Permalänk
Medlem

Ogiltig disk

Min gamla 250gb sata disk började ticka och ha sig i dagarna. Hade den som os disk. Blev irreterad för den pajja och körde in till jmedata och köpte mig en 74GB raptor disk
Men nu är det så här. Skulle köra in XP Pro på den. Trycker på tangenten för att starta XP cd:n. När jag kommer fram till vilken disk jag ska ha det på så står det bara: Ogiltig disk (Det finns ingen disk i enheten) 7095MB hårddisk 0 på Id 0 på buss 0 på atapi [MBR]. Det är endast den disken det är så på. På två av de andra diskarna så står de [Dynamisk volym] vad det nu är, men tror man kan fixa det i diskhanteraren i windows.
Det går att formatera och installera xp på den. Men när jag bootar om datorn så kommer det fram om att ja måste ha rätt boot device.
Jag har testat koppla ut alla diskarna och testat med olika sladdar och kollat bios, men det står fårtfarande samma grej på disken. Den kan omöjligt vara pajj tycker jag.

Har ni några idéer vad det kan vara ?

Permalänk
Snusfri

gör en slipstreamde xp-skiva med nlite där du lägger in drivrutinerna till sataportarna på moderkort så ska det nog gå bättre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro