Permalänk
Medlem

Hur bli av med fett på magen?

Min bror ville gå ned lite i vikt, han är inte tjock men lite mullig så han har nu tränat i ca ett år, de senaste 2 månaderna RIKTIGT hårt, han styrketränar varje dag.
det är ingen fara eftersom han kör olika muskel grupper. han börjar bli stark och det syns att han tränar.

MEN! han verkar inte kunna bli av med fettet på magen, så hur gör man för att bäst förbränna fett?

vad jag vet så börjar kroppen tugga på muskel massa så fort den börjar få slut på energi, det han vill är ju att den skall tugga på fettet.
är det långsam jogging som gäller då eller?

sen har jag hört ordet "deffa" vilket jag tror går ut på att bli av med fettet genom att äta minimalt, träna hårt och dricka mkt vatten? kan detta vara något, det låter dock lite farligt, OM jag nu har rätt om vad det är?

detta kan även vara bra för mig att veta då jag nu är en kille som kan äta allt utan att det märks men om några år(eller tidigare) kommer det nog bli aktuellt med mag-fetts-förbränning med!

tack för alla tips!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det går inte att punkt förbränna fett.
lösningen är: dra ut och gå i en hastig takt någon/några timmar varje dag.
sen ser han till att inte sätta i sig mer kallorier än va han gör av med så ska han börja tappa fettet.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Deffa är inte att bli av med fett på ett visst ställe, utan att framhäva muskeln i fråga, dvs få den mer definierad.

Men som sagts, bra sätt att förbränna fett är att få i sig mindre kalorier än vad man gör av och gärna ta promenader, det är aktiviteter som håller på under en längre tid och som ej är explosiva som ger bäst fettförbränning.

Permalänk
Medlem

Ett ganska bekvämt sätt är att ta en timmes promenad före frukost varje morgon.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

tackar, som jag misstänkte så är det lite längre pass med långsam förbränning som sätter sprätt på fettet.

vet att det inte går att punkt förbränna fett men det mesta fettet sitter runt inälvorna för skydd, utfyllnad och värme och nära till fett omvandlaren levern. tror det är levern som bryter ned fette till mer lätt hanterliga enzymer(glucos?) som muskler kan andvända?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
tackar, som jag misstänkte så är det lite längre pass med långsam förbränning som sätter sprätt på fettet.

vet att det inte går att punkt förbränna fett men det mesta fettet sitter runt inälvorna för skydd, utfyllnad och värme och nära till fett omvandlaren levern. tror det är levern som bryter ned fette till mer lätt hanterliga enzymer(glucos?) som muskler kan andvända?

Ojdå, detdär blev ju inte riktigt rätt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
vet att det inte går att punkt förbränna fett men det mesta fettet sitter runt inälvorna för skydd, utfyllnad och värme och nära till fett omvandlaren levern. tror det är levern som bryter ned fette till mer lätt hanterliga enzymer(glucos?) som muskler kan andvända?

Inte riktigt. Fett i sig kan användas som det du skriver, men när man är överviktig, dvs har för mycket fett, så är det en fråga om att man får för mycket energi och måste göra något av det, dvs lagra det som fett.

Muskler kan också förbränna fett. Hur långt ifrån fettet levern sitter spelar ingen roll. Det du tänker på är att levern är det enda organ som kan skicka ut glukos vid behov, detta eftersom den har ett ensym som kan omvandla glukos 1-fosfat tillbaka till glukos. Denna enzym saknar andra celler. Fett omvandlas inte till enzymer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Inte riktigt. Fett i sig kan användas som det du skriver, men när man är överviktig, dvs har för mycket fett, så är det en fråga om att man får för mycket energi och måste göra något av det, dvs lagra det som fett.

Muskler kan också förbränna fett. Hur långt ifrån fettet levern sitter spelar ingen roll. Det du tänker på är att levern är det enda organ som kan skicka ut glukos vid behov, detta eftersom den har ett ensym som kan omvandla glukos 1-fosfat tillbaka till glukos. Denna enzym saknar andra celler. Fett omvandlas inte till enzymer.

danke, då vet jag det.

ja jag visste även att fettet är en energi reserv!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Fettet bränns främst inte under själva aktiviteten utan beroende på kaloriunderskottet över dygnet så ju mer energi en aktivitet kräver desto mer fett kommer personen bli av med(förutsatt att han ligger på kaloriunderskott).
Deffa betyder inte att man äter minimalt utan snarare tvärt om. Man försöker ligga på ett rätt litet kaloriunderskott för att bränna fett utan att förlora för mycket muskler.

