kan inte få oblivion att flyta bra MED tillräckligt bra dator!

Permalänk
Medlem

kan inte få oblivion att flyta bra MED tillräckligt bra dator!

Som rubriken säger. Jag kan inte få oblivion att flyta med datorn i riggen... När man är ute å rider så hackar den till hela tiden då den laddar nya träd, slott eller objekt. Riktigt jobbigt, man får ju huvudvärk! Inomhus flyter d dock på bra... Det är just utomhus d hackar. Sätter man grafikinst. på absolut lägsta och minskar på viewing distance etc så blir d ingen skillnad ändå. FPS ligger på 30-60 enligt FRAPS med allt på högsta.... Det kan ju inte vara grafikkortet som inte pallar, eller??
Jag misstänker CPU:n... enligt aktivitetshandlaren så används ca70-90% av CPU:n då ja spelar obblivion, är inte d väldigt mycket !? Dessutom är den väldigt varm :/

Använder windows vista... kan d kanske vara d ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

skulle inte skada med lite snabbare prolle, dock så tror jag mer på att hårddisken är för slö eller behöver defragmenteras. Det finns också en massa tweaks man kan söka efter på google, tweakar som delar upp operationer i flera trådar, minnesinställningar samt grafikoptimeringar...

Permalänk

Testa andra drivrutiner till grafikkortet (vilka vet jag inte, du kanske kan hitta nåt på Bethesdas forum), testa även att slänga in en dual-boot med XP.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Formaterade precis hårddisken... då behövs d väl inte defragmentera den oxå?
Det är ändå en ganska ny hårddisk... så långsam e den väl inte ? (http://prisjakt.nu/produkt.php?p=138265) borde man kanske satsa på en Raptor??
Va menar du med tweaks ?

EDIT:
Jonte[YoT] - jag har dom senaste drivrutinerna... ska ja testa med någon av dom äldre oxå ?
dual boot skulle ja ju kunna göra. Får ja ju reda på om d e vista....

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOB
Formaterade precis hårddisken... då behövs d väl inte defragmentera den oxå?
Det är ändå en ganska ny hårddisk... så långsam e den väl inte ? (http://prisjakt.nu/produkt.php?p=138265) borde man kanske satsa på en Raptor??
Va menar du med tweaks ?

Nej, du ska inte behöva defragmentera den. Du ser ju själv status på partitionen när du går in på diskdefragmenteraren under tillbehör - "systemgrejer".
Och nej, såvida inte just din disk lider av nåt fel så är den inte dålig alls, problemet ligger inte i den.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

okej bra, skönt att höra

kolla lite på elderscroll forumet.... svårt att hitta ngt.... men ska testa installera XP och se om d blir bättre...

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Efter att man har formaterat datorn så är det extra viktigt att defragmenterar hårddisken (har jag blivit tillsagd så källan är knappast 100% men det är helt klart värt ett försök, tar ju knappast mer än en timme).

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

okej....d e sant, tar d runt en timme är d ju lugnt. Gör väl d nu då

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Efter att man har formaterat datorn så är det extra viktigt att defragmenterar hårddisken (har jag blivit tillsagd så källan är knappast 100% men det är helt klart värt ett försök, tar ju knappast mer än en timme).

Efter att man har formaterat datorn och har en nyinstallation så lär man inte behöva defragmentera datorn...
Jag kan inte minnas senast jag defragmentarade... Finns det ens kvar inbyggda defrag-program i nyare versioner av windows? (xp & vista)

Permalänk
Medlem

Det ligger fortfarande saker kvar efter föra operativsystemet och filerna kan vara väldigt utsprida. Bara föra att Windows inte vet att det finns något på disken så betyder det ju inte att så är fallet. Fast det är klart jag är knappast 100% säker på det.

Alla behöver defragmentera lite då och då och funktionen finns inbyggd både i Vista och Xp, finns dock andra program som är bättre. Jag märker på datorn när det böjar bli dags att genomföra en.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOB
Va menar du med tweaks ?

