Permalänk
Medlem

Q6600 vs Q9300 vs väntan 2.0

strunt i denna tråd. Aqualize har redan svarat på ungefär min primära fråga i en annan såg jag nu.

jo nu när ett nytt segt år står inför oss tänkte jag snabba upp det lite med en ny rigg.

men frågan är nu, när Januari snart är ett faktum (och därmed Q9300) är det inte värt att vänta på denna då den har en del fördelar:

# mindre energislukande. (lite iaf)

# lite snabbare. (fast om det är snabbhet på bekostnad av teknologi eller ej vettefanken iof..)

# nya instuktioner. (men har jag nån nytta av dem inom överskådlig tid egentligen? de verkar ju lite mer allmänt inriktade och bör kunna nyttjas bättre av diverse program. jag använder nästan enbart Linux)

# snabbare buss.*

och nackdelar:

# 2MB mindre minne. (wtf..?)

# snabbare buss.*

är det värt att vänta nån månad på den nyare?

eller kommer den rentav skjutas upp till Juli eller få ett ockerpris för att AMD släpar fötterna i marken?

*(ja hur är det egentligen? överklocka är inget jag tänker ägna mig åt, iaf inte i nån större utsträckning)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

ska du köpa penryn ska du hålla dig borta från just Q9300 kärnan. Det är inte en yorkfield kärna, vilket är penryns quad-core, utan en wolfdaleM kärna. Wolfdale är dual-core, och jag vet inte hur de har fått ihop det.

Ska du vänta, så vänta på Q9450. Inte så mycket dyrare, men en riktigt Yorkfield:D

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

kommer de nya prollarna fungera med dagens 775 kort?

Permalänk
Medlem

Om du har ett moderkort med en FSB på 1333mhz, då kommer det att fungera tror jag , för att det stod i en artikel på swec att alla processorer utom extreme modellerna kommer ha 1333FSB, men jag skulle vänta och se lite mer säkra uppgifter, det är inte långt kvar nu ändå.

Länk:http://www.sweclockers.com/recension/5999-intels_processorpla...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Köp inte den skiten. Har ju mindre cache och allt, nu försöker intel lura folket.

Permalänk

har redan köpt en Q6600, det enda intressanta med just Q9300 är väl om den kommer medföra att priset på Q6600 sjunker, har legat stilla länge nu

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm