Permalänk
Medlem

mac hjälp !

ska hoppa på mac spåret lite tänkte jag

letar efter en mac, har relativt höga krav; en laptop som jag ska rendera lite film och fixa en del i photoshop på. nån som har tips och riktmärken på nån mac man kan köpa och vad den bör innehålla för prylar...

hört hört rykten om att man ev. skulle kunna ha en pc med mac os på. stämmer det? vad krävs för det?

tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

Att installera Mac OS på en PC är inte tillåtet.
Du klarar dig nog på en helt vanlig MacBook om du inte har högre krav än så. Finns bara två bärbara Macs, MacBook och MacBook Pro. Den senare är jävligt dyr och exklusiv, MacBooken kostar typ 10k och är värd varenda krona.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Inaktiv

håller med smokerdave, fick känna på en macbook idag. säger bara att jag var fast direkt. beställde 30 minuter efteråt.

Permalänk

Tycker båda modellerna är prisvärda, beroende vilken nivå man vill ligga på. Men Macbook med 2gb RAM räcker antagligen för dig.

Som sagt, stoppa i 2gb RAM, det ångrar man inte, men köp inte det från Apple för de tar överpriser, utan köp separat och sätt i. Då kanske du t.om har råd att gå upp till 4gb?

Permalänk
Medlem

funderar isåfall på macbook pro. tror ni det krävs mer än 2gb minne?
läser en ky utbildning där vi jobbar med flash och filmredigering, så kommer ägna många timmar framför datorn....

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på 3GB minne, vilket även är maxgränsen i en macbook pro.

Permalänk
Medlem

4gb är max i ram om du beställer en macbook idag.

Permalänk
Medlem

Om du har råd så köp en Pro av den billigaste varianten. Ångrar inte en sekund at jag la till dom extra slantarna Min pro fyller ett år nu i dagarna och inte haft ett ända fel och den rullar som en dröm med Leoparden nu ...

Permalänk
Avstängd

Klart man väljer Pro före vanlig MacBook om man kan, men sen om du kommer behöva den extra skillnaden är ju extreeemt tveksamt.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freNka
Jag skulle köra på 3GB minne, vilket även är maxgränsen i en macbook pro.

Både MB och MBP kör Santa Rosa, alltså 4GB RAM är max.

Permalänk
Medlem

okej !

står nu mellan en mac book pro med 2.2Ghz, 4gb ram, 128VRAM och en annan mbp med 2.4ghz, 2gb och 256vram. dom kostar 24k resp. 23k.

vilken är att föredra, det är ändå rätt stor skillnad på dom...

Permalänk
Medlem

Ja, med tanke på att den större modellen bara kostar en tusing mer, så skulle jag då lätt köra på den. Ska man ändå lägga ut över 20k så spelar en tusenlapp mer ingen roll.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Köp en 2.4GHz med så lite ram som möjligt och köp ramet från dustin eller annan åf.

Permalänk

Är det någon här som har den nya MacBooken med Santa Rosa?
Jag menar om den är värd att köpa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Är det någon här som har den nya MacBooken med Santa Rosa?
Jag menar om den är värd att köpa?

Får min imorgon troligtivs

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Får min imorgon troligtivs

Då lägger du väl ut en recension med bilder och massa text?
Så man kan få lite koll hur denna är

Permalänk
Inaktiv

får också min macbook förhoppningsvis nästa vecka på måndag/tisdag frågan är bara om man orkar göra en recension, eller om man kommer ha fullt upp med att utforska mac os x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kran
okej !

står nu mellan en mac book pro med 2.2Ghz, 4gb ram, 128VRAM och en annan mbp med 2.4ghz, 2gb och 256vram. dom kostar 24k resp. 23k.

vilken är att föredra, det är ändå rätt stor skillnad på dom...

Köp för guds skull inte extra ram från Appel!Kan man lätt sätta i själv. Köp från en vanlig data butik istället! Appel tar sjuka överpriser på ram minnet! Köp den billigaste pro'n med 2 gb ram och köp till extra ram efter så hamnar priset under 20k. Bara min åsikt

Mvh

Permalänk
Medlem

aa det låter som en bra ide...
hur många rambankar har en mbp / mb?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kran
aa det låter som en bra ide...
hur många rambankar har en mbp / mb?

Två stycken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Då lägger du väl ut en recension med bilder och massa text?
Så man kan få lite koll hur denna är

Kan jag nog ordna

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

vad gör vramet på grafikkortet egentligen ? alltså grafikminnet. lagras mina photoshop bilder i första hand där i mån av plats? om det är fullt så skickas det till primärminnet? eller vad är videoramets uppgift?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kran
vad gör vramet på grafikkortet egentligen ? alltså grafikminnet. lagras mina photoshop bilder i första hand där i mån av plats? om det är fullt så skickas det till primärminnet? eller vad är videoramets uppgift?

I OS X lagras alla ikoner, fönsterinnehåll och sådant i vramet. I spel är det texturer och liknande.
I fallet photoshop så använder stora delar av photoshop ram-minnet samt en växlingsfil. Vet dock inte om CS3 använder vramet för något speciellt, men skulle kunna tänka mig att previews för filter osv. lagras med vramet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Då lägger du väl ut en recension med bilder och massa text?
Så man kan få lite koll hur denna är

"Nya" macbooken ser ut precis som alla andra macbooks och lär fungera likadant också. Lite snabbare, lite mer prestanda som sig bör med en liten uppdatering.

Enda som skiljer är att dom flyttat om "specialtangenterna" på F-knapparna litegrann (volymkontroll och sånt) och modifierat utformningen på det bakre fläktutblåset. Eller jo, det var visst nytt grafikkort också. Det lär dock inte spela nån roll för en som inte ska spela eller driva en stor extern skärm.