Permalänk
Medlem

Vattenkylning.

Tja
Jag är inte alls insatt i Vattenkylning, men jag funderar på att ev skaffa senare.
Jag har lite frågor ang det.
•Måste man byta vatten ofta?

•Är det möjligt att få in allt tillbehör i en Antec Nine Hundred? Så man inte har nån pump eller liknande utanför burken.

•Är det möjligt att ha CPU Kylning samt GPU kylning till samma pump (går det även att ha till 2x GPU det vill säga SLI) vad kan man mer kyla?

Vilket är det Biligaste Vattenkyllar-kitet som man kan få tag på (Som är prisvärt, och som klarar av min Q6600.)

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

- Nej du behöver inte byta vatten ofta. Vattnet kan stå sig många år utan några som helst problem. Vi snackar 3-4 men du lär ha monterat isär datorn mellan detta (garanterat!)

- När de gäller utrymme så bör man tillämpa bästa lösning för ens chassie. Min bästa rekommendation är att man har en bak-monterad radiator och isf en dual alternativt en trippel-version rekommenderas, men de beror självklart helt på hur mycket som ska kylas. Du kan alltså ha pumpen innanför chassiet och sen bara dra slangarna genom 2 genomgående hål som man borrar upp.
Vill man verkligen ha radiatorn sittandes i chassiet så lämpar sig oftast 2x120 (en dual) bäst i toppen men då får man även offra 1-2st 5.25" En dual p.g.a att flertalet chassien har PSU'n som sitter ivägen.

- De finns knappt nån begränsning över vad man inte kan kyla i datorn om man vill på samma pump. För att nämna de mesta. HDD/HDD's, CPU/CPU's, NB, SB, GPU/GPU's, Voltreg, PSU samt Minnesmoduler i form av antingen grafikkortsminnen eller också mobot's stickor.

Billigaste form av vattenkylning görs med hjälp av billig Zoo/Akvarie-pump (230 volts) tillsammans med bilradiator/värmepaket från skroten. Man tjänar tusenlappar på detta sen att en bilradiator inte är så estetiskt talande vad gäller form och design-anpassning till ens chassie de är ju nåt man bör tänka på också. Men säg en radiator för kanske 100-200kr + pump för 250-300 + Cpu-block för 400 så når du kanske precis 1000 spänn Vill man däremot ha nånting stilrent o snyggt så får man räkna med minst 600+400+(500-700) iaf minst 1500 exl frakt utanför sverige, detta matchar en Q6600 utmärkt. Man bör nästan räkna med 2000+ just för att de kommer ALLTID till en massa smådetaljer på slutet som höjer beloppet. Går ju att fynda här i sverige men då ska de vara av ett måste som man väljer bort köp utanför gränsen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

ok ganska otroligt att vattnet håller sig så¨länge, jag trode kanske 6-7 månader tills man var tvungen att byta / fylla på.

vet dock inte om man borde använda vattnet som riner i vår kran, för det är väldigt mycket kalk i det. å man vill inte att systemet ska kalka igen...

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
ok ganska otroligt att vattnet håller sig så¨länge, jag trode kanske 6-7 månader tills man var tvungen att byta / fylla på.

vet dock inte om man borde använda vattnet som riner i vår kran, för det är väldigt mycket kalk i det. å man vill inte att systemet ska kalka igen...

Att vattenkylningen skulle kalka igen om man använder kranvatten är myt och förbannad lögn.

Igenkalkning från användadet av kranvatten sker bara om man tillför en mer eller mindre kontinuerlig mängd kalk under en längre tid. Som exempelvis kaffebryggare, kokkärl, rörsystem, pannor, varmvattenberedare eller liknande.

I större delen av Sverige så har vi en ungefärlig kalkmängd någonstans runt 37 ppm (parts per million) i vårt kranvatten. Så 0.000037 delar av vattnet du fyller på din vattenkylning med är kalk. Det är inte tillräckligt för att bilda några som helst avlagringar som på något vis kan påverka prestandan eller skada pumpen eller på annat sätt påverka kylningen negativt.
Hade du däremot haft en slang kopplad direkt från vattenledningen -> CPU-block -> avloppet, DÅ hade du efter X antal månader mycket väl kunnat få kalkavlagringar i vatten-block/en.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Inaktiv

lånar din tråd lite..
har hållt på med vattenkylning ett tag och har precis bytt dator till en med am2 prolle.. när jag kollat runt lite insåg jag att utbudet av prylar har minskat rätt drastiskt.. vart utanför gränsen shoppar ni andra? butiker och land?
Mvh Robban

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
ok ganska otroligt att vattnet håller sig så¨länge, jag trode kanske 6-7 månader tills man var tvungen att byta / fylla på.

vet dock inte om man borde använda vattnet som riner i vår kran, för det är väldigt mycket kalk i det. å man vill inte att systemet ska kalka igen...

Kör destillerat vatten dvs batterivatten.
med glykol.
Rätt doserat funkar det utan bekymmer i månader.

Kranvatten ska undvikas.
Lätt att få alger med kranvatten.

än så länge är petras tech eller vcore.dk sedan ska någon på forumet starta en shop.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

är thermaltake Bigwater nott att ha?

----
min Q6600 @ 3,2Ghz är ganska varm, vid Full load av Prime95 så ligger tempen på ca 77c och vid IDLE ca 50c har en Zalman CNPS7700-CU...

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Nja - för att kyla en q6600 behöver man nog en större radiator (eller väldigt kraftig fläkt). Men jag vet inte - jag har inte provat (än). Väntar på leverans av radiator (Black Ice 120.3) och lite annat innan jag kan gå över till vattenkylning.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Snälla, köp inte Big Water.

Har och har haft lite olika vattenkylningsprylar från TT och inget av det är värt besväret.

Vill du bestämmt ha ett kit så skulle jag rekommendera något kit från chilledpc.co.uk eller coolerkit.dk , dom brukar ha bra grejjer.

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Thermaltake BigWater 745 lite över en månad nu och det kyler min E6750 @ 3.2 1.4 Vcore bra (jag vet att det är ganska högt för den hastigheten men den är inte 100 stabil ändå).

Den högsta temperaturen jag har kommit upp i är 44 C på ett lan, efter ca 34 timmars spelande i 26 C nästan utan avbrått, och då använder jag bara dual radiatorn. Jag har ca 22 C idle (2 över rumstemperatur) och så fort jag startar ortos så går tempen upp till 40 C på 2 sekunder. Kan detta vara att jag har för mycket eller för lite kylpasta?

Detta paketet hadde fått 10/10 av mig om det inte hadde varit för pumpen, som låter lite mer än jag kan uthärda. Men detta löstes genom att slå in pumpen i en massa skumplast så nu är det en helt aceptabel ljudnivå.