotet" :). De kanske inte har nåt annat för sig på dagarna , vem vet.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk

naTTen - Nu råkar det visserligen vara så att både singulariteten (som i princip är det som diskuteras - http://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity - mycket läsvärt!) och "klimathotet" inte är några påhittade saker direkt, utan saker som kommer att hända, även om det är över tjugo år tills dess.

Jag har sett igenom halva ungefär, och måste säga att det var en mycket bra gjord avhandling - även de som normalt sett sömnar vid sådant här lär kunna sitta igenom det här. Dessutom är det på svenska, något som är mycket ovanligt och bra för många.

Var kan man hitta resten av "Kunskapens dag"?

En intressant sak är att han tydligt pekar på det vi vetat i flera år, men som många vägrar inse - praktisk kunskap håller på och dö ut, till förmån för teoretisk. Om femtio år finns inte yrket "svetsare" tillgängligt längre.

Jag tror att väst kommer att fortsätta vara ledande tills dess att en fullständig explosion skapas, efter det är det ingen idé att börja prata om "väst" och "öst", om 40-50 år kan det mycket väl vara samma sak.
Alltså, ungefär när öst kommer ikapp väst fullständigt inom allting så försvinner i princip marknadsuppdelningen såsom den ser ut idag.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
En intressant sak är att han tydligt pekar på det vi vetat i flera år, men som många vägrar inse - praktisk kunskap håller på och dö ut, till förmån för teoretisk. Om femtio år finns inte yrket "svetsare" tillgängligt längre.

Joo, det kommer det, men inte som någonting vanligt folk sysslar med. Massor av den praktiska kunskapen kommer vara förlagd till maskiner och liknande, men det finns vissa saker som inte förändras. Skulle du t.ex. köpa en Koeniggsegg om du visste att det bara var ytterligare en löpandeband-tillverkad "precis som alla andra"-maskin? Eller ja, du och jag kanske skulle göra det, men inte de riktiga entusiasterna, och det gäller inom många områden. Så de praktiska kunskaperna och yrkena kommer finnas kvar, frågan är i vilket utbredning.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Joo, det kommer det, men inte som någonting vanligt folk sysslar med. Massor av den praktiska kunskapen kommer vara förlagd till maskiner och liknande, men det finns vissa saker som inte förändras. Skulle du t.ex. köpa en Koeniggsegg om du visste att det bara var ytterligare en löpandeband-tillverkad "precis som alla andra"-maskin? Eller ja, du och jag kanske skulle göra det, men inte de riktiga entusiasterna, och det gäller inom många områden. Så de praktiska kunskaperna och yrkena kommer finnas kvar, frågan är i vilket utbredning.

Då den där handtillverkade Koeniggseggen kommer att vara ett antal gånger dyrare än precis samma bil men fabriksgjord och med mycket bättre lödningar - nej, jag skulle inte köpa den handtillverkade bilen. Varför skulle jag? Jag får en sämre bil för mer pengar. Väldigt rika köper kanske bilen, men nu har ju de flesta faktiskt inte råd med att lägga ut flera årslöner på en bil.

Praktiska yrken såsom svetsning kommer på sin höjd att existera inom något mycket smalt område. I huvudsak kommer svetsning (som bara är ett exempel såklart) enbart att bli en hobby, det finns knappt några pengar kvar i handgjord svetsning nämligen.
De flesta jobb som inte kräver någon större teoretisk utbildning kommer inte existera om 50 år, det är jag fullständigt övertygad om.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Då den där handtillverkade Koeniggseggen kommer att vara ett antal gånger dyrare än precis samma bil men fabriksgjord och med mycket bättre lödningar - nej, jag skulle inte köpa den handtillverkade bilen. Varför skulle jag? Jag får en sämre bil för mer pengar. Väldigt rika köper kanske bilen, men nu har ju de flesta faktiskt inte råd med att lägga ut flera årslöner på en bil.