Tweaks till Oblivion menar jag med att man ändrar i ini/config filen så att spelet går bättre, eller sämre om man vill det. Ang hårddisken så behöver den nog inte defraggas om du nyligen formaterat den, Oblivion vill ha en snabb disk har jag märkt själv då jag har lite småhack kvar, verkar inte läsa in speciellt mycket vid laddning (därav dom snabba laddningstiderna) utan gör det lite eftersom, även när man ökat max minnesmängd i configfilen. Vet inte om det är någon som har det 100% hackfritt om dom inte sitter med raid eller raptor-diskar...

Sen är det ju inte säkert att det är dom hacken du menar men men.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är alltid bättre att ha en defragmenterad dator, och kör man det typ en gång i månaden, så tar det inte lång stund typ en tio - femton minuter, och då har man en hdd som går optimalt, det är ju inte ens jobbigt den gör ju jobbet själv

God Jul!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

När Oblivion kom hade jag ett 7900GTX. Det klarade inte av Oblivions utomhusmiljöer på höga inställningar i 1280x1024.

Oblivion var/är mycket krävande. Jag har samma processor som du har och när jag bytte till ett 8800 GTX så flöt spelet perfekt.

Men det du beskriver låter onekligen som hårddiskhack. Det hade jag också i spelet ibland, speciellt när man rider och det måste läsas in nya delar snabbt. Jag kom aldrig ifrån problemet helt, men formatering kan ju aldirg skada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sommarlov
Efter att man har formaterat datorn och har en nyinstallation så lär man inte behöva defragmentera datorn...
Jag kan inte minnas senast jag defragmentarade... Finns det ens kvar inbyggda defrag-program i nyare versioner av windows? (xp & vista)

Oja, det finns många tester som visar att defragmentera en disk kan ge riktigt bra prestandaökning. Dvs både mätbar och märkbar! Det räcker med windows inbyggda - defrag.exe

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Har defragmenterat C: nu... blev väl ingen skillnad (vad jag kan märka iaf, det hackar lika mkt...) Men d e ju som ni säger kan ju likväl bara sätt på en defragmentering lite då å då.. .tar ju inte så långt tid
Ska man defregmentera alla sina partitioner och hårddiskar förresten ?? jag har nämligen 4 olika partitioner på 2 olika hårddiskar (windows, spel/program, Lagring och lagring II). Jag defragmenterade nämligen bara C: (alltså windows partitionen...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Tweaks till Oblivion menar jag med att man ändrar i ini/config filen så att spelet går bättre, eller sämre om man vill det. Ang hårddisken så behöver den nog inte defraggas om du nyligen formaterat den, Oblivion vill ha en snabb disk har jag märkt själv då jag har lite småhack kvar, verkar inte läsa in speciellt mycket vid laddning (därav dom snabba laddningstiderna) utan gör det lite eftersom, även när man ökat max minnesmängd i configfilen. Vet inte om det är någon som har det 100% hackfritt om dom inte sitter med raid eller raptor-diskar...

Sen är det ju inte säkert att det är dom hacken du menar men men.

Hur går man tillväga om man vill ändra saker dom filerna då ? tror du d skulle kunna fixa mitt problem ? Jävligt tråkigt att det är svårt att få d hackfritt för d e verkligen en fröjd att bara rida omkring
Hur var d på Xboxet förresten ?? Där måste det ju flytit på ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
När Oblivion kom hade jag ett 7900GTX. Det klarade inte av Oblivions utomhusmiljöer på höga inställningar i 1280x1024.

Oblivion var/är mycket krävande. Jag har samma processor som du har och när jag bytte till ett 8800 GTX så flöt spelet perfekt.

Men det du beskriver låter onekligen som hårddiskhack. Det hade jag också i spelet ibland, speciellt när man rider och det måste läsas in nya delar snabbt. Jag kom aldrig ifrån problemet helt, men formatering kan ju aldirg skada.

Formatera gjorde jag precis (förra veckan), ska testa med XP hade jag tänkt....
Sen har jag ju höga FPS så grafikkortet kan det väl inte vara ?
Men kan inte CPU:n spela in oxå ?? CPU användningen ligger ju på 80-90% när ja spelar, är inte d ovanligt mycket ?? Den är väldigt varm oxå... ligger på runt 65C oxå...ocklokad

EDIT: Skulle det bli stor skillnad om jag köpte en raptor ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Du ska naturligtvis defragga minst disken/partitionen som oblivion ligger på...

Permalänk
Medlem

d e klart... va dum ja e

Men det står bara "Filsystemets prestanda är hög du behöver inte defragmentera nu"

Oblivion ligger på samma hårddisk (dock ej samma partition) som windows-partitationen jag defragmentera förrut... Kanske hela hårdisken defragmenterades förrut, så den är redan defragmenterad ??

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Hedersmedlem

En partition är som en hårddisk även om den ligger på samma fysiska hdd, alltså måste du defragga även den partitionen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Med den mängd minne som du har så kan du utan problem låta spelet ladda in mer av miljön i förhand i minnet, så att du inte märker av hacken, mer än när du kommer in i helt nya miljöer. Ett titt varvet runt så laddas allt in så kan du spela utan lagg igen.

Det finns mycket inställningar som man vill göra i Oblivion.ini

Det finns guider som beskriver detta bra t.ex
http://www.tweakguides.com/Oblivion_1.html
där sida 8 tar upp de roliga inställningarna som är extra intressanta i ditt fall.

Titta extra på att ladda fler celler samt dualcore-optimeringar.

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Medlem

Jag har konstant 60FPS, och bara någon bildruta under det under 8xAA och HDR, eller 4xAA, minns inte vilken som är max inom spelets inställningar. Jag tror inte du ska ha särskilt stora svårigheter.

Permalänk
Medlem

Ledsen för sena svaren....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
En partition är som en hårddisk även om den ligger på samma fysiska hdd, alltså måste du defragga även den partitionen

Gjorde d oxå... ingen förbättring...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eje_s
Med den mängd minne som du har så kan du utan problem låta spelet ladda in mer av miljön i förhand i minnet, så att du inte märker av hacken, mer än när du kommer in i helt nya miljöer. Ett titt varvet runt så laddas allt in så kan du spela utan lagg igen.

Det finns mycket inställningar som man vill göra i Oblivion.ini

Det finns guider som beskriver detta bra t.ex
http://www.tweakguides.com/Oblivion_1.html
där sida 8 tar upp de roliga inställningarna som är extra intressanta i ditt fall.

Titta extra på att ladda fler celler samt dualcore-optimeringar.

Ändrade allt som det stog på sida 8 och 9.... kanske blev en liten skillnad men d hackar fortfarande mkt.... Jävligt bra sida annars. väldigt mycket att läsa, får ta mig tid att läsa hela när ja har tid... fanns ju sjukt mkt man kan göra... tack ska du ha!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag har konstant 60FPS, och bara någon bildruta under det under 8xAA och HDR, eller 4xAA, minns inte vilken som är max inom spelets inställningar. Jag tror inte du ska ha särskilt stora svårigheter.

tycker inte ja heller! CPU:n borde ju klara d, och ja kan ju knappast ha för lite minne.. minskar man på grafikinställningar så hackar det ju lika mkt så det kan ju inte vara grafikkortet heller....
Tänkte börja spela the witcher, där va det samma sak... det är så himla konstigt.. för tex. COD4 och NWN2 flyter på bra :/

Det ända ja kan komma på är att jag kör vista.... Ska få låna XP av en kompis... kan ta ett tag innan jag får det dock, men hoppas det är där skon klämmer....

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300