problem med minnen eller processorn...:/

Permalänk
Medlem

problem med minnen eller processorn...:/

hej, jag har haft problem med min dator till och från hela tiden sedan jag byggde den för nästan ett år sedan. Den fryser sig när den känner för det och ibland har löst det genom att höja vcoren. jag sitter på: p5b moderkort e6600 processor 2g ocz pc6400 800mhz x1950pro grafik och 520corsair nätagg. och när jag nu tittade i programmet Rightmark Cpu clock så står det att multipeln går ner till 6 men startar på 9 och går därmed ned från 3ghz(333fsb) till 2ghz.. är detta normalt eller kan det vara felet med mina frysningar.. skriver även upp lite saker från cpu-z här: Vcore 1.376 fsb:dram 2:3 cas#latency 5clocks ras to cas delay 5 clocks ras precharge 5 clocks cyclone time 15 clocks command rate 2t. Fråga om ni vill veta mer.. Tack för svar!!! /gustav

Permalänk

vad jag vet är det ingefel har samma här men när du startar ett program som är krävande startar 9x den går ner till 6x för att spara energi och sen upp till 9x när det behöves

Permalänk
Avstängd

frysningar kan bero på lite av varje.
Prövat att testa med ett annat grafikkort?
Kan också vara värmerelaterat.

så felkällorna kan vara flera.
1.376vcore kanske är för lågt för 3ghz, en cpu är så olika i uppförande.
1. videokortet, med drivrutiner.
2. värme.
3. virtuella minnet med texturförflyttning. dvs x1950pros minne räcker itne till.

frysning är lite för oklart att ge en bra bedömning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

tack för svaren! kan väll bara säga att ibland tycker datan att det är kul att frysa fast.. allt fryser.. musen sitter som sten, kan inget göra än att starta om burken.. jag har testat olika vcore spänningar men ibland har det fungerat bra ett bra tag men sedan har jag fått frysningar stup i kvarten och då har jag ändrat igen osv... ska nog spara ihop lite pengar till ett nytt graffekort som 8800gt... aja som sagt tack för svaren:) ha det bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slocaz29
tack för svaren! kan väll bara säga att ibland tycker datan att det är kul att frysa fast.. allt fryser.. musen sitter som sten, kan inget göra än att starta om burken.. jag har testat olika vcore spänningar men ibland har det fungerat bra ett bra tag men sedan har jag fått frysningar stup i kvarten och då har jag ändrat igen osv... ska nog spara ihop lite pengar till ett nytt graffekort som 8800gt... aja som sagt tack för svaren:) ha det bra

Intressant. Fick vad som verkar vara ett liknande problem förut på denna dator. Har inte hänt på ett tag nu dock. Inte identifierat det än dock. Det intressanta är att det endast hände vid låg belastning de gånger det hände.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q