Permalänk
Medlem

Spiklagg

Tjo!

Nyligen har jag införskaffat mig en ny dator med bland annat en Intel Core 2 Duo E6850, geforce 8800gtx och 4 gigg ram. Till en början flöt det klockrent vad jag än gjorde. Men sen beslöt jag mig för att skaffa Vista för att prova på directX10. Med detta tillkom små spiklagg i vad jag än gör ungefär var 5e sekund. Musik, spel, allt spiklaggar. Jag tittade noga igenom om jag hade installerat några drivrutiner fel men hittade inga fel.
Vad kan vara orsaken? Jag misstänker att det är processorn då den kör på väldigt ostadig prestanda, den hoppar upp till 20> 90% var 5e sekund beroende på vad jag gör.

Hoppas att jag kan få några tips!

MVH Johan

Permalänk
Medlem

Indexeringstjänsten kanske?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

det skulle, som p-nilz påpekar, kunna vara indexeringstjänsten. den har till uppgift att indexera hårddisken för att det ska gå snabbare att söka. den gör ingenting annat och det går att söka även utan den. för att stänga av den gör så här:
1. run > services.msc
2. leta upp Windows Search och disabla den
3. reboot

å andra sidan är det här bara att behandla symptomen och inte den bakomliggande orsaken. det ska ju inte spiklagga bara för att indexeringen kör. så något annat måste vara fel.

sen kanske det inte hjälper alls. återkom i så fall.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Om du menar som jag uppfattar det, så fryser datorn till? För det gör det för mig med. T.ex så kollar jag på film och sen helt plötsligt så fryser filmen fast i nån skeund, sen varvar diskarna upp och filmen snabbspolas ikapp till ljudet. Typ. Jag har fått förklaringen att det kan vara diskarna, jag kör med Seagate diskar. Men är det nåt annat som man kan åtgärda så vore det bra. För detta "fenomen" kom när jag bytte till vista. För mig uppkommer detta lite då och då. Inte var 5:e sekund.

Visa signatur

Burk #1: P8Z68-V PRO | i7 2600k@2.4 | Corsair Twin2x 6400C4 DDR2 2048 | XFX 8800 GTS 320 MB | Stockfläkt | Seagate 320 GB | Hiper 580 W Type M | Burk #2: X38-DQ6 | Q6600@2.4 | Corsair Twin2x 6400C4 DDR2 4096 | XFX 8800GTX XXX | Corsair HX 620W | Samsung Syncmaster 245B

PSN: Drahgo

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem i crysis, när jag spelar är det som att datorn itne har laddat in hela banan så jag får dessa spiklaggar. I gpu benchmark får jag ungefär dubbelt så hög fsp i testets andra runda.

Permalänk
Medlem

Nope, hjälpte inte alls, processorn ligger fortfarande förvånande högt.. Arbetar konstant ojämnt >_O ungefär som en hjärtpuls. Lagget förekommer även om jag bara rör på ett fönster :S

Permalänk
Medlem

Hade samma problem då jag bytt moderkort mot exakt likadant fast med nyare bios. (med samma vista installation) Gjorde en ominstalltion så funka det.

Visa signatur

[i9 9900k@5Ghz] [1080Ti] [Gskill 2x8Gb 3600 CL15][Ek+Alphacool custom loop]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skazi
Nope, hjälpte inte alls, processorn ligger fortfarande förvånande högt.. Arbetar konstant ojämnt >_O ungefär som en hjärtpuls. Lagget förekommer även om jag bara rör på ett fönster :S

hmm... om du kollar under CPU på Resource Monitor, vilken process är det som jobbar?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga, det beror på vad jag arbetar med. Kör jag winamp tar winamp massa kraft, samma sak gäller spel eller bara ett fönster jag rör på. Annars är det ända suspekta jag hittat dmw.exe och WmiPrvSrv.exe.