CLI/liknande-program för att skapa grafer?

Permalänk
Hedersmedlem

CLI/liknande-program för att skapa grafer?

Jag använder redan rrdtool till att skapa grafer över t ex bandbreddsanvändningen, men de uppdateras varje minut. Det jag vill göra nu är skapa grafer över inkomna mail, dagligen. Dvs istället för att ha ett värde varje minut har jag ett värde per dag, och jag har inte lyckats fixa en graf över det med rrdtool, det verkar vilja ha flera mätningar.
Jag har funderat på att köra in det i Excel/liknande, men jag vill helst ha nåt som körs via cron och sköter sig självt.

Några förslag?
Värdena jag har är alltså datum, inkomna mail för den dagen, antal av dem som var spam, osv, och jag vill ha ett typ linjediagram.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

ImageMagick och lite matte och sh kunskaper kan man säker röra ihop något med.

Permalänk
Medlem

om du har datan du vill plotta i någonslags tab-tabell-formatering borde du kunna tåta ihopa ett gnuplot-script som plottar allting åt dig.
http://www.gnuplot.info/

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Det går att göra med rrdtool, det går att göra extremt mycket med rrdtool. Du kan sätta stepp på ett helt dygn, och köra med DERIVE eller ABSOLUTE.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, misstänker ju att det går med rrdtool och det bara är jag som inte kan...
Ska försöka lite, hade dem som COUNTER nu med 1/2 dygn som step, så läser den in värden 02.00 och 14.00. Graferna blir helt tomma då, dock.

Ska kolla på DERIVE, alt. gnuplot, men jag måste fixa in datan i ett format som jag kan använda först. Återkommer kanske senare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Data-typerna är det absolut grundläggande:

Citat:

GAUGE
is for things like temperatures or number of people in a room or the value of a RedHat share.

COUNTER
is for continuous incrementing counters like the ifInOctets counter in a router. The COUNTER data source assumes that the counter never decreases, except when a counter overflows. The update function takes the overflow into account. The counter is stored as a per-second rate. When the counter overflows, RRDtool checks if the overflow happened at the 32bit or 64bit border and acts accordingly by adding an appropriate value to the result.

DERIVE
will store the derivative of the line going from the last to the current value of the data source. This can be useful for gauges, for example, to measure the rate of people entering or leaving a room. Internally, derive works exactly like COUNTER but without overflow checks. So if your counter does not reset at 32 or 64 bit you might want to use DERIVE and combine it with a MIN value of 0.

ABSOLUTE
is for counters which get reset upon reading. This is used for fast counters which tend to overflow. So instead of reading them normally you reset them after every read to make sure you have a maximum time available before the next overflow. Another usage is for things you count like number of messages since the last update.

Det kan hända du får göra något script som bearbetar datan, det har jag fått göra till MySQL-grafer t.ex. En ABSOLUTE en gång om dygnet hade nog kunnat ge något, även om det tar sjukt lång tid för att visa något vettigt.