Tror du missade vad jag menade. Jag sade precis det att du eller jag skulle nog köpa den fabrikstillverkade (eller jag skulle faktiskt köpa den handgjorda, om jag hade råd), men inte de som köper saker just för att de är unika. Det är ungefär som med smycken, visst finns det massvis med serietillverkade smycken som är skitsnygga, men vill man vara speciell så ser man till att skaffa någonting designat och tillverkat just för en själv, vilket är varför praktiska yrken kommer finnas kvar, precis som att det idag finns folk som fortfarande tillverkar prylar enligt samma metoder och traditioner som för 50 och 100 år sedan. Jag tycker mig till och med minnas artiklar om att folk börjar lära sig de gamla sätten att göra saker igen och att hantverk enligt "den gamla skolan" är någonting som är på väg tillbaka.

Visst, det finns knappt en enda människa som vill eller kan betala för t.ex. en handskulpterad marmorstaty idag, men de tillverkas ju fortfarande, på samma sätt som de gjordes för flera hundra år sedan. D.v.s. av en kille med ett stenblock och verktyg.

Sen finns det fortfarande, och kommer alltid finnas, saker som människor gör bättre än maskiner. Detta är av en enda enkel anledning, nämligen ekonomi. Har du en maskin som kan göra någonting så kommer oundvikligen ägaren av denna maskin se till att det kostar så lite som möjligt att driva maskinen. Det betyder att du får en bra svetsad bilram, men det är inte mer nerlagt på den än att den precis håller ihop och möter kraven på säkerhet. En handbyggd variant däremot kommer kosta mer, men den kommer möta precis samma krav och antagligen mer ändå, eftersom det finns någon som laggt ner ett gediget jobb bakom och inte bara ett jobb som är precis på gränsen till ekonomiskt gångbart. Det är faktiskt inte alltid så att handgjort = sämre. Eller har du aldrig funderat på varför t.ex. möbler från 1800-talet fortfarande är hela, medan vi ska vara glada om det vi köper idag håller i 10 år?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

Re: Kommer väst att bli dom nya U-länderna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Fick den här länken av en vän:

http://www.youtube.com/watch?v=yH6-ihF2E48

Han målar en bild av att länderna i väst kommer att tappa sin makt i framtiden, om vi inte redan har gjort det. Argumentera för vad ni tror. Är det överdrivet? Kommer vi att hamna flera år efter inom tekniken, eller har vi redan gjort det?

Ojoj, vilka hopp i logiken det var hans argument.

Permalänk
Medlem

Det som gör Koenigseggen så dyr är materialet som den är byggd av och teknologin bakom tillsammans med prestandan, inte så mycket att den är handbyggd. Just to throw that in there.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Jag ser inte detta som ett problem utan lösning på orättvisan idag, om/när de skulle gå om oss så skulle såklart inte vi ligga på latsidan utan kämpa på mer vi också.
Angående handarbete så blir den svenska arbetaren bara sämre och sämre för enformiga arbeten varje år, högre krav & löner ställer de också.
Medans den automatiserade tillverkningsprocessern blir både bättre (mjukvara som hårdvara), samt billigare och fler folk kan behärska den. (både vid konstruktion och produktion) Så det är naturligt att mindre arbeten kommer bli handgjorda.

Svetsare kommer alltid att finnas speciellt vid reparation och även vid konstruktion av vissa större konstruktioner, så det är inget kunskap som faller bort.
Sedan kan man alltid köpa handgjorda saker om man vill betala extra för det, t.ex. handmjölkad mjölk. Vilket jag anser vara lika nödvändigt som att alla smådetaljer skall vara svetsade av en människa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det är ju inte direkt så att löpande band-principen är ny. Den utvecklades redan av Henry Ford på 1910-talet. Fords fabriker kunde sätta ihop en hel bil på 98 minuter, vilket dagens biltillverkare inte är i närheten av. Tvärtom blir bilarna bara mer och mer avancerade.

