Permalänk
Avstängd

Överklockad

Hejsan!

Klockade datorn via ett program som heter Core Center idag. Höjde FSB till 290 Mhz & då låste sig datorn. Så jag startade om. Men nu startar datorn osv men skärmen visar ingenting, den lyser som om datorn är avstängd.

Vad kan jag göra för att göra allt default, kommer ju inte in i bios osv så jag inte ser något på skärmen.

Jag tog ut moderkorts batteriet i några sekunder, men hjälpte ej, ska man trycka på något när batteriet är ute eller något?

Ge bra svar! Tack hej.

Permalänk
Medlem

ha batteriet ute iallafall i en minut, eller kortslut moderkortet helt enkelt

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
ha batteriet ute iallafall i en minut, eller kortslut moderkortet helt enkelt

Thanks, ska testa detta.

Permalänk

Precis.. ha batteriet ut ett tag. Och normalt ska du också ställa om en switch på moderkortet för att nollställa BIOS-inställningarna (sk clear CMOS)

Kolla i manualen till ditt moderkort efter var du hittar pins'en för CLRCMOS eller vad de väljer att kalla funktionen. Ofta är det 3små piggar med en koppling mellan två av dem... den kopplingen byter man plats på...På mitt gör man så att man tar ut batteriet och sätter om CLRCMOS och väntar typ 30s eller nåt och sätter tillbaka kopplingen och batteriet.

Kolla första bara så du inte ändrar på eventuella pins för ström eller mhz eller nåt =P

Permalänk

Nu vet jag inte vad den rätta benämningen är på den lilla plast saken man byter plats på är, men jag kallar den för
" Strapp " finns även under rubriken " Clear Cmos " i moderkortsboken. Iallafall så kan du pröva flytta strappen 1 snäpp till vänster och sedan starta datorn, strappen brukar sitta alldeles vid batteriet, då nollställer du bios och du behöver inte ta ut batteriet eftersom det brukar ta ganska lång tid med den metoden innan den ger resultat, sedan stänger du av datorn och sätter strappen 1 snäpp till höger dvs samma position den var ifrån början, startar datorn igen, tutar och kör

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80

Permalänk
Avstängd

I min manual så finns det inte någon bild om vart denna knapp eller vart dessa "Clear CMOS Button" skulle finnas. Har kollat bilderna på liknande moderkort och där ser man direkt vart knappen ska sitta.

Någon som kan ringa in ex. vart den är?

Det moderkortet jag har är: MSI P965 Neo. ( http://global.msi.com.tw/uploads/prod_4c183780723d629e7e24c3c... )

Har kollat mkt men inte kunnat hitta något, någon som möjligtvis kan ringa in vart på bilden detta sitter?

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luciferr
Nu vet jag inte vad den rätta benämningen är på den lilla plast saken man byter plats på är, men jag kallar den för
" Strapp " finns även under rubriken " Clear Cmos " i moderkortsboken. Iallafall så kan du pröva flytta strappen 1 snäpp till vänster och sedan starta datorn, strappen brukar sitta alldeles vid batteriet, då nollställer du bios och du behöver inte ta ut batteriet eftersom det brukar ta ganska lång tid med den metoden innan den ger resultat, sedan stänger du av datorn och sätter strappen 1 snäpp till höger dvs samma position den var ifrån början, startar datorn igen, tutar och kör

är det jumper du menar?

om du har ett asuskort kan det räcka med att stänga av nätagget för att kunna komma in i bios igen. sen ställer du in alla iställningar. jag har aldrig behövt mixra med mitt batteri iaf :p.

Visa signatur

e6600 @ 3000Mhz - AC Freezer 7 - P5b - OCZ SLi-Ready 4096 MB PC6400 - XFX 8800GT @ 690Mhz - vf900 - Corsair 450vx - 500 + 250 GB Samsung SATA - 250 GB PB USB - Gigabyte Poseidon - 22" Acer

Permalänk

Jag tycker den gröna jumpern precis till vänster om sata-kontakterna verkar lovande, kolla vad det är, jag skulle gissa på att det är clear-cmos.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusten_123
Jag tycker den gröna jumpern precis till vänster om sata-kontakterna verkar lovande, kolla vad det är, jag skulle gissa på att det är clear-cmos.

Funkar nu! Det var den gröna lilla saken, tackar!

Permalänk

Undvik att göra som luciferr säger, enligt din manual pajjar moderkortet om du sätter på strömen när Cmos jumpern är ändrad...en liten "för säkerhetsskull varning"...

Iaf... manualen finns på MSI-hemsidan:
innehållsförteckningen "Clear Cmos Jumper......2-19" där står exakt hur du ska göra... sen kollar du 1-4 så ser du att herr Gusten_123 hade precis rätt när han sa att det är jumpern som sitter vid sata-kontakterna nere till vänster på bilden. Problem solved... hoppas jag.

Har din hund ätit upp manualen laddar du ner den här:
http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloadfile&dno=4162...

Edit: Amme crap! Så hinner man inte ens svara innan du löser det =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luciferr
" Strapp " finns även under rubriken " Clear Cmos " i moderkortsboken. Iallafall så kan du pröva flytta strappen 1 snäpp till vänster och sedan starta datorn, strappen brukar sitta alldeles vid batteriet, då nollställer du bios och du behöver inte ta ut batteriet eftersom det brukar ta ganska lång tid med den metoden innan den ger resultat, sedan stänger du av datorn och sätter strappen 1 snäpp till höger dvs samma position den var ifrån början, startar datorn igen, tutar och kör

Är det så svårt att följa instruktioner? Det står alltid att den ska flyttas ett steg när datorn är avstängd och strömmen till datorn är avstängd. Sedan flyttar man tillbaks den efter några sekunder och EFTER DET sätter man i strömmen och startar datorn igen.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Är det så svårt att följa instruktioner? Det står alltid att den ska flyttas ett steg när datorn är avstängd och strömmen till datorn är avstängd. Sedan flyttar man tillbaks den efter några sekunder och EFTER DET sätter man i strömmen och startar datorn igen.

Du kanske ska läsa en gång till
"Iallafall så kan du pröva flytta strappen 1 snäpp till vänster och sedan starta datorn ", sedan stämmer det att man bara behöver stänga av nätagget ifall man överklockat processorn för mycket, iallafall ifall man har ett Asus moderkort.
Men jag har märkt att man måste nollställa bios ifall man satt för låga timings på Ram-minnena.
Sedan gör jag så att jag flyttar " Jumpern " medans datorn är avstängd, slår på datorn så jag hör att tuggar lite ( nollställer bios ) stänger av den, flyttar tillbaka " Jumpern " slår på datorn & allt är frid & fröjd.

Men ifall det stämmer att Msi's moderkort går sönder ifall man slår på datorn medans " Jumpern " är flyttad så skulle jag följa "Användarnamnqwer's" råd
God Fortsättning på ér !!

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80

Permalänk
Medlem

det enda jumpern gör är att stänga av strömen från batteriet till cmos så alla inställningarna går förlorade och blir default.

tror jag haft kanske 11-12 moderkort och inget av dom står det att man ska starta datorn när man flytta jumper?
tvärtom står det att man ska stänga av allt.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

man ska ALDRIG starta datorn med jumpern i reset läge!
Har adlrig i mina dagar vart med om ett mobo där det i manualen står att du ska eller får göra det. Strömen ska vara av pungt slut.

Är som å be om att readera romen ffs.