Vilken dist som klarar sig på 64MB i internminne.

Permalänk

Vilken dist som klarar sig på 64MB i internminne.

Ja som överskriften lyder letar jag efter en linux dist som klarar sig på dessa kraven. det ska användas till surfning o ordbehandlings syfte. HAr jittat xubuntu som klarar köra på 64 MB. men någon som har erfarenhet av hur bra det är??

Processor: p2 på 400mhz
Internminne: 64 MB
Moderkort: ingen aning.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Visst, många, även jag rekomenderar ubuntu-varianterna till olika saker, men tyvärr brukar de vara ganska blaffiga. Ja även xubuntu innehåller en hel del saker.
Jag skulle köra arch, och välja openbox eller någon annan minimalistisk WM.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Visst, många, även jag rekomenderar ubuntu-varianterna till olika saker, men tyvärr brukar de vara ganska blaffiga. Ja även xubuntu innehåller en hel del saker.
Jag skulle köra arch, och välja openbox eller någon annan minimalistisk WM.

hmm ok men har du någon erfarenhet av archlinux?? finns inga screenshots eller inget svårt o hitta på deras hemsida. eller är det jag som är knäpp som inte hittar?? inte ens står det vilka program som följer med.

Permalänk
Medlem

Screenshots är ju inte så specifikt till vilken dist då det är WM:en som bestämmer det grafiska utseendet. Såhär kan openbox se ut:
http://www.skwiz0d.com/screenshots/2007-05-03.png
Ja, jag har kört arch och trivdes kanon.
Vilka program man får med, spelar det så stor roll när du lika gärna kan dra in allt efter du har installerat systemet?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Screenshots är ju inte så specifikt till vilken dist då det är WM:en som bestämmer det grafiska utseendet. Såhär kan openbox se ut:
http://www.skwiz0d.com/screenshots/2007-05-03.png
Ja, jag har kört arch och trivdes kanon.
Vilka program man får med, spelar det så stor roll när du lika gärna kan dra in allt efter du har installerat systemet?

hmm ok det sista stämmer ju. lite trött idag bara kanske därför. men jag ska testa detta.

Permalänk
Medlem

Tja, Debian med Openbox/Fvwm skulle nog funka ganska bra. Abiword är rätt så resurssnålt för ordbehandling. Den resurssnålaste av de användbara webbläsarna skulle jag gissa är Epiphany, men jag har inga siffror på det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Vad gäller webläsare så är http://www.dillo.org/ jäkligt resurssnål om man kan göra avkall på lite smått och gott. Det är inget monstersystem vi snackar här, men en *box borde det kunna dra runt.

Kör någon dist som går att strippa mycket, och ta helst en som använder färdigkompilerade paket (tråkigt att kompilera X på en 400 MHz:are...). Debian funkar bra, är känd för att gå att banta ordentligt. Arch Linux låter också vettigt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

fluxbuntu flyter utmärkt på min 96mb maskin och 64mb ska den klara.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Slackware. Sen drar du endast in de grejor du behöver.
Tror man klarar sig fint med en 386a med 8MB ram!

Men som sagt. De flesta Linuxdistributioner kan göras små och minimalistiska. Det är mest fråga om tycke och smak. Pröva ett par stycken, och se vilken du fastnar för. För att få en gammal dator snabb, så är det främst en liten och minnessnål fönsterhanterare du ska titta efter. OpenBox som Movement tipsar om ovan, Fluxbox, EvilWM, PekWM, det finns en hel del!

Lycka till!

Visa signatur

must!

Permalänk

vill helst att det ska vara med openoffice men dom flesta orbehandlingsprogram fungerar på samma sätt nästan iaf.

Permalänk
Medlem

Vill du ha open office så installerar du open office. Oavsätt vilken dist du väljer.

Permalänk

hmm ok. tänkte att det var bäst o fråga är inte bäst på linux men men så e det. ville inte välja win98. ok men det blir xubuntu eller DSL.

Permalänk
Medlem

Re: Vilken dist som klarar sig på 64MB i internminne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
Ja som överskriften lyder letar jag efter en linux dist som klarar sig på dessa kraven. det ska användas till surfning o ordbehandlings syfte. HAr jittat xubuntu som klarar köra på 64 MB. men någon som har erfarenhet av hur bra det är??

Processor: p2 på 400mhz
Internminne: 64 MB
Moderkort: ingen aning.

Tacksam för svar.

xubuntu, damn small linux, och fluxbuntu är alla bra alternativ.

Lås inte in dig på OpenOffice som krav. Den kan vara tung för äldre maskiner, i synnerhet med enbart 64MB.

Då du ju även vill kunna surfa kan du ju faktiskt testa Google Docs för de flesta MS-kompatibla format
http://www.google.com/google-d-s/intl/en/tour1.html

Det kan vara ett vettigt alternativ för dig. Testa det redan nu, innan du sågar det...

-

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Re: Re: Vilken dist som klarar sig på 64MB i internminne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
xubuntu, damn small linux, och fluxbuntu är alla bra alternativ.

Lås inte in dig på OpenOffice som krav. Den kan vara tung för äldre maskiner, i synnerhet med enbart 64MB.

Då du ju även vill kunna surfa kan du ju faktiskt testa Google Docs för de flesta MS-kompatibla format
http://www.google.com/google-d-s/intl/en/tour1.html

Det kan vara ett vettigt alternativ för dig. Testa det redan nu, innan du sågar det...

-

Självklart ska jag testa detta här ska bara byta ut ett minne som inte fungerade när jag köpte det. så kan jag kanske öka till 256 MB. då kommer det fungera bra med xubuntu.

dkrev också lite högre upp i ett inlägg att dom flesta ordbehhandlingsprogram fungerar väldigt lika.

Permalänk
Vila i frid

Trots att det är möjligt att Linuxa på en P2 400 med ynka 64 MB är det inget du ska ge bort till någon annan än dig själv. Ska du ge bort maskinen kommer mottagaren att plågas av ohemult långa laddtider för de vanligaste web-sidorna som t.ex. Aftonbladet, Expressen etc då de använder välkryddade script, flash och animeringar som tar våldsamt mycket cpu. Surfning är inte njutbart på en p2 400 med 64 MB. Polarens burk med samma prestanda (körandes Win98) tog över 5 minuter att ladda aftonbladet.se fullt ut innan jag bytte ut den till en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337022

Gå till återvinningen vid nästa öppettid och leecha första bästa burk som slängs - som förmodligen är en bättre dator än den du har nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Trots att det är möjligt att Linuxa på en P2 400 med ynka 64 MB är det inget du ska ge bort till någon annan än dig själv. Ska du ge bort maskinen kommer mottagaren att plågas av ohemult långa laddtider för de vanligaste web-sidorna som t.ex. Aftonbladet, Expressen etc då de använder välkryddade script, flash och animeringar som tar våldsamt mycket cpu. Surfning är inte njutbart på en p2 400 med 64 MB. Polarens burk med samma prestanda (körandes Win98) tog över 5 minuter att ladda aftonbladet.se fullt ut innan jag bytte ut den till en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337022

Gå till återvinningen vid nästa öppettid och leecha första bästa burk som slängs - som förmodligen är en bättre dator än den du har nu.

hmm det har du rätt i men tror den ökar prestandamässigt med 256 Mb + när jag ska köpa det idag. hmm har tyvärr ingen återvinningsstation i närheten eller jo det finns en men den är bra bevakad tyvärr har redan kollat det:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
hmm det har du rätt i men tror den ökar prestandamässigt med 256 Mb + när jag ska köpa det idag. hmm har tyvärr ingen återvinningsstation i närheten eller jo det finns en men den är bra bevakad tyvärr har redan kollat det:(

Du behöver ju inte sno en, fråga nästa person som ska slänga en bara om inte du kan få den istället.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Du behöver ju inte sno en, fråga nästa person som ska slänga en bara om inte du kan få den istället.

hmm kanske det.

Permalänk
Medlem

hasenfrasen: Adblock plus fixar ju iof problemet med flash reklam.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
hmm det har du rätt i men tror den ökar prestandamässigt med 256 Mb + när jag ska köpa det idag. hmm har tyvärr ingen återvinningsstation i närheten eller jo det finns en men den är bra bevakad tyvärr har redan kollat det:(

Körde med P2-300 MHz som "andramaskin" fram till november förra året, med 320 MB RAM samt Debian . Kör nu med P3-700 MHz som "andramaskin" med 512 MB RAM och Debian.

Det går inte undan, men det går! Det enda som är besvärligt är att YouTube inte funkar i helskärm, men det beror ju mer på grafikkortet (Radeon 9200 SE, 128MB) än processorn som sådan.

En stor del av den prestanda du får beror på vilket grafikkort du har.

-

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

hmm ok jag har inbyggt grafik. men funderar på att köpa ett sånt där kort som man kan köra i pci platsen. kjell o kompani har ett sådant. men 400 tycker jag äe lite för mkt pengar på en såpass gammal maskin.

Permalänk
Medlem

det ska nog inte behövas. Ati Har så ruggit dåliga drivare till linux så det är snarare det som spökar än kortet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

hmm ok men jag sitter inte på något ati kort. det var sAAb som hade ett ati kort

Permalänk
Medlem

ATI/AMD själva stöder inte Radeon 9200 SE, även kallat R280, under Linux.

Därför kör jag med opensourcedrivrutiner, vilka fungerar utmärkt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Saab. Ok har testat att kör linux på just ett sånt kort tidigare. Fick det aldrig att fungera med Ati's drivare så det förklarar ju varför.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Allt går att lösa bara man tar sig tid till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Körde med P2-300 MHz som "andramaskin" fram till november förra året, med 320 MB RAM samt Debian . Kör nu med P3-700 MHz som "andramaskin" med 512 MB RAM och Debian.

Det går inte undan, men det går! Det enda som är besvärligt är att YouTube inte funkar i helskärm, men det beror ju mer på grafikkortet (Radeon 9200 SE, 128MB) än processorn som sådan.

En stor del av den prestanda du får beror på vilket grafikkort du har.

-

Jag måste krypa till korset...

Testade YouTube på nytt, i fullskärm, och det funkade. Inte snabbt men ändå!

Testade även nya KDE 4, som fungerade med P3-700 och Radeon 9200 SE!!!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Ok gött att det fungerade till slut.