Man har länge trott att människorna kommer bli onödiga i framtiden, och det stämmer nog när det gäller vissa jobb, men inte för alla. Försök få en robot att laga en bil eller bygga ett hus - det funkar inte. För att robotar ska vara effektiva måste de stå still och göra exakt samma uppgift hela tiden, och såvida det inte kommer ett stort genombrott inom robotutvecklingen så kommer det vara en sanning för lång tid framöver.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det är ju inte direkt så att löpande band-principen är ny. Den utvecklades redan av Henry Ford på 1910-talet. Fords fabriker kunde sätta ihop en hel bil på 98 minuter, vilket dagens biltillverkare inte är i närheten av. Tvärtom blir bilarna bara mer och mer avancerade.

Dock blir bilar mer och mer standardiserade vilket leder till att tillverkningen blir mer och mer effektiv. T.ex. istället för att ha hundra olika sorters skruvar använder man tio olika sorters skruvar, bottenplattor delas mellan modeller etc. Man jobbar för att få så optimala flöden som möjligt för att minska lagerhållning mellan produktionsled. Man åtgärdar problem direkt när de uppkommer och går till botten med det, med andra ord en riktig lösning istället för en workaround. Det är bättre att åtgärda ett fel när det uppkommer än att behöva göra det efter produkten har levererats. Allt genomsyras av tänkandet att minska spill så mycket som möjligt (alla möjliga sorters spill, tidspillan, materialspill t.ex.) och att det som inte är till nytta av kunden ska bort. Utvecklingen har kommit långt sen Ford började bygga modell T

Bilindustrin är väldigt bra på detta, åtminstone många av tillverkarna. Dock ligger många andra industrier långt efter när det gäller produktionstillgänglighet, t.ex. träindustrin som vi är mycket påverkade av här i sverige.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Svetsare kommer alltid att finnas speciellt vid reparation och även vid konstruktion av vissa större konstruktioner, så det är inget kunskap som faller bort.
Sedan kan man alltid köpa handgjorda saker om man vill betala extra för det, t.ex. handmjölkad mjölk. Vilket jag anser vara lika nödvändigt som att alla smådetaljer skall vara svetsade av en människa.

Har du någon aning om vad det är du pratar om?
Snarare totala motsatsen, framtida (några decennier framåt) större byggnader kommer att svetsas (och nästan helt och hållet byggas) av robotar. Reparationer och liknande kan däremot människor få hålla på med ett tag till, men nya, fabriksgjorda saker är robotar snart helt enkelt så pass mycket bättre.

Det jag menar är att människor som svetsar i huvudsak kommer att ha det som hobby. Att de sedan kan tjäna lite pengar på hobbyn är en annan sak.
Det är knappast många som handmjölkar idag av de som skulle ha råd och möjlighet med en mjölkmaskin. Det spelar ingen roll om det finns några personer som vill betala extra för det, yrket "handmjölkare" är i Sverige gissningsvis nästan helt utdött. Alltså, mjölkande utan några extra hjälpmedel alls, i en lite större skala.

Jerka^ - Fast sen kan det ju vara att man blir blind för det som faktiskt görs av maskiner idag, som för 100 eller 150 år sedan gjordes strikt för hand.

Informationssamling/hantering krävde en människa.
Matematiska beräkningar krävde en människa.
Mjölkning krävde en människa.
Att plöja jord krävde en människa och en häst

O.s.v.
Visserligen är det inte helt automatiserat, men det är en bit på väg.
Det finns inget större företag idag som bygger en bil för hand idag.
Det finns inga större tillverkare av livsmedel idag som inte använder fabriker o.s.v.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Har du någon aning om vad det är du pratar om?
Snarare totala motsatsen, framtida (några decennier framåt) större byggnader kommer att svetsas (och nästan helt och hållet byggas) av robotar.

