Permalänk
Medlem

ESD-armband, vart?

Tjena.
Tänkte fixa själv lite med datorn.
Men då måste man ju ha ESD-armband för det.
Finns ju andra sätt också, men det kan man ju aldrig vara säker på vad jag har läst.

Men vart kan man få tag på ESD-armband eller liknande på komplett?
Och finns det inget som man kan använda hela tiden ist för engångs användning?

Permalänk
Medlem

Man måste inte ha det ! jag bygger datorer varje dag på jobbet så jag vet att det är ingen fara, du kan ta i ett element innan du börjar för vara säker att inte vara statisk laddad

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har själv byggt i datorer ganska mycket, aldrig använt nått ESD-band eller dylikt.

Permalänk
Medlem

När man gör dedär på element, är det något man ska tänka på? Måste det vara på, får man inte gå på visa saker eller ta i visa saker? osv

Permalänk
Avstängd

Klart att ett ESD-armband inte är nödvändigt, men det kan vara bra att ha som extra säkerhetslina.

FortuN:

Märks att du har lagt ner tid på att iaf FÖRSÖKA hitta själv: http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=antistat

Söktid: 2 sekunder

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

Sen kan det bringa klarhet i ämnet om man söker i forumet och läser de ganska stora trådar som redan finns. Viktigast är dock att få ur huvudet att det skulle hjälpa att ta i ett element. Det kan tvärtom orsaka ESD-skada. Hoppas inte pytonOrm jobbar för nån större leverantör av datordelar med tanke på hans idéer om detta. Eller så har vi kanske svaret på mångas krånglande datordelar där?

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Annars går det väl att ta i ett eluttag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Annars går det väl att ta i ett eluttag.

jo det går bra en gång hahaha

jag testa använda armbandet en gång och arldrig mer då det va ivägen hela tiden, tar aldrig i element heller eller nåt, aldrig haft nåt problem. pillat o moddat datorer i minst 7 år.
Har till o med dammsugit av ett grafikkort som jag höll i, munstycket kom imot grafikkortet och jag fick en jäkla stöt, trodde hela kortet paja men jag stoppa in det igen o det fungera utmärkt.
tror dom flesta är oroliga i onödan, jag har tänkt på det ju mer försiktig man är när man pillar i datan ju lättare har man sönder saker. dom tål mer än vad man tror <-- störig tomteluva ju haha

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slappyjoe
jo det går bra en gång hahaha

Hahah ja men jag menar de där koppar(?) sakerna som brukar finnas på sidorna inne i jordade eluttag.

Permalänk
Medlem

Att ta i element eller jordningen i eluttag är bland de värsta man kan göra eftersom de inte är säkert att chassit och komponenterna är helt "nollade"

Det är mycket större chans att chassit har ungefär samma laddning som dig och enda man behöver göra för att vara helt säkert är att nudda chassit eller något annat i datorn.

Så har du inget armband ska du bara tänka på att röra vid chassit så ofta du kan när du installerar saker. Lättast brukar vara att dra upp ärmarna och lägga underarmarna mot chassit hela tiden för att vara säker.

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Man måste inte ha det ! jag bygger datorer varje dag på jobbet så jag vet att det är ingen fara, du kan ta i ett element innan du börjar för vara säker att inte vara statisk laddad

Du vet att det inte är nån fara just vid det tillfället men långsiktigt kan det vara anledningen just till varför en dator bara dör.
Du laddas ur när du tar i ett element (se bara till att du tar i nått som är metall och inte målarfärgen på elementet), Ja, men så fort du släppt elementet och rör på dig, går/flaxar med armarna/gnider benen mot varann, så laddas du om på nytt.
Bara detta kan byggas upp tillräckligt mycket att du ger ifrån dig en stöt.
Mitt yrke inkluderar också datorbyggen, serverbyggen, installationer av diverse komponenter samt konfigureringar av datorer.
Och vi är väldigt försiktiga.
Golvet i avdelningen som jag vistas i är esd skyddat, skorna jag har på mig är esd skyddade samt att arbetsbänkarna är skyddade.
Finns även en teststation som man kan ställa sig på som kollar hur pass mycket esd laddad man är.

Lång historia kort pytonorm, var försiktig.

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Vila i frid

ESD dödar både snabbt och långsamt. Har man ingen kunskap i ESD är det väldigt enkelt att lära sig att spara pengar på att hålla liv i sina elektronikprylar längre än andra. Lägg 15 minuter på en liten genomgång och spar in på gråt och tandagnisslan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_sensitive_device

http://www.electrostatics.net/library/articles/ESD_damage.htm

Permalänk
Medlem

Det finns annars en tråd här på Swec. om ESD:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2...

ESDskador kommer oftast inte direkt.

Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Hur gör man med en sådan http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303162
och villken är bäst/säkrast att ha av den och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=102629
?

Och kan man använda båda dem för alltid eller är det engångs användning?
Och om delarna ligger i sitt "fodral" när man köpt dem, kan statiskt elektricitet uppkomma då också om man tar på de?

Hoppas jag får snabbt svar

/Mvh

Permalänk
Medlem

jag bygger och felsöker datorer åt mina kunder, använder oftast esd armband för att vara säker . Jobbar man med datorer är man skyldigt att göra det tycker jag om man är seriöst.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

ok, men det man gör med http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303162

är att man fäster ena änden i chassit på aluminiumet och sen på sej själv.
sen så jordar man sej på element och sedan är det bara börja leka?
är det ngt man ska tänka på då? blir man ojordad ngn gång så man får ta på elementet igen för att ladda upp sej, eller får man inte gå på ngt?

Eller får man inte nudda med tröjan på ngn del eller liknande?

Permalänk

jag är inte expert men som jag förstår av forumsinlägg och fysik A (snart B ) så är det viktiga att ni har samma laddning, (du och datorn om du döpt den ). så genom att vara kopplad till chassit har ni samma laddning och allt är bra om du tar på ett element och är kopplad till chassit kommer ladning jordas men det kommer itne göra nån speciell skilnad.

att använda arbandet är en bra försäkring, visst det går bra utan men om man köper en dyr dator för ca 15k med q6600 2x8800gt fina minnen osv, då är inte 100kr mycket lr?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slappyjoe
jo det går bra en gång hahaha

jag testa använda armbandet en gång och arldrig mer då det va ivägen hela tiden, tar aldrig i element heller eller nåt, aldrig haft nåt problem. pillat o moddat datorer i minst 7 år

hmm visst det heter armband men betyder det att det MÅSTE sitta på armen? jag har min på fotleden för att inte ha det i vägen -.-; funkar utmärkt.

btw så (varning för dålig jämförelse) kan man säga att ett resonemang som "aldrig haft nåt problem. pillat o moddat datorer i minst 7 år." är dumdristigt då risken FINNS om än liten så finns den. som tex skulle du vilja sitta på en heltäckningsmatta och säga att dt händer inget? eller köra runt i stadens centrum i 200 varje dag och säga, det har inte hänt något ännu?

tänkandet "det händer inte mig" tar inte bort faktumet att det kan hända. visst faktum kvarstår, du kan klara dig i 1 år 4 år 7 år eller hela livet utan att något händer. dock så kallas det tur. medans vissa (jag själv av ren glömska EN gång) har otur och kan jobba en gång och allt är kört.

"det händer inte mig." jo det händer dig. förr eller senare.
ta det säkra före det osäkra när det är dyra saker på linan eller ditt liv (liv är kanske overkill i detta sammanhang men tog med det iaf)

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FortuN
ok, men det man gör med http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303162

är att man fäster ena änden i chassit på aluminiumet och sen på sej själv.
sen så jordar man sej på element och sedan är det bara börja leka?
är det ngt man ska tänka på då? blir man ojordad ngn gång så man får ta på elementet igen för att ladda upp sej, eller får man inte gå på ngt?

Eller får man inte nudda med tröjan på ngn del eller liknande?

Det armbandet gör är att långsamt jämna ut potentialskillnaden mellan dig och det du jobbar med över en resistans. När du rör dig, så kan det byggas upp en potentialskillnad mellan dig och chassit, som om du har ESD-armband kopplat till chassit och dig själv utjämnas kontinuerligt.

Kör du utan och skillnaden i potential mellan dig och chassit är stor, så sker en snabb urladdning av statisk elektricitet för att utjämna skillnaden i potential. Denna snabba urladdning kan skada komponenterna.

Som sagts innan så kan ESD-skadan visa sig efter en tid och inte nödvändigtvis med en gång. Så för att vara säker är ett ESD-armband en billig investering. Det är inget hundraprocentigt skydd, men mycket bättre än inget alls. (som en kådis alltså )

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Bra att det finns lite smartfolk här också och inte den vanliga "jag tar bara i element före och det har alltid fungerat". Som många nämner så kan esd skadan uppkomma senare, den behöver inte visa sig direkt utan den kan lika gärna dyka upp om 6 månader, 1 år eller kanske om 10år om man har tur.

Använder själv inga armband eller liknande men det är så sällan jag bygger datorer, men är man som pytonorm som bygger åt företag så bör man nog ha esd golv, skor, kläder, arband om man är något seriöst företag.

Sitter själv å pillar med elektronik (mest kretskort) på jobbet och vi har esd, golv ,skor, kläder, armband, bord, stolar sen kontrollerar vi skor, arband varje vecka.

sitter även med ett par esd handskar undra om de skulle göra något skillnad i hemmet när man inte har någonsom helst skydd mot esd.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Billigare esd armband får man leta efter http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5451 gratis frakt

Permalänk
Medlem

Går det att göra ett eget ESD-armband genom att t.ex skarva en sladd och fästa ena änden runt handleden och den andra runt t.ex ett kopparrör?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

ESD-armband fäster man väll i chassit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
ESD-armband fäster man väll i chassit?

Ingen aning, aldrig använt ett xD

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

En fråga bara, ska snart bygga ihop min första dator och har beställt ett esd-armband. Ska jag fästa det i chassit även när jag tex bara jobbar med grafikkortet eller moderkortet/processorn?
Det är ju enklare att ha det utanför chassiet när man ska montera en ny fläkt på gpun eller sätta fast processorfläkten.

Tack på förhand

Permalänk

En bra grej att veta kan vara att många ju likställer statisk elektricitet med att man tar i något och får en kännbar stöt. Men de spänningar som räcker för att skada komponenter är så små att de inte känns. Så man behöver alltså INTE uppleva någon statisk elektricitet för att skada något. Men det krävs förmodligen också en rätt stor otur för att man skall träffa en vulnerabel krets också osv gissar jag...

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Avstängd

jag skulle vilja veta mer om det, då jag inte ens vet vad det är och inte är rädd för det. Iofs fungerar det bra änsålänge.
ESD-armband, hur? Är min fråga

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Har varit med om att ESD pajat ett moderkort. Skulle starta min burk för ett par år sedan, precis när jag nuddar startknappen får jag en liten stöt och efter det så är moderkortet helt dött :/

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk

Kompletts ESD är så dyra.
Finns billigare både på Webhallen och på Clas Ohlson... typ en 50kr

Rätt billig försäkring om du frågar mig!!

Edit:
Brukar sätta min runt fotleden istället så är den inte ivägen när man arbetar!

Permalänk
Medlem

Fråga: hur gör jag om jag ska jobba med ex moderkortet när det inte ligger i chassit? För om moderkortet inte ligger i kontakt med chassit så har de olika potential, alltså är det helt meningslöst att vara kopplad till chassit?

Eller?

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me