Permalänk

Bästa guiden/förklaringen för deffning:
http://optimalbody.se/forum/showthread.php?t=106

Permalänk
Hjälpsam

Jag gillar inte deffning vad jag förstått kan kroppen ta stryck av det.
En annan sak är att se över kosten och undvika onyttigher som godis och chips, man måste också se till få i sig de saker kroppen behöver för att byggas upp repareras när man tränar.
När jag höll på åt jag ganska mycket fisk ägg kött och grönsaker.
En tröst för honom är att ju mer muskler han har desto mer förbränner kroppen även i vila.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

ja det är nog ganska bra, mkt kalorier är det som gäller altså!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Du kan även be honom sänka temperaturen inomhus lite så hans muskler förbränner fett för värmehållningens skull

Permalänk
Medlem

www.kolozzeum.se eller om de är .com, finns under faq
verkar dock onödigt deffa under vintern

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du kan även be honom sänka temperaturen inomhus lite så hans muskler förbränner fett för värmehållningens skull

är det musklerna som gör så att man håller sig varm?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

http://www.halso.info/forum/viewtopic.php?id=3064

Matnyttig info från vårat hälsoforum. För att tappa vikt måste man äta mindre än man gör av med, simpelt och långtidsconcept helt enkelt. Provat tokmånga dietmetoder och alla funkar tyvärr lika dåligt för mig, men det bästa är en mix av protein, kolhydrat och fett skulle jag säga (har provat VLC-Diet, pulver, lagom mat mycket träning, lite mat mycket träning, lite träning lite mat, bara protein, bara kolhydrat och fett, "GI", atkins.)

Det concept jag tror på är energisnålt, mycket protein, relativt mycket fett (gärna fleromättat/enkelomättat), lagom eller mindre med kolhydrat, 3-4 pass träning i veckan, 30-60 min vardaglig motion, 8-9 h sömn / natt (där brister jag med mina 5h) samt göra det långsiktigt och inte över en natt.

Kan själv flyga upp och ner +- 20 kg på ett år, kommer och går i perioder, men har anlag att bli större snarare än mindre, dels med stillasittande jobb och generna. Så har han otur får han slita dubbelt så hårt som vissa andra för att uppnå resultat.

Lycka till!

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

tror det är mer eller mindre alla celler som gör så man håller värmen genom sin metabolism eller vad det heter, dom lever ju och ger i från sig värme när dom lever sitt lilla liv, sen så när vi fryser så hjälper musklerna till för att hålla värmen och då börjar vi tex "hacka tänder".

tror att det är så, men inte säker.

han får väll gå ut och gå eller små jogga lite varje dag, borde nog hjälpa?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
tror det är mer eller mindre alla celler som gör så man håller värmen genom sin metabolism eller vad det heter, dom lever ju och ger i från sig värme när dom lever sitt lilla liv, sen så när vi fryser så hjälper musklerna till för att hålla värmen och då börjar vi tex "hacka tänder".

tror att det är så, men inte säker.

han får väll gå ut och gå eller små jogga lite varje dag, borde nog hjälpa?

Baka in det i sin vardagliga vecka, ja. Samt prova att se över kosten, kanske prova att räkna kalorier en vecka eller två för att se hur mycket han äter, samt om han går upp eller ner. Sen är det bara att köra på.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Du kan testa Yoghurt diet (kanske inte världens bästa) en kompis körde på yoghurt, kompisen har gått ner 25kg på 6-7månader tror jag genom att byta frukost och lunch mot en portion yoghurt. Självklart måste man röra på sig också så 1timmas walk om dagen om många säger helst innan frukost.
Tonfisk funka ^^ inte så många som gillar det :/

Vill man inte pressa ner kilon så funkar det självklart att äta "bra" mat dvs mer proteiner. mindre kolhydrater och självklart dra ner på onödiga fetter/socker.

Permalänk
Medlem

Poängen med deffning är väl att man försöker få bort mycket fett per tidsenhet, av anledningen att det är dumt/omöjligt? att försöka bygga muskler samtidigt som man ligger på energiunderskott.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thurén
Poängen med deffning är väl att man försöker få bort mycket fett per tidsenhet, av anledningen att det är dumt/omöjligt? att försöka bygga muskler samtidigt som man ligger på energiunderskott.

