Permalänk
Medlem

TDC- avbrott i uppkopplingen

Hej på er alla!

Har finkammat forumet och läst väldigt mycket om TDC och deras roll som ADSL leverantör men en fråga som har dykt upp tidigare men som ingen riktigt har besvarat är problemet att Internet förbindelsen bryts.

Tror inte att detta är något problem som bara TDC kunder råkar ut för så jag hoppas att folk med samma problem hos andra leverantörer ska få nytta av denna tråd.

Som ni anar så har jag råkat ut för problemet ovan. Fick ADSL inkopplat i förra veckan (efter knappt 3 veckors väntetid!) men snart upptäckte jag att förbindelsen bryts för att därefter återstarta igen efter max 1 minut. Jag har 28 Mbit men synkar med en hastighet på ca 18,5 Mbit. Bor cirka 1500 meter från telestationen.

Problemet med avbrotten uppstår både med trådlös anslutning och när routern är ansluten med kabel. Routern som används fick jag av TDC och är av märket Speedtouch 780 WL.

Följande fel faktorer kan uteslutas då jag har kollat igenom allt ett flertal gånger:

- första telefonjacket
- seriekopplingen
- trådlös telefon i samma jack
- annan elektronisk utrustning
- routerns splitter
- ingen förlängningssladd eller annan telekabel

Vad kan problemet bero på? Någon som har råkat för samma sak och löst det? Ligger ansvaret hos leverantören då felet uppenbarligen inte finns i min bostad?

Hoppas ni kan hjälpa till!
Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Tappar du syncen helt? (slocknar synclampan på modemet ?)

Permalänk
Medlem

Förlåt, det glömde jag att nämna!

DSL lampan på routern slocknar/blinkar till och börjar lysa igen kort därefter. Vid nästa avbrott sker samma sak.

Jag loggar in i routern (där jag som nämnt kan se synk. hastigheten) och där ser jag att när avbrottet sker så börjar den aktiva tiden som uppkopplad att räkna om från början...

Permalänk

skumt. sitter med samma skit här hemma. har testat allt det du har gjort men fortfarande utan resultat... fungerade klockrent innan med bbb men sen med tdc...

har du provat att köra med ett annat modem?

Permalänk
Medlem

Ring TDC och be dem låsa synken på typ 15mbit eller nåt sånt och testa om det blir bättre. Visst förlorar ni bandbredd, men det känns trevligare med en stabil uppkoppling. Det är förmodligen så att utrustningen i telestationen synkar med för hög hastighet och en tillfällig svajning gör att ni tappar synk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Ring TDC och be dem låsa synken på typ 15mbit eller nåt sånt och testa om det blir bättre. Visst förlorar ni bandbredd, men det känns trevligare med en stabil uppkoppling. Det är förmodligen så att utrustningen i telestationen synkar med för hög hastighet och en tillfällig svajning gör att ni tappar synk.

det låter ju rätt vettigt. men om jag som i ett annat inlägg här funderar på att köra med ett långsammare modem, borde det inte göra samma sak?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gussi65se
det låter ju rätt vettigt. men om jag som i ett annat inlägg här funderar på att köra med ett långsammare modem, borde det inte göra samma sak?

Nja, då får ni max 8mbit på en 28mbituppkoppling, känns ju lite trist. Varför byta utrustning när TDC kan ställa in det i din conf på 2 minuter?

Permalänk
Medlem

Fixat!

Tack för alla förslag men problemet blev löst. Efter tagen kontakt med TDC skickade de ut tekniker som åtgärdade felet. Vad det exakt var vet jag inte i detalj men TDC nämnde något med problemprofil osv. Igår var jag på nätet mellan 17:00-23:30 utan avbrott. Intressant är att jag fortfarande har samma synk hastighet. Och hela tiden har jag kört med Speedtouch 780 WL, har alltså inte testat med något annat modem.

Om man har ovanstående problem är mitt förslag, om det inte redan är gjort, att ta kontakt med TDC och förklara att man har gått igenom alla möjliga felfaktorer hemma och be dem skicka ut någon.

Kan dock nämna att jag har varit i kontakt med en person där profilbytet enligt ovan inte hjälpte men det gjorde ett nytt modem.

Hur konstigt det kan låta för vissa så måste jag berömma TDC för deras hjälp med problemet. Givetvis varierar kompetens och bemötandet rejält men det finns de som verkligen hjälper till. Väntetiderna var väldigt korta och leveransen av tjänsten (efter borttagen ångerperiod) var ca 2-3 veckor. Givetvis skulle de ha sett till att problemet med avbrotten inte uppstod alls men nu verkar det som att det är löst. Teknikern var på plats 24 h efter felanmälan.

Hoppas att några har fått hjälpen av tråden.

Sammanfattningsvis!

Om man inte upptäcker något fel i bostaden men har problem med avbrotten...

- Be TDC om hjälp med ändring av profil

Samt:
- Lägre sync. hasighet ?
- Annat modem ?

LYCKA TILL!!!

PS!

16/2

Helt korrekt av DonFalcon, problemprofilen hjälpte men inte helt. Var online 3 timmar igår för att få 3 avbrott under en kvart. Ringde TDC återigen och vi beslutade at en lägre synchastighet var lösningen på problemet.

Gussie65se, be TDC lösa ditt problem på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Oj...
Råkade snubbla på denna tråden av misstag...
Måste säga att den hjälpte mig mycket! Imorgon är det jag som ringer TDC och ber dem fixa problemet!
Tack!!

Permalänk
Medlem

Re: Fixat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakamuru

-- en massa text --

16/2

Helt korrekt av DonFalcon, problemprofilen hjälpte men inte helt. Var online 3 timmar igår för att få 3 avbrott under en kvart. Ringde TDC återigen och vi beslutade at en lägre synchastighet var lösningen på problemet.

Gussie65se, be TDC lösa ditt problem på samma sätt.

Gott att det löste sig!

Permalänk
Medlem

Floppa==> Kör hårt! Roligt att du fick hjälp! Skriv om du orkar hur det har gått! Lycka till!

Som DonFalcon skriver i sitt inlägg så fixar de detta väldigt snabbt genom att ändra konfigurationen. Trodde att teknikerna åkte ut och gjorde detta vid telestationen, därav min stora förvåning och beröm, men de gör de alltså inifrån. Ändå måste jag säga att TDC gjorde allt väldigt korrekt.

DonFalcon==> Tack för hjälpen. Som du skriver, hellre 15 Mbit och stabil lina än 20 Mbit (som är min max. hastighet) och avbrott. Inga avbrott med 15 Mbit de senaste 3-4 dagarna.

Permalänk
Medlem

God afton

Min kompis har ett litet problem med sinn uppkoppling, det är nämligen så att han har 28mbit ifrån TDC med modem Speedtouch 780 och problemet är att han kommer inte ut på internet överhuvudtaget, vi har kollat saker som första telejacket och andra dyliga saker, jag sitter på en bärbar på samma modem och det fungerar felfritt för mig, jag kör på xp och min kompis kör på Vista.

Är det någon som har en idé om vad som kan vara fel så hör gärna av er

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosslan
God afton

Min kompis har ett litet problem med sinn uppkoppling, det är nämligen så att han har 28mbit ifrån TDC med modem Speedtouch 780 och problemet är att han kommer inte ut på internet överhuvudtaget, vi har kollat saker som första telejacket och andra dyliga saker, jag sitter på en bärbar på samma modem och det fungerar felfritt för mig, jag kör på xp och min kompis kör på Vista.

Är det någon som har en idé om vad som kan vara fel så hör gärna av er

testa gå in i kommando tolken (som admin) och skriv -> netsh -> interface -> reset all

Ifall det ej fungerar så kan du försöka med detta

http://support.microsoft.com/kb/928233

Permalänk
Medlem

Hej jag har ett liknande problem (dock med BBB)

Vi har 2st datorer i nätverket kopplade till samma BBB-modem (tror det kan va någon typ av router inbyggt i modemet eftersom den har 4 portar), och det intressanta är att det bara är en av datorerna som tappar uppkopplingen. En annan sak som är värd att nämna är att internetuppkopplingen dör EXAKT på minuten varje timma. Den är då "offline" i endast två-tre sekunder innan jag återfår kontakten.

Någon som vet hur man kan åtgärda detta problemet? Kan det vara något virus/program som stör?

Tacksam för svar

Ibland har jag även stött på ett problem där jag måste starta om datorn för att återfå kontakten med internet efter att det dött. Skummt :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soNasty
Hej jag har ett liknande problem (dock med BBB)

Vi har 2st datorer i nätverket kopplade till samma BBB-modem (tror det kan va någon typ av router inbyggt i modemet eftersom den har 4 portar), och det intressanta är att det bara är en av datorerna som tappar uppkopplingen. En annan sak som är värd att nämna är att internetuppkopplingen dör EXAKT på minuten varje timma. Den är då "offline" i endast två-tre sekunder innan jag återfår kontakten.

Någon som vet hur man kan åtgärda detta problemet? Kan det vara något virus/program som stör?

Tacksam för svar

Ibland har jag även stött på ett problem där jag måste starta om datorn för att återfå kontakten med internet efter att det dött. Skummt :S

Jag har exakt samam problem, den går precis på minuten en gång i timmen, rätt surt när man sitter å spelar wow.
Jag har haft samam problem i snart 2 månader nu, alldrig några problem tidigare unde rmina 2 år jag har haft Telia adsl.
Telias kundsuport dem fattar ju alldrig var problemt ligger heller :S

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem. Mitt internet var nere 50-60 sec ca 6 ggr/dag. Amatörerna hos BBB lyckades under 2 månader inte hitta något fel. De gjorde allt. De bytte modem 2 ggr, de fixade något jordfel vid telefonjacket, de satte ner hastigheten och ändrade interleaven. Jag testade med nya kablar och en bärbar också. Inget hjälpte, men uppenbarligen låg felet hos BBB.
Innan juli 2007 fungerade mitt BBB bredband utan problem.

Som tur är fick jag fiber i början av november och har självklart inga mer avbrott. Aldrig mer ADSL?

Ni som har problem kan använda PingLog för att få en enkel log över alla gånger internet dör och sedan sätta press på ISP:n.
http://www.snapfiles.com/get/pinglog.html

Permalänk
Inaktiv

Är det sant? Trodde att jag var den enda, mitt tdc 28 kopplar ner/upp ca 10-50 ggr/dag, detta kan INTE accepteras då bankärenden och andra saker går helt åt H****ETE, kommer att säga upp avtalet med dem då det fungerar helt sanslöst dåligt.

Permalänk
Medlem

Ett par dagar hade jag också en period med löjligt många nedkopplingar. Var 10:e min. Men det lyckades de på något vis fixa till mina vanliga 6 ggr/dag.