Core Duo eller Dual-Core? Toshiba eller Advent?

Permalänk
Medlem

Core Duo eller Dual-Core? Toshiba eller Advent?

Jag är i färd att köpa en ny bärbar till min dam, och har en budget på max 6000 riksdaler. Jag har hittat följande alternativ ni gärna får tycka till om (men betänk då att det är datorer för max 6000 spänn ni får jämföra med, och dessutom sådana man kan köpa i fysisk butik).

Nåväl. Elgiganten har en Toshiba Equium A200-1VO med en Intel Pentium Dual-Core T2310-processor på 1,46 Ghz. Den har också 2048 mb RAM, 120 Gb hårddisk och Vista Home Premium ingår. Priset för denna är 5990 kr.

Sen har jag på samma ställe även hittat en Advent Laptop 1315 som har en Core Duo T2310-processor som också är på 1,46 Ghz. Den har till skillnad från Toshiban ovan bara 1024 mb RAM, men å andra sidan är hårddisken på hela 160 gb. Vista Home Premium ingår även här. Priset för denna är 5490 kr, men för mellanskillnaden på femhundringen gentemot Toshiban borde man väl kunna tjacka en gig minne till, så bör den vara ifatt, eller?

Jag har mina misstankar om att Core Duo och Dual-Core är två namn på samma sak - kan det stämma? Och processorkraften från dessa två dubbelkärnade 1,46-GHz-processorer tillsammans med 2 gb minne borde väl räcka för att köra Vista Home Premium?

Grafikkortsmässigt så har Toshiban ett Intel GMA X3100-kort som använder delat minne på upp till 358 mb. Vad Adventen har för grafikkort framgår inte, men tydligen använder den bara 256 mb i delat minne - hur mycket betydelse har detta prestandamässigt?

Givetvis förstår jag att det inte är några spelmaskiner vi snackar om - de ska användas till internet, ordbehandling, film och foton när vi är på semestern. Men går det kanske iallafall att köra CS 1,6 i dem med någorlunda fart?

Många frågor - svara snabbt och korrekt, så blir jag attans glad!

Update:
Nu hittade jag ett tredje alternativ, men med en Celeron M530-processor på 1,73 Ghz istället. Hur är denna processor jämfört med Core Duo/Dual-Core-prollarna på 1,46 ghz? Datorn jag hittade är en Fujitsu Siemens Amilo Li1718b, och priset på den är 5490 kr - dvs samma som för Adventen. Skillnaderna förutom processorn gentemot Adventen är grafikkortet som är ett ATI Radeon Xpress 200M med ett delat minne på 256 mb. Sen har den tydligen ett 7.1-ljudkort också, vilket jag egentligen inte bryr mig så mycket om. Hårddisken är på 160 Gb och minnet på 1024 mb. Frågan är hur denna är hastighetsmässigt jämfört med Adventen och Toshiban?

Visa signatur

MacBook Pro 2,2 GHz Intel i7 Quad Core, 8 GB RAM, 15" hi-res glossy display, 500 GB 7200rpm HDD - iMac 24" 2,8 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, 2 TB HDD

Permalänk
Medlem

Core Duo och Dual Core är samma sak (Core Duo är vad intel kallar sina processorer med två kärnor, Dual Core betyder "Dubbel kärna" och säger helt enkelt att det finns en dubbelkärnig processor i datorn).

Om du ska uppgradera RAM-minnet från 1GB till 2GB, kom då ihåg att det troligtvis sitter 2x512MB RAM i datorn, så du måste köpa 2 stycken 1GB stickor till din bärbar.

CS 1.6 klarar du av, du kan få ställa ner inställningarna men du klarar dig; har själv spelat på ett integrerat grafikkort och det funkar godtyckligt

Jag hade kört på en av Core Duo processorerna, det är troligen ingen större skillnad mellan de tre datorerna du postat dock, så vilken du väljer är en smaksak. Dock är det skönt med mycket hårddiskutrymme om du tittar mycket på film etc.

Lycka till,

MVH,

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk

Inte helt säker, men jag är rätt säker på att Celeron M inte stöder Speedstep. Speedstep används för att klockar processorn efter hur mycket den behövs och på så sätt höjer batteritiden.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Inte helt säker, men jag är rätt säker på att Celeron M inte stöder Speedstep. Speedstep används för att klockar processorn efter hur mycket den behövs och på så sätt höjer batteritiden.

Stämmer.

Köpte dock min Zepto core 2 duo (1.5ghz) för 5700kr... utan OS dock men annars likvärdiga delar

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Det blev en Advent till slut, men en modell ovanför den jag beskrev ovan, med samma processor och hårddiskstorlek, men med 2 gig RAM och inbyggd webcam. 5990 spänn betalade jag för kalaset, och hittills (håller på att installera alla mina program) verkar den klockren.

Visa signatur

MacBook Pro 2,2 GHz Intel i7 Quad Core, 8 GB RAM, 15" hi-res glossy display, 500 GB 7200rpm HDD - iMac 24" 2,8 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, 2 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som ett bra köp.
Du har fått bra svar ovan också tycker jag, men jag ville bara flika in lite här.
Det är samma processor i de två första men de har jönsat till namnet på den andra.
Pentium Dual-Core är ett produktnamn Intel tagit upp för de billigaste dual-core processorerna baserade på core mikroarkitekturen. Den är alltså en lite strypt core 2 duo. Den har inget att göra med tidigare Pentium typ 4:an som bygger på netburst. Ett bra köp helt enkelt.
Celeronen du såg (M 530) har bara en kärna men är byggd på core arkitekturen men har bara 1 kärna. Jag skulle också valt dual core framför 266 MHz mer. Dessutom som sagt så saknar Celeron de här strömsparningsfunktionerna.

Grattis till ett lyckat köp!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack! Nu gäller det bara att jag lyckas få igång den inbyggda webkameran på nåt sätt - det saknades nämligen helt instruktioner för datorn i kartongen, och Windows hittar den inte... Hmpff... (och ja - den finns där - i skärmens ovankant). Annars som sagt - supernöjd!

Visa signatur

MacBook Pro 2,2 GHz Intel i7 Quad Core, 8 GB RAM, 15" hi-res glossy display, 500 GB 7200rpm HDD - iMac 24" 2,8 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, 2 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spygg
Tack! Nu gäller det bara att jag lyckas få igång den inbyggda webkameran på nåt sätt - det saknades nämligen helt instruktioner för datorn i kartongen, och Windows hittar den inte... Hmpff... (och ja - den finns där - i skärmens ovankant). Annars som sagt - supernöjd!

Kan inte vara så att "instruktionsboken" finns på nån medföljande cd.

Visa signatur

Peak76

Permalänk
Medlem

Jag är inne på att köpa en hyffsat billig bärbar dator. Såg på den där advent-datorn med dual core. Hur är advent som märke gentemot typ fujitsu siemens osv som jag känner igen namnen på iaf? Blir skillnaden stor med en dual core och en celeron om man bara kollar film och surfar?

Permalänk

Är också ut efter en billig bärbar, vill att den skall klara av 720p .mkv.
Pallar T2310 det eller? Kikar nämligen på Lenovo N200 med Intel Pentium DC T2310 för 5399:- med väska. Men det är som sagt HDTV stödet som jag är ute efter..

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Köpte idag fujitsu siemens 1718b till min dam och hon verkar
nöjd.
Har dock inte fått reda på om det sitter en eller två minnes-
stickor i den....vill ju inte öppna bara för att se efter.

Tips på hur man kan få reda på om det är en 1024 eller 2x512mb
minne i den?

*EDIT*

Jag kollar på Elgiganten just nu och undrar följande.

Vilken av dessa är bäst?.....oavsett pris, vilken är alltså mest prestanda i och är mest köpvärd.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monoman
Köpte idag fujitsu siemens 1718b till min dam och hon verkar
nöjd.
Har dock inte fått reda på om det sitter en eller två minnes-
stickor i den....vill ju inte öppna bara för att se efter.

Tips på hur man kan få reda på om det är en 1024 eller 2x512mb
minne i den?

*EDIT*

Jag kollar på Elgiganten just nu och undrar följande.

Vilken av dessa är bäst?.....oavsett pris, vilken är alltså mest prestanda i och är mest köpvärd.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Testa programmet CPU-Z. Under SPD-fliken om du kan se världen för flera slottar så har du flera minneskort.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG