Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jo han säger ju att han får betala skattepengar för snusare med skador men jag tror att ännu mer pengar går åt till bla. rehabilitering av alkoholister.

Jaha? Men tråden handlar ju om den nya extra snusskatten, så varför ska han börja prata om alkohol?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jaha? Men tråden handlar ju om den nya extra snusskatten, så varför ska han börja prata om alkohol?

För att det är relevant i frågan. Skador/Bruk/Skatt har tobak och sprit gemensamt.

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ph0ny^
För att det är relevant i frågan. Skador/Bruk/Skatt har tobak och sprit gemensamt.

Öh, nu fattar jag ingenting.

Du snackar om snus, han påpekar att du inte tar upp alkohol, jag säger att det är för att tråden handlar om snus varpå du svarar att de är relaterade och därför relevant, istället för att faktiskt ta upp alkohol. Jag måste ha missat nått. Vad?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Så du menar att du med den här kommentaren inte menar att sport kostar mer än snus?

Jag säger att skador som brutna ben, hjärnskakningar mm. som händer när man sportar troligtvis händer oftare än vad någon som snusar får skador av snuset!

Citat:

"Det ändrar ju inte faktumet om att sportsliga skador kostar mer för sammhället än vad snusarna gör, vi för ju in pengar till staten tom.
Att sporta är givetvis hälsofrämjande men ni bidrar mindre till sammhället än vad vi snusare gör, sådesÅ!!!"

Eller den här?

Men inget i din kommentar bevisar på något sätt att snusningen skulle vara en större kostnad för sammhället än vad sport skador är! Du kan inte förneka att sportsliga skador kostar mer jämfört med snusning!

Eller den här?

Erkänn dig besegrad på just den här pugnten, sportsliga skador kostar mer för sammhället än vad snusning gör efterssom snusarna tom. bidrar till sammhället genom lyxskatt!

Eller den här?

Om du sportar hela ditt liv så kommer du antagligen skada dig någon gång (om du nu inte redan gjort det) i samband med din aktivitet och då kommer det kosta sammhället pengar för att hjälpa dig, om nu jag snusar hela mitt liv så tvivlar jag starkt på att mitt snusande kommer få mig inlaggd och bli en kostnad för sammhället, om jag nu av någon outgrundlig anledning skulle få några som helst problem med mitt snusande så skulle de skattepengar som vi redan nu betalar på snus vara ordentligt ovanför marginalen!

Du kan inte räkna den extra tobaksskatten som att snusning bidrar till samhället. Snusning i sig bidrar inte. Den skatt vi har på snus gör det kanske. Sport däremot bidrar oavsett om vi tar ut straffavgifter eller inte. Att det då skulle kosta mer än snusning är bara absurt, oavsett om snusning är farligt eller inte.

Varför skulle jag inte kunna räkna den extra tobaksskatten som ett bidrag till sammhället? Mycket av dom pengarna går ju till bra saker, eller?

Alla mina kommentarer som du har citerat står jag för helt, en som snusar lider endast en marginellt större chans att få cancer och andra sjukdommar, det finns ingen studie som visar att en snusare lider av större risk att få cancer!
Dessutom så säger du att om man inte sportar så kommer man få x antal hjärtattacker, bli allvarligt sjuk 50 ggr och bryta varje ben i kroppen innan man dör, man måste antagligen vara väldigt dum i huvet eller riktigt fet för att drabbas av det där, och för övrigt så är det väldigt många elit sportare som har dött av hjärtatacker!

Finns ingen garanti att man kommer leva länge och hälsosamt, hur mycket du än sportar så kan du dö imorgon av en hjärtattack (extremt men inte omöjligt)!

Citat:

Läst resten av tråden? Jag kan hjälpa dig lite.

Citat från Ph0ny^:

"Om just Snusning?

Läs Själv:

http://ki.se/content/1/c4/74/11/snu...t%20dec2005.pdf

Men, fakta är att i snus finns det över 2500 kemiska ämnen. Varav flera är klassade som cancerframkallande. Hur detta inte kan kosta samhället något vore för mig en gåta. Oavsett, hur dyrt det kan vara så vill jag inte betala och de som använder produkterna skall få betala själva, genom högre skatt."

""Men, fakta är att i snus finns det över 2500 kemiska ämnen. Varav flera är klassade som cancerframkallande. Hur detta inte kan kosta samhället något vore för mig en gåta."
Hur kostar det pengar för sammhället? Ok, snus har mycket skit i sig, so what? Varken jag, farsan, farfar eller någon av dom jag känner har några som helst problem, kan fan inte förstå hur ni genom att läsa en studie som inte tar upp någonting av vad det kostar kan veta att det kostar sammhället massor av pengar!?

Citat:

Jasså, det kan du? Du vet att det ända sättet att bevisa det är att göra det va? Så varför gör du inte det?

Krävs en hel hink med motivation och vilja för att klara det (vilket jag inte har just nu), dessutom så bryr jag mig ytterst lite om vad du tror att jag kan klara eller inte, det räcker att jag vet!

Nej nu blev jag sugen på en snus, det är fan som godis!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Är folk fortfarande förvånade över att alliansen inte vill oss knegare väl? Arbetarklassens drug of choice: snus, en helig graal, nej nu får det räcka!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Jag säger att skador som brutna ben, hjärnskakningar mm. som händer när man sportar troligtvis händer oftare än vad någon som snusar får skador av snuset!

Jaha? Men det innebär ju inte att sport kostar samhället mer än snus. Du måste ta med alla de effekter som någonting har för att få fram en kostnad/inkomst. Du kan inte bara ta de som gynnar din ståndpunkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Varför skulle jag inte kunna räkna den extra tobaksskatten som ett bidrag till sammhället? Mycket av dom pengarna går ju till bra saker, eller?

Snusning bidrar inte till samhället. Eller, man kan väl säga att snusning bidrar på samma sätt som att parkera fel och åka på böter (om du envisas med att det bidrar).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Alla mina kommentarer som du har citerat står jag för helt, en som snusar lider endast en marginellt större chans att få cancer och andra sjukdommar, det finns ingen studie som visar att en snusare lider av större risk att få cancer!

Årets självmotsägelse? Intressant också att du säger detta som ett citat där jag hänvisade (via Ph0ny^) till en studie som visar på större risker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Dessutom så säger du att om man inte sportar så kommer man få x antal hjärtattacker, bli allvarligt sjuk 50 ggr och bryta varje ben i kroppen innan man dör, man måste antagligen vara väldigt dum i huvet eller riktigt fet för att drabbas av det där, och för övrigt så är det väldigt många elit sportare som har dött av hjärtatacker!

Finns ingen garanti att man kommer leva länge och hälsosamt, hur mycket du än sportar så kan du dö imorgon av en hjärtattack (extremt men inte omöjligt)!

Det finns ingen garanti för någonting här i världen och det är därför man sysslar med statistik, för att få en blick över det generella mönstret och risker/chanser. Mitt exempel var ett försök att visa en trend och inte hur det kommer vara för varje individ.

Trenden är att individer som är aktiva tenderar att få färre och mindre icke idrottsrelaterade skador och färre sjukdomar mer fler idrottsrelaterade skador (duh!). Den sammanvägda effekten för hela befolkningen är totalt färre och lindrigare skador för aktiva än inaktiva. Aktiva människor belastar alltså samhället mindre än icke aktiva. Att jämföra det med snusande som inte bidrar alls (utom som att parkera fel...) och har (eventuellt enl. dig) negativa effekter känns som lite fel drag om man argumenterar för snus.

[tips] Lyssna på P-NILZ. Ta upp alkohol.[/tips]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
""Men, fakta är att i snus finns det över 2500 kemiska ämnen. Varav flera är klassade som cancerframkallande. Hur detta inte kan kosta samhället något vore för mig en gåta."
Hur kostar det pengar för sammhället? Ok, snus har mycket skit i sig, so what? Varken jag, farsan, farfar eller någon av dom jag känner har några som helst problem, kan fan inte förstå hur ni genom att läsa en studie som inte tar upp någonting av vad det kostar kan veta att det kostar sammhället massor av pengar!?

Skadliga effekter (studien) + statlig sjukvård = ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Krävs en hel hink med motivation och vilja för att klara det (vilket jag inte har just nu), dessutom så bryr jag mig ytterst lite om vad du tror att jag kan klara eller inte, det räcker att jag vet!

Nej nu blev jag sugen på en snus, det är fan som godis!

... och alltså kan du inte. Att du "vet" att du kan är bara vad du intalar dig själv för att kunna hävda att du inte är beroende.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Inaktiv

Låt oss för argumentens skull säga att kostnaden för samhället av en person som sportar minskar med a, en person som inte sportar kostar samhället 1 kostnadsenhet.

Allt som zartax försöker säga är att:
1 - a < 1

Kostnaden för sammhället för en person som snusar går upp med b:
1 + b > 1

Om man sedan lägger på skatt på det, låt oss kalla den c, blir kostnaden lite lägre:
1 + b - c = ?

Det man vill göra är att ha skatten på en sådan nivå att c = b.

Det som hävdas är att c är mycket högre än b. Ergo det går inte lösa utan någon form av statistisk undersökning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Låt oss för argumentens skull säga att kostnaden för samhället av en person som sportar minskar med a, en person som inte sportar kostar samhället 1 kostnadsenhet.

Allt som zartax försöker säga är att:
1 - a < 1

Kostnaden för sammhället för en person som snusar går upp med b:
1 + b > 1

Om man sedan lägger på skatt på det, låt oss kalla den c, blir kostnaden lite lägre:
1 + b - c = ?

Det man vill göra är att ha skatten på en sådan nivå att c = b.

Det som hävdas är att c är mycket högre än b. Ergo det går inte lösa utan någon form av statistisk undersökning.

o sporta är allt ifrån gratis till väldigt dyrt, springa naken i skogen = gratis, spela hockey = dyrt, man måste ju ha alla skydd osv

aja nu ska jag ut o springa i skogen, med kläder dock;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

För att röra om i grytan lite mer, vissa verkar se saker och ting lite väl trångsynt ibland här?

Senaste rapporten (sann eller ej) om sambandet mellan snusare och hjärtinfarkt samt stroke visar att snusare INTE löper större risk att drabbas än Ickesnusare, utan löper "enbart" större risk att dö OM de drabbas.

Ser man det ur ett ekonomiskt perspektiv så måste det ju gynna staten att man då dör istället för att man exempelvis blir förlamad av en stroke (med efterföljderna att man kostar samhället kopiöst mycket pengar för rehab och det kommande "livet").

