Athlon 64 4000+ kan ej spela X/H.264 - behöver hjälp desperat!

Permalänk
Medlem

Athlon 64 4000+ kan ej spela X/H.264 - behöver hjälp desperat!

Hej,

Jag har fixat ihop en maskin som endast används till att surfa och ladda ner film och serier i HD. Problemet är att datorn ej kan spela någonting i 720p, oavsett om det är Xvid eller X264. Uppgraderade därför nyss från Athlon 3200+ till en 4000+ som jag fick för 500 kr. Datorn:

ECS KV2 Lite
Athlon 64 4000+ socket 939 2,4GHz
En DDR 512 RAM-sticka (ganska gammal, osäker på modell)
En DDR 512 RAM-sticka (ny, osäker på modell)
Geforce 6800 GT

Jag har installerat CoreAVC, CoreAAC, AC3Filter, testat att spela med VLC, Media Player Classic, Zoomplayer och KMPlayer i Superspeed Mode - inget funkar, playbacken bara hackar. Installerade nyss Haali media splitter vilket gjorde så att videon funkar bra men ljudet blir off-sync och CPU Load ligger på 100% hela tiden. 6800 GT kan ej hårdvaruaccelerera X264-uppspelning.

Jag har sett att andra har spelat upp HD-video med sämre datorer än denna. Hur kommer det sig att jag inte kan få CPU Load under 100% vid uppspelning? Jag har testat att överklocka processorn men så fort jag ändrar CPU Clock i BIOS:en så får skärmen ingen kontakt och jag måste resetta CMOS. Detta kan bero på RAM-minnena men även om jag ändrar RAM-minnena till att köras i 166 så vill den inte överklocka. Vad ska jag göra?

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Hedersmedlem

Har du PCI-e kort kan du köpa ett ATi HD 2600XT, då kan du garanterat spela allt sådant material du vill spela

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hmm var lite av ett underligt problem du hade. min A64 3000+ 1.8ghz överclockad till 2.25Ghz klarar av 720p (dock ej 1080p), 2,4Ghz borde och ska till och med klara av att köra 1080p.

Du kanske har konflikter emellan alla dina codecs och så? Jag kör med CCCP och mediaplayerclassic och inget annat.

Du kanske ska testa avinstallera alla codecs och installera CCCP och testa?

Permalänk
Medlem

Ja, det är ett högst underligt problem! En Athlon 64 4000+ borde absolut klara att spela 720p. Systemet är AGP så jag kan ej köpa nytt grafikkort. Jag har ffdshow installerat, även de codecs jag nämnde i originalposten. Tror inte det är några konflikter. Vad är CCCP? Är det något codecpack?

Kan det ha något med RAM-minnet att göra? Är det möjligt? Vore ju bra om jag kunde klocka processorn lite.

Snälla hjälp!

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

radeon hd2400/2600xt finns till agp.
jag kör en athlon 64 3700+ å min klarar 720p i stock, kör just nu i 2.75GHz å den klarar 1080p utan probs. så det måste vara mjukvaran som spökar i min åsikt :/

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Ahh, men VAD i mjukvaran? Det är en ganska clean installation av Vista, inget skräp.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

Spelar 720p H264 på en Athlon64 3000+ (stock). Har inget 1080 att prova med men tror det kan gå bra. Vad jag får för belastning har jag inte tänkt på, får prova.

Mitt antagande är att det är ett rent mjukvaruproblem. Microsoft Windows skapar för många och tjocka lager mellan videofilen/skivan och skärmen.

480p H264 klarar jag på min P3-700 laptop, sen sätter grafikkortet (ATI Mach64) stopp.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Nåt måste det va med mjukvaran iaf. Eller så är det vista kanske. För din processor ska iaf lätt kunna klara 720p. Även 1080p ska gå flytande - åtminstone med coreavc.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Testa detta:

# 2. Make sure FFDShow's H.264 decoding is disable by doing the following:
- Play a .x264 video in MPC
Right click and go to filters. If you see FFDshow there like the following image, then click it:

And then you need to go to its video decoder settings, click the Codecs entry in the list to the left, find the H.264 entry in the grid, and change it from "libavcodec" to "disabled". like the following image:

# 3. Reopen the .x264 file and now when you go to filters it should like something like this

# 4. CoreAVC will now get used instead of FFDShow for H.264 decoding.

Visa signatur

| E8400 | MSI P35 Neo2 | 4Gb Corsair Dominator | HD3870 Ultimate | Benq 2200HD | Antec P160 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xstar
Ja, det är ett högst underligt problem! En Athlon 64 4000+ borde absolut klara att spela 720p. Systemet är AGP så jag kan ej köpa nytt grafikkort. Jag har ffdshow installerat, även de codecs jag nämnde i originalposten. Tror inte det är några konflikter. Vad är CCCP? Är det något codecpack?

Kan det ha något med RAM-minnet att göra? Är det möjligt? Vore ju bra om jag kunde klocka processorn lite.

Snälla hjälp!

CCCP är en codecpack med alla codecs man kan tänkas behöva. Se till att avinstallera alla andra codecs du kan ha innan, några av de codecs du redan har finns inkluderade i CCCP.

Sök på google med "combined Community Codec Pack" och så ska det vara enkelt.

EDIT:

Eller så kan du göra som Personen ovan skrev. Jag hämtade coreAVC och gjorde som han sade och kan nu spela up 1080p film också
Lagar till lite smått ibland med mina 2250Mhz men det går att titta på samt att videon eller ljudet varken lagar.

Permalänk
Medlem

-Lestat- och Nighthog, tack jättemycket för hjälpen men jag har redan testat allt det där! Det ska fungera med CoreAVC och jag är säker på att CoreAVC används som dekoder eftersom jag redab följt exakt samma steg som -Lestat- citerade (bland det första jag gjorde!). Alltså: CoreAVC används som decoder, ffdshow är disablat - men ÄNDÅ så funkar inte uppspelningen! Det verkar som om processorn är för klen, men det ska den inte vara. Det går inte heller att överklocka, som sagt.

Snälla, hjälp mig!

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Hedersmedlem

Jobbar dina minnen i dualchannel?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nej! Det är två helt olika märken, antaligen ganska inkompatibla! Kan det vara det som är felet? Jag misstänker också att det kan har med minnena att göra! Utveckla ditt resonemang, Jalle64!

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att köra med de inställningar som det sämsta minnet har, och provat dualchannel isf?
Kolla så att de kör i 400MHz (200MHz x 2)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nej, BIOS:en på KV2 Lite är inget vidare så det är knepigt med inställningarna. Hur menar du att dual channel skulle påverka?

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Hedersmedlem

Dubbel minnesbandbredd kan definitivt hjälpa ditt problem, om du är osäker vad du har för minne plocka hem Everest Ultimate Edition, så ser du det där + lite annat smått och gott

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har också hållt på o pulat med såna här problem, det som funakde bäst för mig med x264 var,

CCCP (installera allt utom ffdshow), CoreAVC och sen spelar man upp med Media player classic. Allt annat kör jag i media center.
CoreAVC lägger jag in sisst, och ändrar man nåt så får man lägga in det igen, så det hamnar "högst upp" typ

720p funkar fint men 1080 går ej, pga slött sysetm. endast är en barton 2600+ och 1,5gb ddr1. Nya grejer är beställda dock

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du testat med att ta bort ett av de minnerna och sedan testat igen?

Permalänk
Medlem

Nej, jag ska testa det så fort jag kan (datorn står hos min flickvän). Jag hoppas att det löser det... fast då blir det å andra sidan bara 512 MB, väldigt lite för en Vista-system som ska spela X264.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

Om det är vista du kör så har du alldeles för lite ram. Behöver du vista för att surfa och se på film?, tycker du ska byta till xp för det passar din dator bättre. Skulle inte förvåna mig om det löser ditt problem också.

Visa signatur

| E8400 | MSI P35 Neo2 | 4Gb Corsair Dominator | HD3870 Ultimate | Benq 2200HD | Antec P160 |

Permalänk
Medlem

Vista är ju totalt överlägset XP och det är inga problem med att köra Vista på en dator med 1GB RAM, som jag egentligen har (512+512), dessutom så får den 4.2 eller något sånt i WIE så det är väl snarare overkill för rekommendationerna för Vista. Och kan väl ändå inte påverka uppspelningen av HD-material.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

Enligt microsoft så rekomenderar dom 128MB ram till XP, och hur bra funkar det. 1GB ram anser jag är minimum.

För vista rekomenderas 512MB ram. Vad behövs då för att köra det smärtfritt. 1GB är för lite.

Visa signatur

| E8400 | MSI P35 Neo2 | 4Gb Corsair Dominator | HD3870 Ultimate | Benq 2200HD | Antec P160 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xstar
Vista är ju totalt överlägset XP och det är inga problem med att köra Vista på en dator med 1GB RAM, som jag egentligen har (512+512), dessutom så får den 4.2 eller något sånt i WIE så det är väl snarare overkill för rekommendationerna för Vista. Och kan väl ändå inte påverka uppspelningen av HD-material.

det är STORA problem att köra vista med 1 GB ram. Tro mig, syrran har en CLEAN vista install och hennes växelfil/ram minnes användning pendlar mellan 650~ - 1gb + och hon får bluescreens circa 5 gånger om dagen.

Prova att dra in ett XP för att spela dina HD filmer. Ser ingen anledning till att använda vista just nu då allt flyter bättre på XP.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Hedersmedlem

Xstar: Vad är det som är så överlägset med Vista? Är lite nyfiken bara?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Typ allt, men det är lite off topic. Hela grejen med maskinen är att den ska köra Vista så att nergradera är inte en möjlighet. Har för övrigt aldrig sett något som skulle tyda på att Vista är sämre på x264 playback, tvärtom.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Hedersmedlem

Vista ÄR defacto en liten aning långsammare än just XP med dagens drivrutiner iaf, dessutom drar XP mindre än hälften i minne än vad Vista gör, men men det är ju ingen option för dig, då känns det som lite mer minne för dig hade gjort susen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vista "drar" inte så mycket mer minne än XP, däremot allokerar Vista oanvänd minnesbandbredd för att den enklare och snabbare ska kunna användas av program. Vill du veta mer kan du läsa exempelvis den här: "Why does Vista eat all my memory?"
http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html

Men som sagt, det är off topic... med en AMD Athlon 64 4000+ och de bästa codecsen borde CPU-load ligga på typ 50%, inte 100%. En marginell försämring av prestanda (XP-Vista) kan inte orsaka detta. Det är något som är fel...

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Hedersmedlem

Hur var det med dina minnen, körs de i dualchannel?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har inte varit vid datorn så jag har inte hunnit kolla. Antagligen körs de inte i dual channel, men jag har inga replacements så det enda jag kan göra är att ta bort en sticka och det lär väl ändå inte hjälpa - hellre 1 GB osynkade minnen än bara en 512-sticka, eller hur? Men det är i princip det enda jag har kvar att testa, så jag får väl hoppas att det funkar :/ Vilket det nog inte kommer att göra.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Avstängd

Nej det tvivlar jag med på . jag har i princip samma uppsättning fast kör xp. och jag kan köra 720p. jag kör alltså inte dualchannel.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv