Permalänk
Medlem

Vilken tv för 20.000kr

Hej!

Jag hade tänkt att köpa en tv och jag vet att det sitter mycket kunnigt folk på detta forum, så varför inte höra med trevlig expertis som er :).

Tanken är att använda tv till ps3 och film via datorn, så jag antar att plasman är uträknad i detta läget? Eller finns det något som talar för att man kan köpa en plasma ändå. Jag är rätt känslig för pixlar trots allt, men samtigit som vill man ha bra flyt som plasman erbjuder.

Krav:
Full-HD
Gärna 46" (om inte kvaliteten i tv blir för kass totalt sett)

Motivera gärna varför ni föredrar erat val framför en snarlik tv.

Tack på förhand

/Ac

Permalänk
Avstängd

du kan ju kika på:
Sony KDL-46W2000
Sharp LC-46XD1E
Samsung LE-46M86BD
eller en lite billigare
Andersson Y470 FHD Digital

och denna vart väldigt bra utrustad vad gäller in och utgångar
http://prisjakt.nu/produkt.php?e=173956

Permalänk
Medlem

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=237490

Köpte 42" modellen för 15000 från tyskland, helnöjd med den iaf, enda jag skulle kunna klaga på är svärtan, men den är inte dålig heller. Kör den kopplad från datorn via en dvi-hdmi kabel och använder den i allt från film till spelande (cod4 ser underbart ut på den).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Finns ju numera full-hd plasma i storlekarna 42 tum för under 15 loppor, en 50 tummare kostar drygt 20000kr. Varför skulle du räkna bort plasman? Inbränningar?

Är det bara lcd som gäller så är Sonyn som trollhattans tipsade om ruskigt het.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren

-Trollhattan:
Jag gillar sonys lcd väldigt mycket för att jag har en polare som köpte en liknade i våras. Dem erbjuder alltid kvalitet rakt igenom, så det känns som att man inte kommer bli besviken om man väljer en sony.

Vad det gäller samsung, så har det kännts som man får mycket tv för pengarna fast ändå behåller en hyfsad grad av kvalite.

Kollade lite på LG modeller på El giganten idag och jag tycker dom släpar mycket mera än många andra modeller, vilket jag upplever som jobbigt. Eller är det bara jag?, alla det flesta modellerna nu, har väl 8ms som är 46" och kostar runt 20.000?

Maniak - Toshiban verkar vara väldigt bra, men jag har svårt för vissa tv märken. Är jag för märkes påverkad eller erbjuder det schyssta saker trots allt, vad tycker ni om märken?
Mycket är bluff, men när det kommer till teknik så tycker jag det är viktigt att hålla sig till det som kan sin sak bäst (Jag kanske är ute och cyklar här, men andra märken attraherar mig mera)

Dala - Anledningen till att jag räknade bort plasman är för upplösningen som jag trodde alltid hamnade runt 1300x700 i dagsläget.

Om jag ställer frågan på nytt

- vilken modell skulle ni välja och varför, utan att ge olika förslag.

- Om man skall ha tvn utan att köra datorbaserade saker som windws, utan skall ha den till ps3 och filmtittande via datorn enbart, är det ok med plasma eller är det ett självklart val att köra lcd?

Tack för alla svar, ha en trevlig helg

Permalänk
Medlem

Samsung LE-46M86BD har jag kollat en del på och den är riktigt fin när det gäller full hd uppspelning.

Permalänk
Medlem

Köp inget från förra generationen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Acurio

- Om man skall ha tvn utan att köra datorbaserade saker som windws, utan skall ha den till ps3 och filmtittande via datorn enbart, är det ok med plasma eller är det ett självklart val att köra lcd?

Tack för alla svar, ha en trevlig helg

Nej det är det inte, Film via datorn är samma sak som film via DVD'n. För att få inbrännigar (permanenta!) på en ny plasma måste du göra någonting exeptionellt korkat som att låta den visa en websida eller annan högkontrast bild under många timmar.

Du kan få en Full HD 50" Plasma för strax över 20000:- (http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=213047) då får du en TV som är överlägsen alla LCD'er.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Klart val: LE-46M86BD eller LE-46M87BD (Bara liten designskillnad). Dom har ju droppat rejält i pris.

Några orsaker:
Bra kontrast.
Ljusstarka paneler.
Pixelmappar perfekt i 1920*1080.
Bra pixelgarantier från Samsung.

Köpte en sådan själv, helnöjd.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Hej alla kunniga

Ni har givit mig några riktigt prisvärda val. Fortfranade känns det väldigt svårt. Curely som skrev inlägget om plasma tvn som är överlägsen det andra lcd:na enligit honom känner inte att det är något som helst problem med att köpa en plasma. Jag undrar vad ni andra tycker om plasma i dagsläget för ps3 och att titta på film.

Jag vet inte varför jag har blivit så inbakad i att det är lcd som gäller, jag kan enbart den vanliga med svärtan och att det är bättre flyt i plasman och om jag förstått det rätt så håller en plasma inte lika länge som en lcd i antal timmar? Hur är förhållandena mellan hållbarheten i antal timmar mellan plasma och lcd gällande samma tum? är det någon utav dem som kräver en försäkring, dvs som är känsligare.

Jag gillade inte att jag bara såg plasma som var hd-ready, men nu när jag sett andra alternativ med full-hd så blir jag sugen på att köpa en plasma tilllslut, just för att jag värdesätter motionen som tvn ger.

Jag tycker på tok för många lcds släpar i mina ögon, men jag kanske är petig.

Förutom det frågorna jag bakat in i texten, så har jag ytterligare en fråga. Om man skall köpa en tv från El-giganten vilken skulle det då vara (kan få lite bättre pris där nämligen) om det nu har någon bra tv överhuvudtaget.

Tack för alla som svarar

Permalänk
Medlem

Kan du få en gen8 pioneer plasma för den prislappen så kör på det.

Permalänk
Medlem

Bästa TVn för de pengarna är Panasonic TH-50PZ70 om du "måste" ha en full-hd (och det måste du inte om du ska använda den till det du skriver) eller en TH-50PV70 om du vill spara 3000 kr.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk

Köp en projektor.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det viktigaste är att åka och kolla på TV:n innan man bestämmer sig. Köp inte "osett".

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"