Det står klart och tydligt på snusdosorna att "Denna tobaksvara KAN skada din hälsa ...", med andra ord: Det finns inga vetenskapliga belägg, därmed är det ej fakta (vi får väl se vad som sker med tanke på det jag nämnde ovan, om rapporten stämmer..)

När det gäller idrottares kostnader jämfört med en ickeidrottande snusare (eller icke snusare, det finns ju inga belägg för att snus är hälsoskadligt) så finns det säkert undersökningar som visar hur mycket en person kostar samhället genom hela livet i genomsnitt.

Kortsiktigt sett kostar säkert idrottande människor, upp till 25-30år, samhället mer pengar. Långsiktigt med efterföljderna av ett inaktivt liv går ju bara sia om, eller varför inte gamla idrottsskador...
Mao, den diskussionen är dödfödd redan från början...

Med tanke på det som nämnts här, plus inkomster för staten från snusskatten så verkar ju en snusare vara mer fördelaktivt ur samhällsekonomisk synvinkel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jaha? Men det innebär ju inte att sport kostar samhället mer än snus. Du måste ta med alla de effekter som någonting har för att få fram en kostnad/inkomst. Du kan inte bara ta de som gynnar din ståndpunkt.

Du ser väldigt märkligt på folk som snusar måste jag säga, enligt dig så skulle en snusare vara fet, icke aktiv och allmänt dum i huvet!
Om en snusare är aktiv och rör på sig så innebär det att han, enligt dig, skulle lida mycket större risk att bli sjuk, drabbas av fetma och benskörhet?

Tror du att all den skatt som vi snusare betalar går tillbaka till snusaren? Om JA så vore det lägligt med någon form av bevis! (jag vet att jag inte heller kan bevisa motsatsen, jag kan bara gå på vad jag har hört och sett, men det får du också göra)

Citat:

Snusning bidrar inte till samhället. Eller, man kan väl säga att snusning bidrar på samma sätt som att parkera fel och åka på böter (om du envisas med att det bidrar).

Om man parkerar fel så drabbas andra av det, hur drabbas andra av att jag snusar?

Citat:

Årets självmotsägelse? Intressant också att du säger detta som ett citat där jag hänvisade (via Ph0ny^) till en studie som visar på större risker.

Att någon säger att det är större risk att drabbas av ditten och datten säger inte ett dugg om hur farligt och kostsamt det är, flera studier visar att potatis, kött, allt friterat och en miljon andra saker ökar risken att få olika sjukdomar, så det säger inte så mycket!
Om nu snus skulle vara så farligt, varför finns det inga "bevis" för det, på ett cigarett paket så står det "RÖKNING DÖDAR", medans på en snusdosa så står det, "Denna tobaksvara kan skada din hälsa och är beroendeframkallande".

Citat:

Det finns ingen garanti för någonting här i världen och det är därför man sysslar med statistik, för att få en blick över det generella mönstret och risker/chanser. Mitt exempel var ett försök att visa en trend och inte hur det kommer vara för varje individ.

Och med det du sa så fick du snusare att framstå som lata, feta, bensköra miljöförstörare!

Citat:

Trenden är att individer som är aktiva tenderar att få färre och mindre icke idrottsrelaterade skador och färre sjukdomar mer fler idrottsrelaterade skador (duh!). Den sammanvägda effekten för hela befolkningen är totalt färre och lindrigare skador för aktiva än inaktiva. Aktiva människor belastar alltså samhället mindre än icke aktiva. Att jämföra det med snusande som inte bidrar alls (utom som att parkera fel...) och har (eventuellt enl. dig) negativa effekter känns som lite fel drag om man argumenterar för snus.

Men om en snusare är aktiv och sportar mycket, hur blir det då i dina ögon?

Citat:

[tips] Lyssna på P-NILZ. Ta upp alkohol.[/tips]

Varför?

Citat:

Skadliga effekter (studien) + statlig sjukvård = ?

Skadliga effekter (studien) + statlig sjukvård - lyxskatt = ?

Citat:

... och alltså kan du inte. Att du "vet" att du kan är bara vad du intalar dig själv för att kunna hävda att du inte är beroende.

Jag är inte morfinist, hur svårt tror du att det är att sluta egentligen? Har du varit beroende av någonting? Om inte så kan du inte säga till mig hur svårt det är!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Du ser väldigt märkligt på folk som snusar måste jag säga, enligt dig så skulle en snusare vara fet, icke aktiv och allmänt dum i huvet!
Om en snusare är aktiv och rör på sig så innebär det att han, enligt dig, skulle lida mycket större risk att bli sjuk, drabbas av fetma och benskörhet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Och med det du sa så fick du snusare att framstå som lata, feta, bensköra miljöförstörare!

Var har du fått det här ifrån? I mitt exempel så var båda personerna (Janne & Bertil) icke-snusare. Jag jämförde aktiva med icke aktiva och det hade ingenting alls med snus att göra. Tanken var att visa att aktiviteter inte är en samhällskostnad som du försökte påstå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Tror du att all den skatt som vi snusare betalar går tillbaka till snusaren? Om JA så vore det lägligt med någon form av bevis! (jag vet att jag inte heller kan bevisa motsatsen, jag kan bara gå på vad jag har hört och sett, men det får du också göra)

Jag vet inte hur mycket som går tillbaka i form av behandling osv, så var skattenivån ska ligga vet jag inte om man bara tar hänsyn till det. Att motivera höjningen med att man kan sänka andra skatter (som nån fick till svar) känns väl sisådär.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Om man parkerar fel så drabbas andra av det, hur drabbas andra av att jag snusar?

Av de höjda riskerna till sjukdom. För att kompensera är det extra skatt på snus precis som det är böter på felparkeringar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Att någon säger att det är större risk att drabbas av ditten och datten säger inte ett dugg om hur farligt och kostsamt det är, flera studier visar att potatis, kött, allt friterat och en miljon andra saker ökar risken att få olika sjukdomar, så det säger inte så mycket!

Sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Om nu snus skulle vara så farligt, varför finns det inga "bevis" för det, på ett cigarett paket så står det "RÖKNING DÖDAR", medans på en snusdosa så står det, "Denna tobaksvara kan skada din hälsa och är beroendeframkallande".

Svar även på fogs inlägg.

Att det står att det "kan" vara farligt beror väl på att allt inte drabbar alla och att alla människor är olika. Alltså skriver man inte att det är farligt för just DIN hälsa eftersom det kanske inte drabbar dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Men om en snusare är aktiv och sportar mycket, hur blir det då i dina ögon?

Tja, då är han en aktiv snusare. So? Eller försöker du säga att man ska få skattelättnader på snus för att man springer en gång i veckan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Skadliga effekter (studien) + statlig sjukvård - lyxskatt = ?

= 0 och tadaa, vi behåller skatten!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Jag är inte morfinist, hur svårt tror du att det är att sluta egentligen? Har du varit beroende av någonting? Om inte så kan du inte säga till mig hur svårt det är!

Jag är en konsekvent nagelbitare. Vad jag vet är det inga beroendeframkallande ämnen i naglar (inte för att jag sväljer dem) så beroendet är helt psykologiskt. Jag har försökt sluta flera gånger men aldrig riktigt lyckats. Det är skitsvårt att sluta! (Ärligt talat tror jag det är svårare än att sluta snusa för du kan ju bara sluta köpa snus, men jag kan inte sluta växa ut naglar. )

fog: Så du menar att sverige skulle tjäna på om alla bara slutade röra på sig och satt still så mycket som möjligt?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Av de höjda riskerna till sjukdom. För att kompensera är det extra skatt på snus precis som det är böter på felparkeringar.

Vilka höjda risker till sjukdom? Aha, du menar de vetenskapliga bekräftade studier och bevis som inte finns...

Citat:

Att det står att det "kan" vara farligt beror väl på att allt inte drabbar alla och att alla människor är olika. Alltså skriver man inte att det är farligt för just DIN hälsa eftersom det kanske inte drabbar dig.

Med tanke på att det inte finns nån vetenskaplig studie som bekräftar att det är farligt så faller ju din beskrivning tillbaka till vad jag skrev.

Citat:

fog: Så du menar att sverige skulle tjäna på om alla bara slutade röra på sig och satt still så mycket som möjligt?

Allvarligt talat, du diskuterar ju på högstadienivå? Håll dig till vad jag skrivit och fakta istället.

Sen när jämställdes en icke aktiv idrottsutövare som någon som Helt slutade röra på sig och enbart satt helt still större delen av sitt liv? Ja det är precis så du beskriver det.

Jag tyckte jag la fram det väldigt tydligt tidigare, så du kanske ska läsa igenom vad jag skrev ett par gånger till (eller fler) så du förhoppningsvis förstår vad jag menar.

Måste dock bara fråga hur du tänkte (om du ens tänkte?) när du sa följande saker:
- att en snusare inte bidrar till inkomster för staten?
- att du skulle drabbas av höjda risker för sjukdom av att en person i din närhet snusar?
- när du säger att idrottsaktiviteter inte är en samhällskostnad?

1. Det är skatt på snus. Skatt är något vi betalar till staten, inte tar ifrån dem.
2. Skrattretande idiotiskt.

3. De flesta sporthallar och liknande är kommunägda, dvs de står för underhåll av lokaler etc. Var får kommunen sina pengar ifrån? Staten. Skador som drabbar idrottsutövare (någon blir tacklad och bryter armen), som kräver att ambulans kommer till platsen och efterföljande vård, det är en samhällskostnad.

Men, i det sammanhanget kan jag förstå hur du tänker, om man ser det långsiktigt. Ett aktivt liv innebär eventuellt (<--väldigt viktigt att påpeka) mindre sjukdomar och skador senare, som på så sätt kan spara staten större utgifter i framtiden. Dock är det en samhällskostnad oavsett.

Nu har ju dock diskussionen urartat en hel del och börjat handla om idrottare eller ickeidrottare, vilket inte hör till saken egentligen.

*************
Vad det egentligen handlar om är ju att fler och fler rökare går över till snus, en större marknad där man kan hämta mer pengar helt enkelt. För det kan inte finnas några som helst vetenskapliga belägg att höjja skatten ytterliggare ur ett folkhälsoperspektiv. Det är rent och skärt skitsnack i dagsläget.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Allvarligt talat, du diskuterar ju på högstadienivå? Håll dig till vad jag skrivit och fakta istället.

Sen när jämställdes en icke aktiv idrottsutövare som någon som Helt slutade röra på sig och enbart satt helt still större delen av sitt liv? Ja det är precis så du beskriver det.