Jag skrev citat finnas speciellt vid reparation och även vid konstruktion av vissa större konstruktioner.
Motsaten till finnas är ej finnas, så menar du verkligen att svetsare inom "snarframtid" ej kommer finnas vid större konstruktioner? För du påstår att jag inte har en aning om vad jag pratar om.
Att fler svetsmoment kommer göra av automatiserade processer är ingen nyhet, men det kommer "alltid" finnas arbetsmoment som man får göra manuellt vid större konstruktioner, där det hela tiden händer oförutsägbara händelser.
Visst större konstruktioner är kanske fel ordval, då det mer handlar om konstruktioner som görs i få exemplar ibland i enbart en enda. Görs det t.ex. 100st likadana skyskrapor så går ju arbetsmomenterna att automatisera rejält.
*edit*
Jag antar du tänkte att jag menade att det inte kommer finnas så mycket svetsrobotar etc. vid större byggnader, jag kanske borde ha formulerat mig tydligare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Usch vad jobbig kille att lyssna på. Han låter verkligen stressad. Hur som helst, han har säkert några poäng, men sättet han framlägger det på är lite tokigt. Klart som fan folk känner till Bush. Kan det ha och göra med att han hamnat i fokus pga Irakkriget tro? Sen är inte Asiatiska namn alltid lätta att komma ihåg. Jag minns t.ex. inte ens nu vad Kinas ledare heter, även fast jag såg klippet för en halvtimme sen. Hung Mao nånting? Pfft..

Som han säger får man den mesta informationen av media, och där står det sällan ren fakta, bara i samband med någon händelse. Skulle nu Hu Jintao (googlade namnet) göra något uppseendeväckande hade han garanterat hamnat på folks läppar. Men nu kör han sin försiktiga politik i bakgrunden.

Sen vet jag vem Tarja Halonen är, och Finland är inget stort land. Där borde hans argument spricka om att bara för att ett land är stort, betyder det inte automatiskt att man bör veta allt om det.

Jaja, det fanns lite brister här och där, men det var ändå en intressant föreläsning som man borde ta del av.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Han har en poäng i det han säger. Så fram med fantasin nu grabbar!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Sverige har haft så extremt många bra uppfinningar och stor del av de nya uppfinningarna har Håkan Lantz uppfunnit, men efterssom Sverige är ett så företagsovänligt land så har ingen vågat satsa på hans uppfinningar och efter det så ser vi hans uppfinningar i länder som USA och England!

Det är så lätt att se hur dåligt Sverige är på att sköta om sina företag, Volvo blev uppköpt för att det inte gick, samma hände med SAAB, Ericsson var tvungen att ha en delägare (Sony).

Att nu komma och säga att Sverige är och kommer alltid att vara ett bra land är ett löjligt uttalande, när företagen dragit så står vi där och förfaller med Sverige!
Nu har vi en ny regering och jag hoppas verkligen att dom tar tag i Sveriges ekonomi och verkligen ser till att det blir lättare att satsa på ideér så vi får fler arbeten!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Sverige har haft så extremt många bra uppfinningar och stor del av de nya uppfinningarna har Håkan Lantz uppfunnit, men efterssom Sverige är ett så företagsovänligt land så har ingen vågat satsa på hans uppfinningar och efter det så ser vi hans uppfinningar i länder som USA och England!

Det är så lätt att se hur dåligt Sverige är på att sköta om sina företag, Volvo blev uppköpt för att det inte gick, samma hände med SAAB, Ericsson var tvungen att ha en delägare (Sony).

Att nu komma och säga att Sverige är och kommer alltid att vara ett bra land är ett löjligt uttalande, när företagen dragit så står vi där och förfaller med Sverige!
Nu har vi en ny regering och jag hoppas verkligen att dom tar tag i Sveriges ekonomi och verkligen ser till att det blir lättare att satsa på ideér så vi får fler arbeten!

Den absolut största kostnaden för företag är lönen till personalen, hur ska nya regeringen bli mer företagsvänlig där, tvångssänka den? Visst kan de sänka skatten men kommer folk vilja gå i lön ändå, jag tvivlar...

Edit. Vill påpeka att jag även jag ogillar skattenpressen i Sverige samt vissa företagsregler. Men som sagt, det finns ett skäl till varför vissa länder kallas låglöneländer...

Permalänk

det där kan väll lite tullar råda bot på

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk

Har sett igenom alla delar och tycker att föredraget är otroligt tänkvärt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Den absolut största kostnaden för företag är lönen till personalen, hur ska nya regeringen bli mer företagsvänlig där, tvångssänka den? Visst kan de sänka skatten men kommer folk vilja gå i lön ändå, jag tvivlar...

Edit. Vill påpeka att jag även jag ogillar skattenpressen i Sverige samt vissa företagsregler. Men som sagt, det finns ett skäl till varför vissa länder kallas låglöneländer...

Min farsa hade anställt tills för ett år sen och då fick de anställda ut ca. 12 000:- i lön (netto), men dom kostade han ca. 26 000:- i månaden!

Slutsats, han betalade mer i skatt för att ha dom än vad dom fick ut i lön.....som sagt, inte konstigt att företagen köper in arbetskraft!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Min farsa hade anställt tills för ett år sen och då fick de anställda ut ca. 12 000:- i lön (netto), men dom kostade han ca. 26 000:- i månaden!

Slutsats, han betalade mer i skatt för att ha dom än vad dom fick ut i lön.....som sagt, inte konstigt att företagen köper in arbetskraft!

Jo arbetsgivaravgiften ligger runt 32% just nu, alltså betalar företaget ungefär lika mycket skatt på lönen som lönetagaren. Och spontant känns det ju helt åt helvete men man kanske ska tänka på att arbetsgivaravgiften går till flertalet försäkringar (sjuk, arbetsskada m.m) samt många andra vitala saker. Men framförallt går den till arbetstagares ålderspension. Men man får full förståelse till företags tveksamhet till att anställa när man får reda på vilka omkostnader det finns runt själva lönen.
Vad menar du med köpa in arbetskraft, alltså via bemanningsföretag, utlandet eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Vad menar du med köpa in arbetskraft, alltså via bemanningsföretag, utlandet eller?

Precis, eller svart för den delen!
I skogsbranschen som exempel så är det knappt någon svensk som gör dom hårda jobben (röjning, plantering, huggning, markberedning), springer bara runt en massa polacker, ryssar, letter, mm. med en timlön på 50:- eller ackord!
Man kan se det här i många andra branscher också!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Då den där handtillverkade Koeniggseggen kommer att vara ett antal gånger dyrare än precis samma bil men fabriksgjord och med mycket bättre lödningar - nej, jag skulle inte köpa den handtillverkade bilen. Varför skulle jag? Jag får en sämre bil för mer pengar. Väldigt rika köper kanske bilen, men nu har ju de flesta faktiskt inte råd med att lägga ut flera årslöner på en bil.

Praktiska yrken såsom svetsning kommer på sin höjd att existera inom något mycket smalt område. I huvudsak kommer svetsning (som bara är ett exempel såklart) enbart att bli en hobby, det finns knappt några pengar kvar i handgjord svetsning nämligen.
De flesta jobb som inte kräver någon större teoretisk utbildning kommer inte existera om 50 år, det är jag fullständigt övertygad om.

skit snack! svetsare kommer alltid finnas så länge det byggs med stål. Du ska inte inbilla dig att man gör båtar med maskiner, olje riggar, eller som jag stålkärnor. Jobbar ute på byggen med att bl a svetsa och knappast man sätter en robot värd miljoner ute i den leran.
Det är skit snack att en svetsare skulle vara ett under betalt jobb, jag får högre lön än en läkare hemma i svedala. (enligt en läkare själv i alla fall)

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Så mycket skit i den här tråden, Sverige går inte åt helvete och kommer troligtvis inte heller göra det. Globaliseringen leder inte till att i-länder blir fattigare utan till att andra länder kommer ikapp oss, världen blir mer jämlik det är inte så att vi bara varje år har x antal material och rikedom utan den växer årligen överallt förutom i Afrika offantligt. Sedan måste vi också se till definitionen av u land och om det kommer förändras men troligvis kommer inte det då det är en fas i början eller innan industrialiseringen inte en fas som blir svårare att alltid uppnå, därav kan vi rent av utesluta att väst kommer bli nya u-länder.

Se också till hur mycket pengar vi och andra i-länder har investerade i andra länder det ger också en stor kapitaltillström till oss. Finns så ofantligt många faktorer och absolut inte bara löner i vart man lägger produktionen, vi bla är ett av världens mest robottäta land för att nämna en liten faktor. Så visst blir världen mer global men inte för det kommer vi i väst duka under.