Permalänk
Medlem

Rivatuner 2.06+Vista 64bit problem

Hej hej.
Har lite problem med att få igång Rivatuner till mitt vista 64bit.
Först står det "Canniot load Riva Tuner64.sys driver. Please ensure that this file exists in Riva Tuner' folder and your user account has administarative rights."

Sen klickar jag "OK".

Då kommer detta upp: "Dricer Signing enforcement must be disable in order to start Riva Tuner under Vista x64. Do you want to disable driver signing enforcement right now and reboot system to apply changes?"

har tryckt både "JA" och "NEJ" på den, trycker jag ja och startar om händer samma nästa gång jag testar.

tar jag "NEJ" så kommer jag in i rivatuner och ser mitt grafikkort 8800GTS 512 och sen när jag klickar på "Customize" har jag bara 2 bildskärmar där.

Nån som vet vad som taskar för mig eller vad jag gör för fel?

Tack tack

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk

Börja med det första steget. Installerade du genom att högerklicka och välja "Run as administrator", eller, "Starta som administratör" eller vad det nu än står?

Permalänk
Medlem

Hade det problemet också, första installen så tog jag inte uppdateringen sin deb rekomenderade så jag avinstallerade och sen tröck ja på att den skulle installera den och sen Run as administrator eller vad det står, sen fungerade det perfa

Permalänk
Medlem

Stäng av UAC eländet det skapar mer problem än det gör nytta, kanske kan fungera bättre efter SP1 men som det är nu är det en katastrof.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
Börja med det första steget. Installerade du genom att högerklicka och välja "Run as administrator", eller, "Starta som administratör" eller vad det nu än står?

Nope det gjorde jag inte..

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk
Medlem

Kör utan probs med rivatuner & vista x64, jag har avaktiverat UAC (bland de första man gör på en ny installation), sen är det en bra ide & avaktivera "signature check", antingen via command prompten & editera BCDn eller diverse program för det....

Att avaktivera UAC när man användt vista under längre tid är inte att rekommendera då det ändrar den virtuella katalogstrukturen ganska ordentligt (redan installerade program pekar då på fel ställen...)

& som skrivet ovan kan de va smart & testa de förhöjda användarrättighets läget ("run as administrator")

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Kör utan probs med rivatuner & vista x64, jag har avaktiverat UAC (bland de första man gör på en ny installation), sen är det en bra ide & avaktivera "signature check", antingen via command prompten & editera BCDn eller diverse program för det....

Fast avaktivera "signature check", går nog inte längre med dom metoderna om man har uppdaterat vista med en viss uppdatering (glömt namnet på den) eller har det kommit nån ny medod att avaktivera permanet ?

Sen Rivatuner 2.03 där följer det med i installationsbilioteket en singerad drivrutin just för Vista x64, fast man måste installera den separat, sen går det fint
I senaste Rivatuner 2.06 där lirar det från början, iallafall här, har för mig dock att installationen frågar om man vill lägga till en uppdatering som man måste svara ja på.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har fått fart på mitt Rivatuner nu, men kan inte klocka det ser bara 2 skärmar här har ni bild:

Vad ska jag göra för att kunna klocka det?
Sitter på Gigabyte DQ6 x38 och Evga 8800GTS 512

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Fast avaktivera "signature check", går nog inte längre med dom metoderna om man har uppdaterat vista med en viss uppdatering (glömt namnet på den) eller har det kommit nån ny medod att avaktivera permanet ?

Kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde sist, vet att de vart aktiverat igen när de kom en uppdatering men hur jag avaktivera de då..... EasyBCD funkade innan uppdateringen iaf, det var tal om att de skulle fixas i nån nyare version men... Jag har iaf permanent avaktiverat det, ska se om ja hittar hur ja gjorde (måste ändå göra det pga analkande ominst...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde sist, vet att de vart aktiverat igen när de kom en uppdatering men hur jag avaktivera de då..... EasyBCD funkade innan uppdateringen iaf, det var tal om att de skulle fixas i nån nyare version men... Jag har iaf permanent avaktiverat det, ska se om ja hittar hur ja gjorde (måste ändå göra det pga analkande ominst...)

Ända jag har haft problem med är coretemp, men sen hitta jag en variant där man kör det via en .bat fil som kör atsiv.exe först innan coretemp, så det fungerar faktiskt utan att starta om och F8 osv
Men man tuggar ju fradja nästan innan man hittar nån metod att köra saker utan F8 medoden.

Hittar du hur man fixar det permanet är det ju kanon, om inte så överlever vi nog ändå

.bat filen för att köra coretemp ser ut så här föresten
Atsiv -u ALSysIO64.sys
Atsiv -f ALSysIO64.sys
atsiv.exe behövs förstås
medoden fungerar troligen för andra drivare också, men inte testat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag återupplivar tråden lite med att jag sitter på samma problem. Jag är nu vid samma ställe som codaK sista inlägg nämnde, och jag har stängt av drivergrejjen i F8-menyn, avinstallerat windowsupdates som stödjer funktionen, och installerat rivatuner med updaten som följer med.

Kan fortfarande ej överklocka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av codaK

Vad ska jag göra för att kunna klocka det?
Sitter på Gigabyte DQ6 x38 och Evga 8800GTS 512

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melarion
Jag återupplivar tråden lite med att jag sitter på samma problem. Jag är nu vid samma ställe som codaK sista inlägg nämnde, och jag har stängt av drivergrejjen i F8-menyn, avinstallerat windowsupdates som stödjer funktionen, och installerat rivatuner med updaten som följer med.

Kan fortfarande ej överklocka.

Lägg till 600h till G92 raden i config-filen, Rivatuner.cfg, så att det ser ut så här:
G92 = 610h-61Fh,600h
Sen borde Rivatuner identifiera GTS:et korrekt.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terniz
Lägg till 600h till G92 raden i config-filen, Rivatuner.cfg, så att det ser ut så här:
G92 = 610h-61Fh,600h
Sen borde Rivatuner identifiera GTS:et korrekt.

Fungerar för första gången nu, hoppas det håller i sig.
Tack!