Jag tyckte jag la fram det väldigt tydligt tidigare, så du kanske ska läsa igenom vad jag skrev ett par gånger till (eller fler) så du förhoppningsvis förstår vad jag menar.

Måste dock bara fråga hur du tänkte (om du ens tänkte?) när du sa följande saker:
- att en snusare inte bidrar till inkomster för staten?
- att du skulle drabbas av höjda risker för sjukdom av att en person i din närhet snusar?
- när du säger att idrottsaktiviteter inte är en samhällskostnad?

1. Det är skatt på snus. Skatt är något vi betalar till staten, inte tar ifrån dem.
2. Totalt idiotiskt.
3. De flesta sporthallar och liknande är kommunägda, dvs de står för underhåll av lokaler etc. Var får kommunen sina pengar ifrån? Staten.
Skador som drabbar idrottsutövare (någon blir tacklad och bryter armen), som kräver att ambulans kommer till platsen och efterföljande vård, det är en samhällskostnad.

Trångsynt?

Ja, men det är ju tydligen inte tillräckligt lågt för att vissa ska förstå, så jag får väl gå ännu lägre.

Diskutera på klarspråk:

Att vara aktiv är allt från att gå en promenad gång i veckan till att spela innebandy i korpen till att vara elitidrottare. Det finns olika grader av aktivhet som representeras av ovanstående exempel. Ingen är helt inaktiv. Att vara mer aktiv är i allmänhet bättre för hälsan än att vara mindre aktiv. Med bättre för hälsan räknas eventuella skador på grund av aktivitet med. Så det är alltså bättre för hälsan trots de ökade riskerna för skador relaterade med den aktivitet man sysslar med. Bättre för hälsan innebär att det blir färre skador och sjukdomar totalt och därför behöver man inte vara på sjukhus lika ofta. Är man inte på sjukhus ofta blir det billigare för sjukhuset.

Till punkterna (och VM i missuppfatta):

- att en snusare inte bidrar till inkomster för staten?
Läs om läs rätt. Jag sa att snusning inte bidrar till samhället. Däremot gör skatten det, i form av en inkomst.

- att du skulle drabbas av höjda risker för sjukdom av att en person i din närhet snusar?
Nej, men snusaren gör det och utan den kompenserande skatten så drabbas jag ekonomiskt.

- när du säger att idrottsaktiviteter inte är en samhällskostnad?
Läs diskutera på klarspråk.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ja, men det är ju tydligen inte tillräckligt lågt för att vissa ska förstå, så jag får väl gå ännu lägre.

Nej hade dina argument haft någon logik eller fakta bakom sig så skulle nog alla förstå. Nu är ju inte fallet så...

Citat:

Diskutera på klarspråk
Till punkterna (och VM i missuppfatta):

- att en snusare inte bidrar till inkomster för staten?
Läs om läs rätt. Jag sa att snusning inte bidrar till samhället. Däremot gör skatten det, i form av en inkomst.

Öh, smart och inte alls långsökt tänkt där. Folk köper nog snus och kastar ut det på gatan... Snusning omfattar ju Självklart även inköp av varan.

Citat:

- att du skulle drabbas av höjda risker för sjukdom av att en person i din närhet snusar?
Nej, men snusaren gör det och utan den kompenserande skatten så drabbas jag ekonomiskt.

DET FINNS INGA VETENSKAPLIGA STUDIER SOM BEVISAR ATT DET ÄR HÄLSOSKADLIGT eller CANCERFRAMKALLANDE. Ditt argument faller platt (igen och igen (och igen)).

Citat:

- när du säger att idrottsaktiviteter inte är en samhällskostnad?
Läs diskutera på klarspråk. [/B]

Tillbaka till dina högstadieargument.

1. Det är en kostnad oavsett vad du säger eller tycker, det är fakta.
2. Vad du tror är inte relevant, fakta är relevant.

3. Diskussionen nerlagd.

Återigen:
Vad det egentligen handlar om är ju att fler och fler rökare går över till snus, en större marknad där man kan hämta mer pengar helt enkelt. För det kan inte finnas några som helst vetenskapliga belägg att höjja skatten ytterliggare ur ett folkhälsoperspektiv. Det är rent och skärt skitsnack i dagsläget.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
[B]
DET FINNS INGA VETENSKAPLIGA STUDIER SOM BEVISAR ATT DET ÄR HÄLSOSKADLIGT eller CANCERFRAMKALLANDE. Ditt argument faller platt (igen och igen (och igen)).
/B]

http://www.fhi.se/templates/Page____985.aspx

Där har du läsning, kan klicka dig vidare o så därifrån. Alltså är snus hälsoskadligt, men det kan väll varenda 3åring räkna ut eftersom bara genom att läsa vad snus innehåller ser du ju flertalet gifter som inte är kroppsegna. Och det behöver du ju inte va raketforskare för att räkna ut är dåligt att konstant tillföra i kroppen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Nej hade dina argument haft någon logik eller fakta bakom sig så skulle nog alla förstå. Nu är ju inte fallet så...

Öh, smart och inte alls långsökt tänkt där. Folk köper nog snus och kastar ut det på gatan... Snusning omfattar ju Självklart även inköp av varan.

DET FINNS INGA VETENSKAPLIGA STUDIER SOM BEVISAR ATT DET ÄR HÄLSOSKADLIGT eller CANCERFRAMKALLANDE. Ditt argument faller platt (igen och igen (och igen)).