Så gott som, ja. Eftersom du bränner fett när kroppen inte har energi att tillgå, och använder fettet som energikälla, medans när du bygger så måste du ha mer energi (gärna protein) för att ha byggstenar att bygga med. Så rent teoretiskt "kan" man inte bygga och deffa, men visst finns det folk som kanske byggt lite under sin deff med, men det är aldrig "syftet" med det.

Citat:

Du kan testa Yoghurt diet (kanske inte världens bästa) en kompis körde på yoghurt, kompisen har gått ner 25kg på 6-7månader

Han kunde likagärna ätit chips om så vore fallet, med samma energimängd som han åt yoghurt, och uppnå i princip samma resultat. Kalorier in VS kalorier ut. Yoghurt är bra, men definitvt inget att basera sin kost på (iallafall inte om man är laktosintollerant )

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Ja, man har ju börjat lägga på sig nu när man börjar bli äldre... hmmm...

Folk pratar om långa promenader på morgonen, träna regelbundet, eller ett par timmars joggning varje kväll, samt äta nyttigt vid alla tillfällen.

Är det bara jag som har ett jobb och sköta som tar större delen av dagen? Inte en chans att jag kan gå upp en timme tidigare för att gå en runda, eller gå och lägga mej två timmar senare för att träna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ja, man har ju börjat lägga på sig nu när man börjar bli äldre... hmmm...

Folk pratar om långa promenader på morgonen, träna regelbundet, eller ett par timmars joggning varje kväll, samt äta nyttigt vid alla tillfällen.

Är det bara jag som har ett jobb och sköta som tar större delen av dagen? Inte en chans att jag kan gå upp en timme tidigare för att gå en runda, eller gå och lägga mej två timmar senare för att träna.

Den gamla vanliga "dåliga ursäkten". Att tiden inte finns är inte sant. Ta en vanlig dag till exempel. Om du jobbar åtta timmar och sover åtta timmar har du fortfarande åtta timmar kvar. Av dessa kan man t.ex. laga mat en, äta en-två, sköta hushållet en-två, och har ändå tre till fem timmar kvar. på en vecka blir dessa timmar 21-35 timmar, och hinner du inte klämma in ett par träningar på dessa så är det ju synd.

Att man inte har tid är en dålig undanflykt, en timme promenad / dag hinner alla, och tar du inte promenad en dag kan du gymma en timme istället. Det handlar bara om att prioritera. Sitter du tre timmar vid datorn om dagen, sitt två och träna en.

Personligen pendlar jag 2 timmar varje dag, jobbar 8-10 timmar, lagar mat, äter, ser tv, sitter vid dator och hinner träna, hur du lyckas vet jag inte?

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ja, man har ju börjat lägga på sig nu när man börjar bli äldre... hmmm...

Folk pratar om långa promenader på morgonen, träna regelbundet, eller ett par timmars joggning varje kväll, samt äta nyttigt vid alla tillfällen.

Är det bara jag som har ett jobb och sköta som tar större delen av dagen? Inte en chans att jag kan gå upp en timme tidigare för att gå en runda, eller gå och lägga mej två timmar senare för att träna.

Vad är större delen av dagen? Jobbar man låt säga till 17:00 hinner man lätt med träningen.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Cykling och gång är att rekommendera! Min farbror börja banta nu för kanske ett halvår sen. Han börja äta mer kött och sallad och inte så mycket basföda (potatis, ris, bröd etc alltså kolhydratrik mat). Dessutom börja han gå till jobbet varje morgon istället för att ta bilen. Det är ca 11km vilket jag förstår att inte många har tid med eller orkar med klockan halv 6 på morgonen. Sen cyklade han också långa sträckor i skogen.

Han har tappat över 30 kg på lite över ett halvår.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Vad är större delen av dagen? Jobbar man låt säga till 17:00 hinner man lätt med träningen.

Går upp 6.00, tillräckligt tidigt. Åker tåg i en timme. Är hemma oftast 17.30-18.00 igen, och då är jag döds hungrig och trött. Man får väll göra något att äta, samt ta hand om lite hushållssysslor. Klockan är därefter oftast 20-21. Då känner man lite behov att koppla av framför TVn en liten stund inann det är dags att lägga sig igen.

Visst, det hade gått att klämma in en timmes träning, men det hade fått vara på bekostnad av sömn eller vanlig avkoppling.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Det handlar bara om att prioritera. Sitter du tre timmar vid datorn om dagen, sitt två och träna en.

Personligen pendlar jag 2 timmar varje dag, jobbar 8-10 timmar, lagar mat, äter, ser tv, sitter vid dator och hinner träna, hur du lyckas vet jag inte?

Erik

Datorn sitter jag sällan framför hemma numera, det blir på jobbet mest.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Går upp 6.00, tillräckligt tidigt. Åker tåg i en timme. Är hemma oftast 17.30-18.00 igen, och då är jag döds hungrig och trött. Man får väll göra något att äta, samt ta hand om lite hushållssysslor. Klockan är därefter oftast 20-21. Då känner man lite behov att koppla av framför TVn en liten stund inann det är dags att lägga sig igen.

Visst, det hade gått att klämma in en timmes träning, men det hade fått vara på bekostnad av sömn eller vanlig avkoppling.

Datorn sitter jag sällan framför hemma numera, det blir på jobbet mest.

Som sagt, finns ingen bra ursäkt att inte träna.. Ta träningen efter jobb och åk tåg hem sen, att sitta 1 h på ett tåg är inte jobbigt direkt, sen kan du ta tv 21-23 istället eller vad du föredrar. Jobbar man mentalt mest så bör man ha fysisk träning inbakad i vardagen, och vice versa.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Hur bli av med fett på magen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
Min bror ville gå ned lite i vikt, han är inte tjock men lite mullig så han har nu tränat i ca ett år, de senaste 2 månaderna RIKTIGT hårt, han styrketränar varje dag.
det är ingen fara eftersom han kör olika muskel grupper. han börjar bli stark och det syns att han tränar.

MEN! han verkar inte kunna bli av med fettet på magen, så hur gör man för att bäst förbränna fett?

vad jag vet så börjar kroppen tugga på muskel massa så fort den börjar få slut på energi, det han vill är ju att den skall tugga på fettet.
är det långsam jogging som gäller då eller?

sen har jag hört ordet "deffa" vilket jag tror går ut på att bli av med fettet genom att äta minimalt, träna hårt och dricka mkt vatten? kan detta vara något, det låter dock lite farligt, OM jag nu har rätt om vad det är?

detta kan även vara bra för mig att veta då jag nu är en kille som kan äta allt utan att det märks men om några år(eller tidigare) kommer det nog bli aktuellt med mag-fetts-förbränning med!

tack för alla tips!

Deffa innebär vad jag har förstått att man ska dra ner på kolhydraterna och köra mer på protein. Att man då ska försöka ha kvar så mycket muskelmassa som möjligt, medans man går ner i fett. För att gå upp enbart i muskelmassa eller ner enbart i fett är vad jag har förstått omöjligt.

För att få magen att bli mindre så ska man träna större muskelgrupper (gärna alla muskler). T.ex den fyrhövdade lårmuskeln. Det ska enligt en body.se dra bort fett. Men sen är det bra att även träna magen. Så man bygger ut den lite, så kommer rutorna fram. Håller på med det projektet själv.

Sen angående det där med att träna varje dag är bara dumt. Även om han tränar olika muskelgrupper varje dag så måste kroppen vila.

Permalänk

Re: Re: Hur bli av med fett på magen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Sen angående det där med att träna varje dag är bara dumt. Även om han tränar olika muskelgrupper varje dag så måste kroppen vila.

Träna gym tungt / springa tungt varje dag, oja, det är korkat, iallafall om man vill bygga massa. Men att gå, jogga, träna lätt varje dag mår kroppen bra av. Vi är gjorda för rörelse, inte stillasittande. "vila" betyder nödvändigtvis inte sitta på en stol hela dagarna.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Hur bli av med fett på magen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Träna gym tungt / springa tungt varje dag, oja, det är korkat, iallafall om man vill bygga massa. Men att gå, jogga, träna lätt varje dag mår kroppen bra av. Vi är gjorda för rörelse, inte stillasittande. "vila" betyder nödvändigtvis inte sitta på en stol hela dagarna.

Erik

Det är såklart bra. Men när trådskaparen skriver att hans bror tränar riktigt HÅRT med stora bokstäver. Och varje dag, då blir det för mycket.