Permalänk
Medlem

En mugg te i datorn!!!

Minsta dottern hällde en het mugg te med socker o mjölk i sin dator.
Jag var lyckligtvis i närheten o stängde raskt ner allt och hällde ur teet ur datorn, tog ur batteriet.
Datorn fick sen stå på tork i två dagar.
Provade att sätta på den och den startade upp snällt och fint.
Enda felet är att mellanslag känns aningen klistrig.
Acer 1350
Känns som en liiiiten lotterivinst faktiskt.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Jag spillde läsk över mitt gamla compaq-tangentbord en gång. Varje gång en tangent klibbade fast fick jag droppa ner lite vatten mellan tangenterna.

Skulle nog inte rekommendera att man gör så på en laptop dock

Permalänk
Medlem

Re: En mugg te i datorn!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pera
Minsta dottern hällde en het mugg te med socker o mjölk i sin dator.
Jag var lyckligtvis i närheten o stängde raskt ner allt och hällde ur teet ur datorn, tog ur batteriet.
Datorn fick sen stå på tork i två dagar.
Provade att sätta på den och den startade upp snällt och fint.
Enda felet är att mellanslag känns aningen klistrig.
Acer 1350
Känns som en liiiiten lotterivinst faktiskt.

Grattis! Till att allt klarade sig alltså:)

Men mellanslagstangenten är ju bara att plocka fort pch sen kan du börja rengöra med någon bra rengöringsvätska:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Grattis! Till att allt klarade sig alltså:)

Men mellanslagstangenten är ju bara att plocka fort pch sen kan du börja rengöra med någon bra rengöringsvätska:)

Efter att dottern suttit och chattat o skrivit ordentligt så verkar det inte vara några bekymmer alls. Det verkar vara så att hon inte hade hunnit ha i sockret i teet.
Hade det varit läsk eller ngt liknande hade det nog klibbat ordentligt.
Hon har nu lovat att aldrig dricka ngt vid datorn igen.
Fan trot...

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

jag har haft en kund-dator som hadde fått sig en hel flaska rödvin i sig,
kunden fick en ny på försäkringen, men efter 3 veckors torka så startade den fint

den fick gå som reserv arbetsmaskin, (efter att tangentbordet och cd läsaren blivigt utbytta)

MVH
Johan

Permalänk
Medlem

Jag tvättade min W850i igår, den vart ren , startade fast den var blöt, inga defekter eller så.

Men ta bort tangentbordet och tvätta det, minst risk att skada datorn samt att det blir mycket lättare.

Permalänk
Medlem

Tips: Ta loss tangentbordet. Tvätta med sprit t.ex. T-Röd. Man kan t.om. sänka ner tangentbordet i ett bad av T-röd. Häll av och låt avdunsta (se till att vädra)
Voila!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Plocka loss tangentbordet och skölj i typ t-vatten(dock inte te-vatten, det har den ju redan fått nog av). Låt torka ett bra tag och prova sen. Fungerade iallafall fint med två par externa tangentbord jag kladdat ner.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips om rengöring, men jag hoppar nog ändå över det.
Dumt att laga det som fungerar bra. Hade det varit sockerkladd i så hade det varit en annan sak.
Bra att man hade läst såna här trådar förut, så man visste att man bör vara snabb på att släcka ström, ta ur batteri och låta elektroniken torka ordentligt innan man försöker starta upp datorn.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Jag spillde läsk över mitt gamla compaq-tangentbord en gång. Varje gång en tangent klibbade fast fick jag droppa ner lite vatten mellan tangenterna.

Skulle nog inte rekommendera att man gör så på en laptop dock

Hahah XD

Enda erfarenheterna jag har av sånt är den gången jag fick ett halvt glas saft i tagentbordet på min stationära, det gick bra den första gången, den andra gången satte spiken i kistan för det tagentbordet.

Permalänk
Medlem

Jag har sabbat två tangentbord till stationära. Senaste gången spillde jag julmust. Det gick att skriva "ek" med en bokstav sen

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Badade med en Mp3 en gång. Den gick fint till c.a en kvart efter jag hade stigit upp. Kan rekommendera att lyssna på musik under vattnet

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Badade med en Mp3 en gång. Den gick fint till c.a en kvart efter jag hade stigit upp. Kan rekommendera att lyssna på musik under vattnet

Haha så länge som batteriet inte blir blött så går det kanske bra, förutsatt att det är ett lithiumbateri, kan bli en liten reaktion då om de kortsluts = laddas ur för snabbt ^^.

För övrigt låter hela detta som den där reklamen "nämen ojojoj då!" om någon vet vilken jag menar minns inte vilket föret som körde de på tv

Edit:datorn laggar så alla knapptryckningar registreras inte...^^ räkna med skrivfel ^^

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

hehe.., jag spillde ner ett (stort) glas vodka i min laptop.. som tur var rann det från tangentbordet ner i hd-caddyn och det enda som dog var hårddisken 4 mån senare

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cheers
Haha så länge som batteriet inte blir blött så går det kanske bra, förutsatt att det är ett lithiumbateri, kan bli en liten reaktion då om de kortsluts = laddas ur för snabbt ^^.

För övrigt låter hela detta som den där reklamen "nämen ojojoj då!" om någon vet vilken jag menar minns inte vilket föret som körde de på tv

Edit:datorn laggar så alla knapptryckningar registreras inte...^^ räkna med skrivfel ^^

Tror det var batteriet för den började lukta konstigt efteråt
Komplett körde med den reklamen ett tag. En unge som pappan gav saft + dator :D.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"