Permalänk

Fiber lan ? ip adresser

Hur många ip adresser får man igenom telias fiberlan ?

Permalänk
Permalänk

aj då jobbit det blev nu då : ) Får man med en router ?

Permalänk
Medlem

med mitt telia 100/100 får jag 3 st ip adresser.

Permalänk

okey :S beror det på vart man bor ? lr kanske är av andra andledningar

Permalänk
Medlem

om du skaffar NAT router så kan du ha i princip hur många datorer som helst

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Eller så kör man ett A-nät och har plats för 16 miljoner datorer :>

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
en NAT = hm 253 adresser....

I ett C nät ja, Men du kan ju göra ett B eller ett A nät om du vill då får du betydligt mer ipadresser,

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
I ett C nät ja, Men du kan ju göra ett B eller ett A nät om du vill då får du betydligt mer ipadresser,

juuust det:P C-nät var det ja, trots vi spenderade 2 x 2.5hr lektioner till just det för att klassen är så trög , så glömde ja bort det

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
juuust det:P C-nät var det ja, trots vi spenderade 2 x 2.5hr lektioner till just det för att klassen är så trög , så glömde ja bort det

http://en.wikipedia.org/wiki/Private_IP_address
Där kan du läsa om dem.
Eftersom många hemmaroutrar kör med en /24 subnätmask så blir det 254-1 för routern ledigt. Men det är som sagt inte något som måste vara så.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
http://en.wikipedia.org/wiki/Private_IP_address
Där kan du läsa om dem.
Eftersom många hemmaroutrar kör med en /24 subnätmask så blir det 254-1 för routern ledigt. Men det är som sagt inte något som måste vara så.

jo, jag och en till i klassen var nog de enda som fattade någorlunda

Permalänk

254 addresser faktiskt

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
254 addresser faktiskt

Nu talades det väl hur många IP-adresser som kan användas vid NATning. Då är det tycker jag att räkna bort den som routern ska ha = 253.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bl0ndi3
med mitt telia 100/100 får jag 3 st ip adresser.

Kommer även fakturan ifrån Telia?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
254 addresser faktiskt

Skall man vara noga så är det faktiskt 256 IP-adresser i ett /24-nät varav en går bort som nätadress och en för broadcast. Av resterande 254 används en av gatewayen vilket ger 253 IP-adresser kvar för datorer och annat.
Detta verkar kanske navelskåderi men märks väldigt tydligt om inte kör med ett helt C-nät. Ta t.ex. ett /22-nät , det har 1024 adresser varav 3 går bort. Kvar blir 1021 användbara IP-adresser, 9 fler än för 4 "rena" C-nät.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nu talades det väl hur många IP-adresser som kan användas vid NATning. Då är det tycker jag att räkna bort den som routern ska ha = 253.

Jo, det är väl iofs sant

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Från mitt uttag så har jag in en switch. I den är IPTV, IPtelefoni och min Dlink 655 router inkopplad.

Det innebär att jag har fått minst 3st ipadresser.

Sen har jag ju flera datorer kopplade till routern men de ligger ju på "hemmanätverket"

Permalänk
Medlem

Förmodligen får din IPTV och din IP-telefoni ip-adresser som inte har nå att göra med de ip-adresser man får till sin dator/router. Så du kan inte räkna på det sätt du gör.

Alltså de ip-adresser som telefonin och tv:n får kan du inte använda till några andra enheter än till de telefoniboxar samt tv-boxar som Telia saluför.

EDIT: Så är det hos andra leverantörer, vilket gör mig övertygad om att det är likadant hos Telia.

Permalänk

Men tycker ju att man borde få mer en 1 ip adress till Internetet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toerne
Förmodligen får din IPTV och din IP-telefoni ip-adresser som inte har nå att göra med de ip-adresser man får till sin dator/router. Så du kan inte räkna på det sätt du gör.

Alltså de ip-adresser som telefonin och tv:n får kan du inte använda till några andra enheter än till de telefoniboxar samt tv-boxar som Telia saluför.

EDIT: Så är det hos andra leverantörer, vilket gör mig övertygad om att det är likadant hos Telia.

IPTVn är från Telia med IP telefonin är från Rix port80.

Jag ska testa att koppla in en bärbar till switchen och se vad som händer.

Permalänk

När jag frågade telia på deras live kundtjänst kunde chatta med dom så sa tjejen att jag skulle få 8 ip adresser

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergman011
När jag frågade telia på deras live kundtjänst kunde chatta med dom så sa tjejen att jag skulle få 8 ip adresser

Vad bra Då är problemet löst

Visa signatur