Ser dom här värdena okej ut?

Permalänk
Medlem

Ser dom här värdena okej ut?

Tjena.

Har haft lite strul med mina hårddiskar på sistone och jag undrar om mina kapacitet siffror stämmer.. känns som att väldigt många gig går bort.

Har två fysiska 250gb hårddiskar, den ena är uppdelad i två partitioner.

C:
Kapacitet 19,5gb

D:
Kapacitet 127gb

E:
Kapacitet 213gb

Det försvinner liksom en jävla massa utrymme..

Tack

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Det ser ut att fattas en partition eller två?
Vet inte vilket operativsystem du kör, så detta kanske inte funkar, men kolla på kontrollpanelen>Administrationsverkyg>Datorhantering>Lagring>Diskhantering
Där kan du se hur dina partitioner är fördelade på dina diskar

Visa signatur

[C2D E6400] [Asus P5B] [3Gb Corsair TWIN2X 6400] [7600GS Passive] [NorthQ 500W] [Scythe Ninja] [NSK6000] [SpinPoints 300+320+400+3x500+WD750] [Acer 19" TFT] [Amoi 42"]

Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen ligger de omlindade, typ C: är HDD 1, D: är en del av HDD 2, medan E: är resten av HDD 1, så i diskhanteraren hittar du säkert resten av HDD 2

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

C: och E: var visst samma och D: var typ en halv hdd och sen var resten ingenting på den..

Hoppas jag kan rätta till det när jag formaterar om datorn någon gång efter nyår eller så.

Tack så mycket!

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Från den andra diskens storlek (127GB) gissar jag att den formaterades i en dator/enhet som inte förstår 48-bitars LBA. Det är vad som gör att man kan ha större diskar i datorn. Jag har en extern enhet som är sådan, pensionerad nu iof. Om man stoppar in en för stor disk så börjar den helt enkelt om på 0 vid exakt 128GB. Windows eller liknande blir väldigt förvånad när det sker dock och brukar då kräkas på disken. Det går då inte att formatera mer än 127GB. Diskar som redan är formaterade i större partitioner får som sagt roliga effekter.

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Medlem

Hårddiskarna jag har är två samsung spinpoint 250gb sata, jag hade en datorkrasch för ett tag sen som jag inte riktigt vet vad den berodde på och som jag fortfarande har problem med datorn efter (den hänger sig efter 10 minuter om man lämnar den orörd). Jag har alltid kunnat utnyttja alla 500gb innan (bortsett från någon enskild gb per disk/partition) så jag tycker det vore konstigt om det inte skulle fungera nu. Eller?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)