Permalänk
Medlem

Köpt Pen tablet.. tips?

Tjenare.. har alltid gillat att rita som ung.. och nu en massa år senare så fick jag en Bamboo One (Wacom) i julklapp.. lite roligt och oväntande

Undrar om någon har tips på bra tutorials.. DVD kanske eller skyssta länkar där man kan lära sig att rita med dessa pennor i Photoshop.
Detta öga lyckades jag knåpa ihop under dagen.. svinkul!

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Du verkar ju kunna rita snyggt iaf, så just där behövs nog inga tutorials. Något som vore värt att kolla upp är väl hur man bäst använder ritbrädor för att göra vektor-illustrationer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjenare och tack så mycket!
Jo, denna gång blev det ju bra.. men jag satt i en timme och försökte komma vidare på bilden utan framgång ^^

Skulle verkligen vilja hitta tutorials på hur man tecknar, arbetar med skuggning, airbrushing osv. Sen kan man använda teknikerna på sina egna gubbar i framtiden ^^

Vektor illustrationer? Hur skiljer sig dessa från ex. bilden jag ritat?
Mvh Cyn

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Vektorgrafik består av olika geometriska former och kan förstoras (eller förminskas) hur mycket som helst utan att förlora kvalitet eller utrymme på hårddisken. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik

Motsatsen, rastergrafik, är det du gjort. Grafiken där består av pixlar och är därför väldigt svår att förstora utan kvaliteförsämring.

Hur som helst, att rita rastergrafik på datorn lär ju vara ungefär som att teckna på papper, så en vanlig (kanske mer avancerad) tecknarkurs kanske vore något? Men innan dess så kanske du vill lära dig "vanlig" Photoshop också, för att utnyttja kraften optimalt.

Du kan ju se lite PixelPerfect med Bert Monroy, http://revision3.com/pixelperfect , han brukar visa olika sätt att leka med filter och dylikt för att få fram effekter man annars inte skulle ha tänkt på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett tips är att du söker på Gnomon Workshop och letar upp sånt som kan verka intressant. Deras material kostar visserligen en slant men det är helt seriöst det bästa som går att få tag i.

Jag kan inte ge några specifika tips då jag ännu inte riktigt gått in för att lära mig rita/måla, utan har istället fokuserat på 3D-grafik. Jag har dock kikat lite på t.ex. deras DVD;er för Corel Painter(ett program du snarast bör kolla upp om du inte redan är bekant med det) och de färdiga illustrationerna har varit riktigt grymma.

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla här och se om du kommer vidare. Där hänger ett par riktigt vassa illustratörer och tecknare. Sedan så får du väl rota runt lite på nätet efter anatomistudier m.m. Det är de tips jag kan komma med.

Visa signatur

Jag är konstig. Är du?
----
http://posera.nu/

Permalänk
Medlem

det bästa du kan göra är egentligen att gå med i forum , t.ex. www.cgtalk.com www.conceptart.org , www.cgpad.org
finns hutlöst mkt tips, det svåra är att leta reda på det på de här stora forumen
om du vill "måla" och "teckna" skall du inte lägga för stor vikt vid vektorer, utan mer använda photoshop eller painter och de penslar som du får med och som du kan göra själv.

och föresten såg det ju riktigt bra ut som "första" försök.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |