Permalänk
Medlem

Hacker-film

Hejhej, trevligt att se att övrigtdelen har kommit tillbaka, har inte varit inne på ett tag men hoppas den håller bättre standard än förra gången

Kollade på die hard 4 för några veckor sen och så råkade jag se en trailer till den i det hastigaste så blev jag sugen på nån härlig hackerfilmsdänga, någon som har något bra förslag?

Permalänk
Medlem

Sneakers - The original and best

Permalänk
Medlem

Swordfish är ju ganska rolig om inte annat. Sen finns väl Hackers.

Permalänk
Medlem

Filmen hackers kanske? Eller Operation Takedown.
Sen finns ju självklart Wargames också

Har för mig att jag såg en film om hacking för inte så länge sen man kan inte dra mig till minnes vad den hette eller ens vad den specifikt handlade om.
Om du är en fan av Lisbeth Salander's "power-macbook-med-22"-skärm-och-mikrovågsugn-för-billys-panpizza"-hacking så är ju dom böckerna upcoming filmer såsmåningom

Vadå dålig standard förra gången, på den tiden fanns det ju lite karaktär...

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem

Kanske Antitrust trillar in på listan också, fast den är mer en Thriller.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du har lust att läsa om hacking av den äldre klassen så rekommenderar jag varmt Clifford Stolls bok The Cuckoo's Egg (En Hacker i Systemet heter den i sverige). Där har vi allt från VAX, VMS, UNIX, teletypers, modemanslutningar, X.25 osv osv. Väldigt bra och intressant!

Permalänk
Medlem

Jupp ruskigt bra skriven
man rycks med och sträckläser typ hela boken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.imdb.com/title/tt0113957/ ,tror jag iaf

Annars hackers med jolie? (antar att den redan är föreslagen dock)

Permalänk
Medlem

Hackers, närmare än det du beskrev finns inte.
http://www.imdb.com/title/tt0113243/

Permalänk
Medlem

"Hack the planet!"

Ohh... Får så många goa minnen från den rullen.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Operation Takedown och Sneakers är de 2 bästa filmerna jag sett inom denna ganska smala genre.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk

annars så brukar jag gilla "dokumentärer " om just hacking. blir den bästa film man kan få fram och oftast så brukar det vara personer som jobbade på båda sidor som är med.

ska finns någon sådan som är hur bra som hälst som visas lite då o då på tv

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Johnny Mnemonic kanske är värd att nämnas.

http://www.imdb.com/title/tt0113481/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Johnny Mnemonic kanske är värd att nämnas.

http://www.imdb.com/title/tt0113481/

OMG. Det måste vara en av de sämsta filmerna någonsin?
Måste erkänna att jag har den i hyllan men det är nog den sämsta jag äger!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Om du gillar att läsa måste jag rekomendera Wiliam Gibsons första romaner, Neoromancer, Count Zero och Mona Lisa Overdrive.
De böckerna har jag nästan läst sönder.

Det är riktig hacking de sysslar med där.

Neuromancer tells the story of Case, an out-of-work computer hacker hired by a mysterious patron to participate in a seemingly impossible crime. The novel examines the concepts of artificial intelligence, virtual reality, genetic engineering, multinational corporations overpowering the traditional nation-state and cyberspace long before these ideas became fashionable in popular culture including the internet itself.

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuromancer

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Det finns en väldigt bra dokumentär som gick i svensk TV runt 2002 som hette Hackers. Handlade om två killar som kallade sig Electron och Phoenix från Australien och utspelar sig 1989. Hittar den inte på IMDB dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Om du har lust att läsa om hacking av den äldre klassen så rekommenderar jag varmt Clifford Stolls bok The Cuckoo's Egg (En Hacker i Systemet heter den i sverige). Där har vi allt från VAX, VMS, UNIX, teletypers, modemanslutningar, X.25 osv osv. Väldigt bra och intressant!

Tack för tipset, blir att läsa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Om du gillar att läsa måste jag rekomendera Wiliam Gibsons första romaner, Neoromancer, Count Zero och Mona Lisa Overdrive.
De böckerna har jag nästan läst sönder.

Det är riktig hacking de sysslar med där.

Neuromancer tells the story of Case, an out-of-work computer hacker hired by a mysterious patron to participate in a seemingly impossible crime. The novel examines the concepts of artificial intelligence, virtual reality, genetic engineering, multinational corporations overpowering the traditional nation-state and cyberspace long before these ideas became fashionable in popular culture including the internet itself.

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuromancer

Underbar triologi, rekommendrar starkt även jag.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Det finns en väldigt bra dokumentär som gick i svensk TV runt 2002 som hette Hackers. Handlade om två killar som kallade sig Electron och Phoenix från Australien och utspelar sig 1989. Hittar den inte på IMDB dock.

Har den. Väldigt intressant faktiskt! Fast det är ju lite nostalgi-känsla då dem flesta hackarna idag är så "linux".. På den tiden var telnet(?) nice ;P

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

welcometothescene var ju rätt B måste sägas, men jag kan nog ändå inte riktigt sluta kolla på avsnitt efter avsnitt...:p Undra hur verkligt det är dock

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
welcometothescene var ju rätt B måste sägas, men jag kan nog ändå inte riktigt sluta kolla på avsnitt efter avsnitt...:p Undra hur verkligt det är dock

Det var väl samma för mig, orkade dock inte mig igenom säsong 2...

Glömde parodin som finns på http://www.welcometotehscene.com/

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Det finns en väldigt bra dokumentär som gick i svensk TV runt 2002 som hette Hackers. Handlade om två killar som kallade sig Electron och Phoenix från Australien och utspelar sig 1989. Hittar den inte på IMDB dock.

Vi fick se den i skolan ^^

Permalänk

Den film som vi alla snackar om heter

Hackers Documentary

handlar som sagt om Electron och Phoenix . Tycker alla ska se denna film, även att det är gammal data och datorer så är det ändå rätt bra givande!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Kanske Antitrust trillar in på listan också, fast den är mer en Thriller.

Helt klart bästa filmen på detta området imo.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

23 (aka. 23 - Nichts ist so wie es scheint (Germany))
Handlar om ett par tyska hackers som anlitades av KGB.. dom hackade med hjälp av Commodore 64

Plot:
The movie's plot is based on the true story of a group of young computer hackers from Hannover, Germany.
In the late 1980s the orphaned Karl Koch invests his heritage in a flat and a home computer.
At first he dials up to bulletin boards to discuss conspiracy theories inspired by his favorite novel, R.A. Wilson's "Illuminatus",
but soon he and his friend David start breaking into government and military computers.
Pepe, one of Karl's rather criminal acquaintances senses that there is money in computer cracking - he travels to east Berlin and tries to contact the KGB.

Wiki... dock på tyska :/
http://www.c64-wiki.de/index.php/23_–_Nichts_ist_so_wie_es_sc...

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
23 (aka. 23 - Nichts ist so wie es scheint (Germany))
Handlar om ett par tyska hackers som anlitades av KGB.. dom hackade med hjälp av Commodore 64

Plot:
The movie's plot is based on the true story of a group of young computer hackers from Hannover, Germany.
In the late 1980s the orphaned Karl Koch invests his heritage in a flat and a home computer.
At first he dials up to bulletin boards to discuss conspiracy theories inspired by his favorite novel, R.A. Wilson's "Illuminatus",
but soon he and his friend David start breaking into government and military computers.
Pepe, one of Karl's rather criminal acquaintances senses that there is money in computer cracking - he travels to east Berlin and tries to contact the KGB.

Wiki... dock på tyska :/
http://www.c64-wiki.de/index.php/23_–_Nichts_ist_so_wie_es_sc...

Ah, den ska jag ta och se! Den boken jag tipsade om handlar om samma händelse. Väldigt intressant historia.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Har den. Väldigt intressant faktiskt! Fast det är ju lite nostalgi-känsla då dem flesta hackarna idag är så "linux".. På den tiden var telnet(?) nice ;P

Hur är man "Linux"?
Vet inte hur du kan jämföra Linux (ett operativsystem) med telnet (ett nätverksprotokoll), men det är en annan femma...

Har ingen film liggandes på lager, men ett boktips. "S.H.A. - hackergruppen som skakade Sverige", en bok skriven av Jan Svensson.
Handlar om den svenska hackegruppen Swedish Hackers Association som var aktiv under det tidiga 90-talet. Mycket intressant.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Om du har lust att läsa om hacking av den äldre klassen så rekommenderar jag varmt Clifford Stolls bok The Cuckoo's Egg (En Hacker i Systemet heter den i sverige). Där har vi allt från VAX, VMS, UNIX, teletypers, modemanslutningar, X.25 osv osv. Väldigt bra och intressant!

Ja, den är riktigt trevlig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Om du gillar att läsa måste jag rekomendera Wiliam Gibsons första romaner, Neoromancer, Count Zero och Mona Lisa Overdrive.
De böckerna har jag nästan läst sönder.

Det är riktig hacking de sysslar med där.

Neuromancer tells the story of Case, an out-of-work computer hacker hired by a mysterious patron to participate in a seemingly impossible crime. The novel examines the concepts of artificial intelligence, virtual reality, genetic engineering, multinational corporations overpowering the traditional nation-state and cyberspace long before these ideas became fashionable in popular culture including the internet itself.

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuromancer

Om man fortsätter bortåt i tangentens riktning så har ju Neal Stephenson spottat ur sig en del gobitar också... Kommer direkt att tänka på Snow Crash.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Om man fortsätter bortåt i tangentens riktning så har ju Neal Stephenson spottat ur sig en del gobitar också... Kommer direkt att tänka på Snow Crash.

Det är en kul bok. Mycket intressant tanke bakom grundstoryn och en massa kul gadgets både för kvinnor och män

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu