Permalänk

Mac till PC?

Hejsan,

Antagligen en dum fråga men,
säg att jag kopplar in en extern HDD till en PC och lägger in lite filer, med filsystemet NTFS då... Funkar det då inte att sedan koppla in hårddisken i en Mac utan att behöva formatera om den?

Tacksam för svar

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk

Det ska ju finnas program som gör det där. Som gör så att Macen kan läsa saker som ligger i NTFS, eller om det var tvärtom. Jag kommer däremot inte ihåg vad det heter såhär på rak arm. Jag kan försöka ta reda på det till imorrn.

Permalänk

Jag tycker du ska testa Google. Tog mig 2 sekunder att hitta massa nyttig info..

http://macworld.idg.se/2.1038/1.131500

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

NTFS är Microsofts egna format och andra system kan itne skriva till det. Däremot ska macen kunna läsa filerna där utan problem, men som sagt inte ändra eller spara nytt.

Möjligt att det finns program som fixar biffen men vet inte riktigt hur det funkar

I värsta fall får du köra FAT32 på disken som funkar med båda systemen.
(windows kan varken läsa eller skriva till OSX Extended som är macens standardsystem)

Permalänk
Hedersmedlem

FUSE (File-system in USErspace) finns tydligen till mac också (macFUSE). I det kan man köra NTFS-3g drivern. Den har jag använt i andra *nix framgångsrikt för att både läsa och skriva till NTFS-formaterade partitioner.
En början kanske
http://www.lifehack.org/articles/lifehack/how-to-read-and-wri...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Mycket användbar info! Tack allihop

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s