Kreditkortsavgift lagligt (hos internetbutiker)?

Permalänk
Medlem

Kreditkortsavgift lagligt (hos internetbutiker)?

Som sagt, är det lagligt för internetbutiker att ta en avgift pga. att man använder kreditkort som betalningsmedel?

(Eller blandar jag ihop det med att butiker inte får kräva en avgift för köp med kreditkort under en viss summa? Ex. du handlar för 20 kronor, väljer att betala med kort och får då betala 25 kronor.)

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för kort men det är olagligt hos Visa till ex.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Lag och lag finns inga sådana lagar, men bankerna brukar ha med i sina avtal att butiken inte får ta ut någon avgift för kortköp, gör de det så kan de förlora möjligheten att ta emot kort.

Jag skulle med stor sannolikhet tro att samma gäller för internetbutiker, om nu någon tar ut en avgift är det lättaste att kolla med deras bank om de tillåter det om inte lär banken höra av sig till det företaget.

Permalänk
Medlem

Sen är det även mycket viktigt att skilja på kreditkort och betalkort..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Lag och lag finns inga sådana lagar, men bankerna brukar ha med i sina avtal att butiken inte får ta ut någon avgift för kortköp, gör de det så kan de förlora möjligheten att ta emot kort.

Precis så är det:)

Dock är min uppfattning att det brukar bli en extra avgift om man _inte_ betalar med kort?

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Lag och lag finns inga sådana lagar, men bankerna brukar ha med i sina avtal att butiken inte får ta ut någon avgift för kortköp, gör de det så kan de förlora möjligheten att ta emot kort.

Jag skulle med stor sannolikhet tro att samma gäller för internetbutiker, om nu någon tar ut en avgift är det lättaste att kolla med deras bank om de tillåter det om inte lär banken höra av sig till det företaget.

Det är kortföretagen som har sådana regler. Visa förbjuder det medan mastercard tillåter det, för att ta två exempel.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Betalade med Visa och så här såg det ut:

4 kronor kan tyckas vara en struntsumma, men ren principiellt så ska rätt vara rätt.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Men vadå? De flesta mindre butiker tar ju kortavgift om man handlar typ under 25 kr, även gällande VISA.
Är det mot VISAs policy? O var kan man läsa det?

Permalänk
Medlem

Precis, inte olagligt i sig, utan bryter mot avtalet butiksägaren har för kortbetalningar med Visa. Och ja, många små butiker struntar i detta.

Det vore ju rimligt att samma regler skulle gälla Internetbetalningar, detta då förutsatt att det är en svensk webbutik, annars är ju föutsättningarna annorlunda.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bara att gå till den som utfärdat ditt VISA kort så får du tillbaks avgiften som du blivit påförd av mindre nogräknade säljare.

Läste om detta hos Expressen där RyanAir hade tagit ut avgift som sedan den utställande banken fick betala tillbaks till kunden!

Permalänk
Medlem

De gånger jag har kontaktat min bank har de helt struntat i att det tas ut kortavgifter...

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osiris8
De gånger jag har kontaktat min bank har de helt struntat i att det tas ut kortavgifter...

Byt bank:D

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Betalade med Visa och så här såg det ut:

http://static.pici.se/pictures/AkOmPSmOt.png

4 kronor kan tyckas vara en struntsumma, men ren principiellt så ska rätt vara rätt.

.......
Nej det är inte olagligt

Permalänk

Borde man inte kunna kontakta Visa om det? Eller är de så pass stora att de blir onåbara? (som är vanligt med sådana här företag känns det som).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Borde man inte kunna kontakta Visa om det? Eller är de så pass stora att de blir onåbara? (som är vanligt med sådana här företag känns det som).

VISA är i princip helt okontaktbara, kolla bara på kontaktsidan på deras site: http://www.visase.com/kontakt/main.jsp?src=home_page. Buuuu...

Problemet i mitt fall var nog att jag gick på min egen bank (som har utfärdat mitt visakort) istället för banken som har avtalet med butiken.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osiris8
VISA är i princip helt okontaktbara, kolla bara på kontaktsidan på deras site: http://www.visase.com/kontakt/main.jsp?src=home_page. Buuuu...

Problemet i mitt fall var nog att jag gick på min egen bank (som har utfärdat mitt visakort) istället för banken som har avtalet med butiken.

Läs här http://www.expressen.se/resor/1.872753/ryanair-far-inte-ta-be... och gå på din bank igen för dom ska rätta till detta!

Permalänk

Har ingenting emot att affärer tar ut avgifter när man handlar för småsummor. De betalar ju faktiskt en avgift varenda gång korten används. Handlar men en liter mjölk så går affären back p.g.a deras avgift.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Har ingenting emot att affärer tar ut avgifter när man handlar för småsummor. De betalar ju faktiskt en avgift varenda gång korten används. Handlar men en liter mjölk så går affären back p.g.a deras avgift.

Det kanske är sant, men vissa butiker kan ju bjuda på det (häromkring är det willy's, Ica mfl. större butiker).

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Det ligger ju faktiskt i butikernas intresse att ta emot kort som betalningsmedel också, minskad rånrisk bland annat.
Inte behöver man betala en avgift när man betalar kontant vilket leder till extra arbete i form av kassaräkning och transport till bank eller vad det kan vara. Nej, kortavgifter känns inte kul alls.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk

butiker tar betalt för det kostar dem några ören, går ju via telefon när man drar kortet...

Men de får inte lov att göra så, struntsummor men men....
"Anmäler" man det till banken så kan de porta butiken från den tjänsten.

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Avstängd

Många tror inte att bankerna "portar" butikerna som tar avgift... lite konstigt att en kiosk som förr tog emot kort (+avgift) inte tar emot någon kort alls idag fast dom har de nya tok dyra aparaterna

EDIT: betala 23st DVD filmer i kiosken men tog inte emot kort.. tur att "minuten" var runt hörnet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triskelon1
butiker tar betalt för det kostar dem några ören, går ju via telefon när man drar kortet...

Men de får inte lov att göra så, struntsummor men men....
"Anmäler" man det till banken så kan de porta butiken från den tjänsten.

Nej, det är inte telefonkostnaderna som de vill ha betalt för utan avgiften till banken.
Kostnaden beror på avtal med banken, men en kiosk med liten omsättning
kan få betala runt 3 kronor till banken.

Permalänk

Att stora kedjor inte tar betalt för kortbetalning förstår jag, de har ju lite marginaler.

Men tänk er själva att ni driver en liten kiosk och nån kommer in och betalar en ask halstabletter med kort. Den affären kommet du inte tjäna en krona på då din avgift till banken 3-4 kr är mer än din förtjänst på tablettasken.

Permalänk
Medlem

Kortavgiften är inte hög så länge man betalar med vanliga kort, som VISA eller MasterCard utan kredit (definitivt inte 3 kronor, snarare 1,50). För 160 kronor per månad så hyr man en VPN-box som gör att uppkopplingen går via internet istället för telefonen = inga telefonkostnader. Kostnaden för att hantera kontanter försvinner lätt ur kalkylen, men den är verkligen inte noll.

Kortavgifter är dålig kundvård helt enkelt. Men visst, bankerna har ett stort ansvar också som de inte tar. De lägger hellre pengar på gigantiska annonskampanjer för att man ska betala med kort för att minska värdetransportrånen eftersom det är billigare än att sänka avgifterna...

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio