Permalänk

[lödbyggsats]vad ska till sista hålet?

Hejsan.
Fick i julklapp ett elektronik startset från teknikmagasinet och började löda ihop led-ljusorgeln. Lödde ihop delar av den för ett tag sedan och gjorde idag det sista. Instruktionen hade dock försvunnit så jag vet inte om det är rätt, förmodligen inte eftersom det inte fungerar. Hittade ett tomt hål och antar att problemet har med det att göra. Någon med instruktion eller någon som kan hjälpa mig?

pil == hålet
prick == skruvar, har ej med elektroniken att göra

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

Ett av de tre benen från vridpotensiometern ska sitta där.

Permalänk
Medlem

Layouten på kretskortet är troligen gjord så att både en stående och en liggande potentiometer ska passa. Då blir ett av hålen "över".

Velleman har förövrigt manualena till sina byggsatser på sin hemsida!

Permalänk

Okej, tack båda två!

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande har problem så kolla lödningen till transistorns vänstra ben sett uppifrån, det ser knappt ut att vara kontakt där...

Visa signatur
Permalänk

okej, nu är det såhär: Jag uptäckte att jag hade satt ett antal resistorer på fel plats, så jag lödde bort dom och började på nytt. Nu har jag lött fast alla utom fem, r10, r11, r13, r12, r14 eftersom att det inte står vilka det ska vara i pdfen. Vilka ska sitta där?
(Se pdf)

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Avstängd

r10 = 1M5 eller 1.5Mohm,
r11 = 1M5,
r12 = 1M5,
r13 = 47ohm,
r14 = 47ohm

Och en länk till färgkoderna = http://faktabanken.nu/fargkoder.htm

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
r10 = 1M5 eller 1.5Mohm,
r11 = 1M5,
r12 = 1M5,
r13 = 47ohm,
r14 = 47ohm

Och en länk till färgkoderna = http://faktabanken.nu/fargkoder.htm

Tack så hemskt mycket. Hoppas bara att jag inte brännt lysdioderna.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Ett tips, klipp komponentbenen innan du löder.
Det är lätt hänt att kopparbanan lossnar från kortet när du klipper lödda ben.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Om man har en vass avbitare med helt plan sida och har den mot kretskortet borde det inte bli något tryck åt det hållet när man klipper.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått en pad till att lossna genom att klippa av ett komponentben. Däremot om man värmer för mycket när man löder.

Permalänk
Medlem

Jo grillar man på förmycket har de en tendens att lossna, men allt går att bygla!!! eller iaf nästan

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Sanningen är at "komponentben" skall sitta på under själva lödning av flera skäl.
Ett av skälen är annars får man en spetsverkan i värmen och bränner lätt komponenten ifråga.

Det normala förfarandet är att applicera lite lödtenn på spetsen på lödpennan, värm benen och tryck tennet mot benet (dvs att pennan i sig aldrig ens rör punkten du löder).

Värmer man så mycket att banorna lossnar har man gjort något alvarligt fel, troligtvis haft lödpennan mot själva lödpunkten på kortet.
Har man sedan en riktig avbitare gjord för elektronik så ska det inte alls vara någon fara för kortet då all kraft skall riktas utåt från kortet.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som lödare av finelektronik. (Mätteknik till en vågkraftsverksprototyp på ångströmslaboratoriet) och det första som jag fick lära mig där var just att man aldrig får klippa benen i efterhand då ytan inte blir korrosionsskyddad då. Vet inte om det gäller i allmänhet eller om det bara är för att de jobb jag gör kommer att hamna på havsbotten.

Permalänk
Medlem

kortfattat om att klippa komp.ben:
Om du klipper komp.ben efter du har lödat så bildas microspickor i lödfogen som gör att den håller sämre.
Värm om lödfogen efter att du klippt.

Om du har fått foljesläpp (banorna) så har du för hög värme eller värmt för länge. Tips tryck inte lödkolven mot lodstället, var lätt på handen.