raid 1 kör slut på cpu?!

Permalänk

raid 1 kör slut på cpu?!

har lite problem med en burk som kör raid 1 med 2 st 500 gb diskar,
använder raid kontrollern på moderkortet så det är inga värstingprylar direkt.

celeron 2.53 ghz
kingstone 1 gb pc3200
asus p5s800-vm (SiS 671FX)
seagate 40 gb ide ST340012A (Win XP)
samsung 500 gb sata HD501LJ

systemdisken är slö men borde inte spela någon roll.
problemet är att så fort raid diskarna får jobba lite så går cpu 95-100%
kör på nyaste stabila bios och drivisar.

Permalänk
Avstängd

Detta är ju problemet med moderkortens inbyggda RAID kontroller, den har ju ingen egen processor och därmed förlorar man prestanda då cpu:n får göra jobbet.

Hade du haft en dubbelkärnig eller en quad som processor så hade du inte märkt så mycket. Men din processor är ju verkligen en flaskhals med litet cache. Att du har lite ram med gör ju sitt till.

Men som sagt största anledningen till att din processor får jobba så mycket är för den inbyggda RAID kontrollern.

Vill du få upp snabbheten så är mitt råd till dig att byta processor, men då ditt moderkort inte har stöd för några dubbelkärniga whatsoever så är mitt råd till dig att byta moderkort, processor och minne...;)

Mvh

Permalänk

Kör du hårddiskarna i UDMA-läge? Om hårddiskarna körs i PIO-läge så är det möjligt för dem att använda så mycket cpu. Titta på hårddiskarna i Enhetshanteraren under IDE ATA/ATAPI controllers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Kör du hårddiskarna i UDMA-läge? Om hårddiskarna körs i PIO-läge så är det möjligt för dem att använda så mycket cpu. Titta på hårddiskarna i Enhetshanteraren under IDE ATA/ATAPI controllers.

Kollat det, de kör i UDMA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Detta är ju problemet med moderkortens inbyggda RAID kontroller, den har ju ingen egen processor och därmed förlorar man prestanda då cpu:n får göra jobbet.

Hade du haft en dubbelkärnig eller en quad som processor så hade du inte märkt så mycket. Men din processor är ju verkligen en flaskhals med litet cache. Att du har lite ram med gör ju sitt till.

Men som sagt största anledningen till att din processor får jobba så mycket är för den inbyggda RAID kontrollern.

Vill du få upp snabbheten så är mitt råd till dig att byta processor, men då ditt moderkort inte har stöd för några dubbelkärniga whatsoever så är mitt råd till dig att byta moderkort, processor och minne...;)

Mvh

Oki, eller köpa ett nytt kontrollerkort?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dark_luna
Kollat det, de kör i UDMA.

Oki, eller köpa ett nytt kontrollerkort?

Ja eller det, nästan samma pengar i slutändan, är det bara som server du använder den burken så är det kanske enklast med ett separat kontrollerkort men då dom flesta av lite kvalitet och prestanda kostar en mindre förmögenhet så...

Kanske en NAS är att tänka på!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Ja eller det, nästan samma pengar i slutändan, är det bara som server du använder den burken så är det kanske enklast med ett separat kontrollerkort men då dom flesta av lite kvalitet och prestanda kostar en mindre förmögenhet så...

Kanske en NAS är att tänka på!?

HighPoint RocketRaid 1720 SATA II Raid 2-channel (PCI) ca 900:-
HighPoint RocketRaid 1740 SATA II Raid 4-channel (PCI) ca 1300:-

Kollat på någon av dessa.

Jo det har du rätt i, men om man jämför någon av HighPoint korten
det som sitter i en nytt moderkort, är de jämförbara?

Eller måste man upp i pris?

Som det är nu kör jag en slö 40 gb ide som systemdisk win xp
och 2 st 500 gb på sata1 portar i raid 1.

Antingen köper jag ett bättre sata2 pci kort och har kvar 40 gb
som den är, eller köper ett bättre sata2 kost och en till 500 gb
och kör dem i raid 5 och kastar ut ide disken.

Men hur funkar det att partitionera ett raid 5 system?
Tänkte på recovery om nått skulle skita sig.
Prestand jämfört med raid 1?

Permalänk
Avstängd

Båda RocketRaid korten är precis som vilket moderkort som helst, dvs alla beräkningar får göras av CPU:n skall du ha någon prestanda att tala om så får du nog kolla in ett http://www.dustinhome.se/pd_5010111387.aspx

Där du har en processor på kortet och eget inbyggt minne på kortet.

Kolla in artiklarna på Toms hardware angående prestanda när det gäller olika RAID arrayer.

Permalänk
Medlem

Hightpoint korten är betydligt bättre än Silicon Image och Promise-chip.

Permalänk
Hedersmedlem

Andersj, kan du komma med något som påvisar att det verkligen är korrekt att processorn behöver jobba så mycket så det kluddar igen helt? Det låter väldigt överdrivet för RAID 1 som är identiska kopior och inte behöver hålla på med XOR-beräkningar som högre RAID-nivåer har, där beräkningskraft behövs.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Låter hju definitivt som det är ngt fel på RAID-chippet på moderkortet, kanske om du testar mjukvaru-RAID i Windows för att se om du på så sätt får bättre prestanda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Andersj, kan du komma med något som påvisar att det verkligen är korrekt att processorn behöver jobba så mycket så det kluddar igen helt? Det låter väldigt överdrivet för RAID 1 som är identiska kopior och inte behöver hålla på med XOR-beräkningar som högre RAID-nivåer har, där beräkningskraft behövs.

Komma med kritik är ju lätt men att hjälpa till verkar vara svårare...

Trådskaparen vill ju eventuellt köra RAID-5, då är det väl bra dumt att inte köpa ett kort med en processsor för XOR beräkningarna håller du inte med? Eller tycker du att han skall först köpa en enkel RAID kontroller utan processor för att sedan när behovet pockar på köpa ytterligare ett kort till för mera pengar.

Det är alltför lätt att måla in sig i ett hörn speciellt med RAID kort. Ett billigt kort är sällan det i det långa loppet. Men du kanske kan påvisa på annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Komma med kritik är ju lätt men att hjälpa till verkar vara svårare...

Trådskaparen vill ju eventuellt köra RAID-5, då är det väl bra dumt att inte köpa ett kort med en processsor för XOR beräkningarna håller du inte med? Eller tycker du att han skall först köpa en enkel RAID kontroller utan processor för att sedan när behovet pockar på köpa ytterligare ett kort till för mera pengar.

Det är alltför lätt att måla in sig i ett hörn speciellt med RAID kort. Ett billigt kort är sällan det i det långa loppet. Men du kanske kan påvisa på annat.

Jag kan väl få fråga dig om det ändå i tråden utan att komma med en lösning?

Trådskaparen hade inte ens nämnt RAID-5 när du skrev att RAID 1 var så processorkrävande. Såklart det är bra med kort med egen processor om man ska köra RAID 5 och inte har kraftfull flera CPU:er.
Men du kommer inte undan att du påstår att inbyggd kontrollers som förlitar sig på processorn gör ett stort avtryck i processoranvändningen vid RAID 1.

Min lilla googling gällande RAID 1 gav inte några stora testar av processorbelastningen. Såg på nått ställe var drivrutinsproblem och i andra forum var den större massan för att RAID 1 inte är ett stort problem för processorn.
Men dark_luna har ju redan senaste bios och drivisar står det så standardrådet hjälper inte.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör en mjukvaru-raid 0:a och processoranvändningen är väldigt låg. Har även testat med en raid 1:a tidigare med två hårddiskar och procesoranvändningne bör inte överstiga 2-3 procent, lite beroende på hårdvara.

Vilket kontrollerkort använder du dark_luna?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Det står i första inlägget att han använder den inbyggda RAID kretsen på moderkortet "Asus P5S800-VS"

Jag var lite snabb där i mitt första inlägg angående cpu belastningen och RAID-1 men en Celeron processor är väl kanske inte huvudvalet och detsamma gäller väl moderkortet om man skall använda grejorna till en server. Beronde på vad för typ av server man har och vad den skall användas till så är det väl inte alltför otroligt att processorn får jobba häcken av sig. Speciellt om det är många användare anslutna till den eller hur.

1GB ram är ju inte så mycket det heller, det enda som inte ser ut som en flaskhals här är ju RAID-diskarna

Permalänk
Medlem

Windows inbyggda raid 1 drar inte så mycket iallafall, min P2 450MHz klarar det fint.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Oki,

Nått knas verkar det ju iaf va, även om jag "bara" kör på en celeron 2.5 GHz, 1 GB ram och ett billigt moderkort så bör inte cpu gå i taket.

Blir nog att skaffa ett enklar Promise Raid kort till att börja med.

En annan lösning är en QNAP TS-201...