Tillbaka till dina högstadieargument.

1. Det är en kostnad oavsett vad du säger eller tycker, det är fakta.
2. Vad du tror är inte relevant, fakta är relevant.

3. Diskussionen nerlagd.

Återigen:
Vad det egentligen handlar om är ju att fler och fler rökare går över till snus, en större marknad där man kan hämta mer pengar helt enkelt. För det kan inte finnas några som helst vetenskapliga belägg att höjja skatten ytterliggare ur ett folkhälsoperspektiv. Det är rent och skärt skitsnack i dagsläget.

Det anses vara dålig stil att klanka ner på personer istället för deras argument, om du anser att hans argument är "högstadieargument" borde det vara lätt för dig att visa var hans argument faller istället för att försöka förlöjliga honom.

Mina inlägg i det hela:

Låt Arne och Bertil representera en snusare (Bertil) och en icke-snusare (Arne).
Den enda skillnaden mellan dem är just att den ena snusar och inte den andra, i övrigt är de likadana.

Bertil kostar mer för samhället då samhället måste betala mer för vård utav honom*.

Arne bidrar mer till samhället då han är friskare och därför är mer produktiv i sitt liv.

Alltså är det väl inte mer än rätt att samhället kräver ut någon form utav kompensering för detta samhällskadliga val som vissa personer gjort för att kompensera den minskade samhällsprodukt (samhällsnytta - samhällskostnad) som deras val medför.

-------------------------------
* "Ännu en studie visar att snus kan orsaka cancer. Enligt experter råder inte längre någon tvivel kring snusets skadliga effekter." Källa: http://archive.corren.se/archive/2007/8/14/jbvt1u2rausf99y.xm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Var har du fått det här ifrån? I mitt exempel så var båda personerna (Janne & Bertil) icke-snusare. Jag jämförde aktiva med icke aktiva och det hade ingenting alls med snus att göra. Tanken var att visa att aktiviteter inte är en samhällskostnad som du försökte påstå.

Jag störde mig bara lite på hur du förmulerade det, på dig så lät det som att om man sportar så kommer man vara frisk, glad och stark i hela sitt liv, och jämförelsen av dom fiktiva personerna du drog upp var lite väl överdrivna.

Citat:

Jag vet inte hur mycket som går tillbaka i form av behandling osv, så var skattenivån ska ligga vet jag inte om man bara tar hänsyn till det. Att motivera höjningen med att man kan sänka andra skatter (som nån fick till svar) känns väl sisådär.

Precis det jag har menat hela tiden, om det inte finns konkreta bevis för att vi snusare redan nu använder upp all skatt som vi själva betalar (betvivlar det starkt), så är det mycket fel att höja igen, om det däremot visade sig (med bevis) att vi använder upp all den där skatten och på så vis måste höja skatten för att få det att gå runt så har inte jag några problem med det, jag vill ha fakta på att det behövs!

Citat:

Av de höjda riskerna till sjukdom. För att kompensera är det extra skatt på snus precis som det är böter på felparkeringar.

Läs ovanstående.

Citat:

Svar även på fogs inlägg.

Att det står att det "kan" vara farligt beror väl på att allt inte drabbar alla och att alla människor är olika. Alltså skriver man inte att det är farligt för just DIN hälsa eftersom det kanske inte drabbar dig.

Sant, men det drabbar väldigt få!

Citat:

Tja, då är han en aktiv snusare. So? Eller försöker du säga att man ska få skattelättnader på snus för att man springer en gång i veckan?

Jag tror att vi har missuppfattat varandra så det är lika bra att släppa den här pugnten.

Citat:

= 0 och tadaa, vi behåller skatten!

På samma nivå som nu och kanske lite lägre

Citat:

Jag är en konsekvent nagelbitare. Vad jag vet är det inga beroendeframkallande ämnen i naglar (inte för att jag sväljer dem) så beroendet är helt psykologiskt. Jag har försökt sluta flera gånger men aldrig riktigt lyckats. Det är skitsvårt att sluta! (Ärligt talat tror jag det är svårare än att sluta snusa för du kan ju bara sluta köpa snus, men jag kan inte sluta växa ut naglar. )

Är också en nagelbitare och jag har nog testat allt för att sluta med det, har tom. använt någon jävla smörja man geggar på naglarna så det blir att smaka skit, men nej, det går inte, man anpassar sig bara

Mycket lättare att sluta snusa, bara motivationen finns!

Lyml:
Betalar vi inte skatt redan nu? finns det belägg för att den måste höjjas? Finns det inga bevis så SKA man inte höjja igen, den skulle fan inte höjts förra gången heller, fanns inga bevis då heller!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Till att börja med så det som jag inte svarar på har andra svarat på. Sen ska jag försöka bortse från dina påhopp och svara sakligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Öh, smart och inte alls långsökt tänkt där. Folk köper nog snus och kastar ut det på gatan... Snusning omfattar ju Självklart även inköp av varan.

Ok. Med det resonemanget så är alkoholister de som bidrar mest till samhället och alkoholism en av de största samhällsdrivarna. Låt oss alla bli alkoholister så får vi ett jättebra samhälle! För att öka alkoholimens (som är så bra) så tar vi bort skatten! Hmm..., vänta nu...?

Vi har ju lagt på skatten för att snusning inte bidrar utan kostar, för att kompensera detta. Vi diskuterar ju skattens vara eller icke vara (eller höjningen om man så vill). Man kan inte argumentera för att snusning bidrar och är bra via skatten om man försöker få bort skatten. Då försvinner ju ditt enda argument för snus, ett argument som används för att få bort sig själv, dvs skatten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Tillbaka till dina högstadieargument.

1. Det är en kostnad oavsett vad du säger eller tycker, det är fakta.
2. Vad du tror är inte relevant, fakta är relevant.

3. Diskussionen nerlagd.

Återigen:
Vad det egentligen handlar om är ju att fler och fler rökare går över till snus, en större marknad där man kan hämta mer pengar helt enkelt. För det kan inte finnas några som helst vetenskapliga belägg att höjja skatten ytterliggare ur ett folkhälsoperspektiv. Det är rent och skärt skitsnack i dagsläget.

Ja, tillbaka till dem.

Vad menas när man säger att någonting kostar samhället mycket? Menar man att det finns utgifter för det här eller menar man att det finns utgifter som inte kompenseras av att andra utgifter minskar? Tittar man bara på den ändring som är på plussidan av utgifterna och ignorerar de minus som man tillför eller tittar man på totala utgiftsändringen för ämnet i fråga?

Du försöker bara förvränga begreppet till något ordagrant som inte är dess betydelse i det här sammanhanget. Du väljer att titta selektivt på effekterna av aktiviteter istället för att titta på det sammanvägda resultatet. Sluta larva dig och ägna dig åt ordklyveri. Vad är det vi är ute efter? Att få fram om det är bra eller dåligt att ha aktiva medborgare i ett samhälle (som snusning jämfördes med) eller att tjafsa om ords definitioner? Du är inte konstruktiv och försöker bara vinna till varje pris. Vem är det egentligen som sysslar med högstadieargumentation?

BorN: Känns som vi börjar komma överens nu. Angående att exemplet var överdrivet så var det medvetet. Tror tillochmed jag skrev det?

Den där nagellacken som smakar apa har jag också provat. Slutade för det smakade skit. Slutade inte bita på naglarna.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
BorN: Känns som vi börjar komma överens nu. Angående att exemplet var överdrivet så var det medvetet. Tror tillochmed jag skrev det?

Den där nagelacken som smakar apa har jag också provat. Slutade för det smakade skit. Slutade inte bita på naglarna.

Jo, nu tror jag att vi förstår varandra bättre och är skapligt överens, alltid roligt att träna argumentations teknik, det behöver jag

MVH

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Mycket text.

Jag tror du missförstod mig lite. Ska förklara:

Jag påstår inte att jag är emot skatt på snus, av flera orsaker, men jag är mot en vidare höjning av skatten.

Du säger att snusare kostar samhället pengar. Det jag menar är att jag tycker du behöver backa det argumentet med siffror som visar att skador pga snus (enbart snus) kostar samhället mer pengar än vad vi redan idag får in via snusskatten som gäller idag.

Det jag syftade på med högstadieargument var inte att "förlöjliga" dig, absolut inte, det var mer att försöka förklara hur jag tyckte du använde argument mer hämtade ur ingenting. Jag tycker inte man kan påstå att snusare kostar samhället massor med pengar utan att ha uppbackning för detta, är du med på hur jag menar?

Lyml: Jag kan inte se att jag klankat ner på honom, utan vissa av hans argument? Jag var VM-mästare i missuppfattning enligt honom och jag tyckte delar av vad han skrivit var osmart skrivet, vissa delar bjöd in till missuppfattning, inget annat

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag tror du missförstod mig lite. Ska förklara:

Jag påstår inte att jag är emot skatt på snus, av flera orsaker, men jag är mot en vidare höjning av skatten.

Du säger att snusare kostar samhället pengar. Det jag menar är att jag tycker du behöver backa det argumentet med siffror som visar att skador pga snus (enbart snus) kostar samhället mer pengar än vad vi redan idag får in via snusskatten som gäller idag.

Det jag syftade på med högstadieargument var inte att "förlöjliga" dig, absolut inte, det var mer att försöka förklara hur jag tyckte du använde argument mer hämtade ur ingenting. Jag tycker inte man kan påstå att snusare kostar samhället massor med pengar utan att ha uppbackning för detta, är du med på hur jag menar?

Lyml: Jag kan inte se att jag klankat ner på honom, utan vissa av hans argument? Jag var VM-mästare i missuppfattning enligt honom och jag tyckte delar av vad han skrivit var osmart skrivet, vissa delar bjöd in till missuppfattning, inget annat

Jag anser att om man har en studie (eller flera) som visar att snus är skadligt och ökar risker för vissa sjukdomar/skador är det inte ett speciellt långt steg att anta att det kommer kosta samhället nått mellan 0.X och inf. Därför tycker jag inte man behöver visa specifika siffror på hur mycket det kostar eller att det kostar. Det kan man förstå ändå. Sen vad skatten ska hamna på för nivå, det är en annan fråga. Men att den ska finnas, det är självklart.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag anser att om man har en studie (eller flera) som visar att snus är skadligt och ökar risker för vissa sjukdomar/skador är det inte ett speciellt långt steg att anta att det kommer kosta samhället nått mellan 0.X och inf. Därför tycker jag inte man behöver visa specifika siffror på hur mycket det kostar eller att det kostar. Det kan man förstå ändå. Sen vad skatten ska hamna på för nivå, det är en annan fråga. Men att den ska finnas, det är självklart.

Jag tycker fortfarande inte argumenten håller hela vägen. Om du förespråkar en högre snusskatt än den som är i dagsläget, utan att ha något att stå på som visar att de pengar som snusskatten i dagsläget bidrar med inte skulle täcka kostnader som garanterat är uppkomna pga snusning, tycker jag du är ute lite på hal is.

Om skatten bidrar med mer pengar än vad snusskador kostar samhället (om det nu skulle komma fram senare), så är det ju knappast motiverat med en skattehöjning?

Inkomst i form av snusskatt - kostnader == >0 så kostar det ju inte samhället något, tvärtom. Har man då inget som kan bevisa motsatsen saknas ju grundargumentet för skattehöjning.

Är du med på hur jag menar? (Notera även att jag aldrig skrivit att jag är emot snusskatt, enbart den kommande skattehöjningen.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag tycker fortfarande inte argumenten håller hela vägen. Om du förespråkar en högre snusskatt än den som är i dagsläget, utan att ha något att stå på som visar att de pengar som snusskatten i dagsläget bidrar med inte skulle täcka kostnader som garanterat är uppkomna pga snusning, tycker jag du är ute lite på hal is.

Om skatten bidrar med mer pengar än vad snusskador kostar samhället (om det nu skulle komma fram senare), så är det ju knappast motiverat med en skattehöjning?

Inkomst i form av snusskatt - kostnader == >0 så kostar det ju inte samhället något, tvärtom. Har man då inget som kan bevisa motsatsen saknas ju grundargumentet för skattehöjning.

Är du med på hur jag menar? (Notera även att jag aldrig skrivit att jag är emot snusskatt, enbart den kommande skattehöjningen.)

Jag förespråkar inte höjd snusskatt. Inte heller sänkt snusskatt. Jag förespråkar snusskatt. Vilken nivå den ska vara på vet jag inte. Vad jag reagerar på hos många här är att de försöker försköna snusning och påstå att det är bra för samhället och inte har några skadliga effekter för individen och via det klagar på höjningen. Ska man tas seriöst så får man iaf. erkänna att det kan vara skadligt men att det kanske inte ligger på den nivån som höjningen föreslås till.

Sen störde jag mig nått otroligt på att man påstod att aktiviteter var en större kostnad/last för samhället som ett desperat försök att hitta annat som var laster som inte beskattades. Din och min diskussion har ju till största del varit om just idrott och aktiviteter.

Om det inte finns några siffror på vad det kostar med snusning så får man göra en uppskattning på storleksordningen och gå från det, när man väl har bestämt att man ska ha skatten. Att precisera skatten på ören (eller ens miljoner) kommer ju aldrig att hålla ändå.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Ja det låter bra i teorin men godis är inte bra att äta varje dag, du kan ju inte säga att det är bra att äta godis!

Cirka en deciliter godis är ingen fara. Samma sak med ett glas vin etc.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag tycker fortfarande inte argumenten håller hela vägen. Om du förespråkar en högre snusskatt än den som är i dagsläget, utan att ha något att stå på som visar att de pengar som snusskatten i dagsläget bidrar med inte skulle täcka kostnader som garanterat är uppkomna pga snusning, tycker jag du är ute lite på hal is.

Om skatten bidrar med mer pengar än vad snusskador kostar samhället (om det nu skulle komma fram senare), så är det ju knappast motiverat med en skattehöjning?

Inkomst i form av snusskatt - kostnader == >0 så kostar det ju inte samhället något, tvärtom. Har man då inget som kan bevisa motsatsen saknas ju grundargumentet för skattehöjning.

Är du med på hur jag menar? (Notera även att jag aldrig skrivit att jag är emot snusskatt, enbart den kommande skattehöjningen.)

Förstår inte problemet? Vi lever ju i Sverige, ingen skatt här är ju speciellt smart. Jag menar vi beskattar ju de välbärgade mest både i antal kronor och i procent, även fast dessa kostar samhället minst. Så varför skall egentligen skatten på snus endast täcka kostnaderna? Allt annat är ju överbeskattat så varför inte snus? Snus, alkohol och tobak finns ju även bra skäl till att överbeskatta, ju dyrare det är desto färre använder det. Eller iaf använder det mindre.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Och varför är det bra att snusa nu igen?

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Ska skatten på snus höjas så ska tamigfan skatten på sprit, cigg, onyttig mat, godis, läsk, YOU NAME IT höjas med minst lika mycket.

Djävla mygel, blir så förbannad.
Förövrigt så hörde jag om nåt EU-lagförslag där snus skall tillåtas inom EU. Detta för att försöka få folk att gå över till snus, från rökning. Just för att snus inte är lika farligt. Sen om det går igenom eller inte återstår att se...

En snubbe jag känner som är samhällslärare hade en rolig teori också, haha...
Han funderar på om det är så att snusskatten höjs, eftersom snus är mer förknippat med "knegare" a.k.a. arbetarklassen, som jobbar mycket svart och så vidare. Rika "borgare" snusar intel, de röker dyra cigarrer ;D

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

blir o lägga ner med skiten dårå blir inte lätt försökt ett antal gånger men blir så jävla grinig, får väl börja tugga tuggumi eller nått istället

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400